Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Mediácia – metódy a formy jej prijatia v školskom prostredí

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Klíma školy

Mediácia v školskom prostredí má svoje špecifiká. V príspevku spomenieme rôzne metódy a organizačné formy, ktorými možno u pedagógov zvýšiť povedomie o alternatívnom riešení konfliktov a opíšeme metodiku krokov pri mediačnom konaní z hľadiska mediácie definovanej zákonom.

„V komplikovanom živote škôl často zbytočne dlho a kruto riešime situácie spôsobom, ktorý „dáva zelenú“ ľudskej hlúposti. Uvedomiť si potrebu školskej mediácie, prijať ju, pomáha nezaujato sa zorientovať v probléme či spore, minimalizuje prekážky v ceste ku kompromisom a v konečnom dôsledku aj menej „bolí.“ Umenie pokojnej komunikácie vyznávam nielen ako učiteľ, ale aj ako človek.“ (M. Blaškovičová, učiteľka ZŠ)

Učiteľ, líder školy prežíva v školskom prostredí príjemné, ale aj menej príjemné chvíle. Metodicky a odborne zdatný reflektuje nové trendy v oblasti výchovy a vzdelávania. Skôr či neskôr sa nevyhne konfliktným situáciám, ktoré otvoria cestu pochybnostiam o vlastných kompetenciách. Akceptácia rozdielnych názorov spôsobuje problémy. Čierno-biele videnie „pomáha“ zorientovať sa vo svete netriedených informácií. Pripustenie farebnosti pocitov, potrieb a myšlienok vnáša do každodenného života neistotu, stres a nepredvídateľné reakcie, ktoré sa javia ako bariéry pohodlného prijímania faktov. Ako problém sa ukazuje aj schopnosť vzájomne sa počúvať. Starostlivo vytriedené protiargumenty vieme mať pripravené ešte pred reflexiou oponujúceho názoru. Skrytej kritike bývajú vystavené i zasadnutia pedagogickej rady.

Príklady z praxe:
  • „Z rokovania pedagogickej rady odchádzam rozčarovaná, unavená, hľadám zmysel života.“
  • „Prekáža mi, keď sa na pedagogickej rade rokuje o niečom, čo už je vopred jasné, o všeobecných a nie konkrétnych témach, o veciach, ktoré s týkajú jednotlivca, ktorý na pedagogickej rade nie je.“
  • „Na pracovnej porade ma znervózňuje, keď počujem, ako kolegyňa vedie interné rozhovory so susedou mimo témy.“
  • „Ak ma zasadnutie nebaví, opravím si zatiaľ aspoň písomné práce.“

Pomôcť naštartovať proces vzájomnej akceptácie rozdielnych názorov, tvorby kompromisných riešení, môže mediácia. V školskom prostredí môže byť alternatívne riešenie konfliktov pre pedagóga službou, ktorá uľahčí zvládať náročné situácie.

Príprava na alternatívny spôsob riešenia konfliktov – formy a metódy mediačnej práce

Súčasťou prípravy na zmenu myslenia v otázkach zvládania konfliktov a akceptácie rôznorodosti názorov je aj usmerňovanie dôležitých dospelých v tomto smere. Tréning učiteľov je na pochopenie procesu mediácie vhodný. Ale vzhľadom na faktor času, ktorým pedagóg pri náročnom povolaní disponuje, sú prijateľné aj besedy, prednášky, workshopy, situačné hry a diskusné fóra.

V praktickej rovine sa pokúsime na tieto metódy a formy pozrieť z hľadiska troch otázok:

  • Kde?
  • Ako dlho?
  • Pre koho?

Besedy, prednášky, workshopy

V rámci prednášky môže mediátor oboznámiť pedagógov, študentov, rodičov, vedúcich metodických orgánov s obsahom témy mediácia, pričom účastníci prednášky ostávajú skôr v rovine pasívnych poslucháčov.

Beseda má voľnejší charakter. V rámci nej možno klásť otázky k obsahu, zdieľať vzájomné skúsenosti, postrehy. Ponúka priestor na vyjadrenie vlastného názoru. Úlohou mediátora je okrem poskytnutia informácií v teoretickej rovine i citlivo usmerňovať proces vzájomnej diskusie, ktorú rozdielne názory môžu vyvolať. Jej trvanie môže byť časovo ohraničené. Pedagógmi akceptovateľná dĺžka besedy, prednášky by mohla byť v rozsahu jednej – dvoch hodín.

Workshop už predpokladá teoretický základ. Me­di

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk