Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Recipročné očakávania a lojalita

Publikované: Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Etika v správaní manažmentu škôl je z hľadiska vytvárania kvalitných vzťahov veľmi dôležitá. Vyžaduje si schopnosť rozoznávať rozpoznávať etické problémy, vnímať akceptovateľné, menej akceptovateľné, aj neakceptovateľné správanie. V autentickosti prejavu zamestnancov vedúci pedagogický zamestnanec, vedúci odborný zamestnanec má možnosť vnímať, v akej rovine sa u kolegu formuje, resp. je zvnútornený zmysel pre morálnu povinnosť. Všadeprítomnosť etiky pociťujeme pozitívne (ak sa s ňou stretávame), negatívne (ak pociťujeme jej nedostatok).

„Nikdy nepochybujte o tom, žeby malá skupina mysliacich, odhodlaných ľudí mohla zmeniť svet. V skutočnosti je to presne tak!“ Margaret Meadová

Vstup zamestnancov do pracovného pomeru nie je iba záležitosťou pracovnej zmluvy a v nej zadefinovanej pracovnej náplne. Je to súbor vzájomných záväzkov a očakávaní, ktoré majú psychologický rozmer. Ich dodržiavanie sa viaže na zásady etiky, etického správania. Vzájomný kontrakt určuje nepísané recipročné očakávania medzi zamestnancom a školou, školským zariadením, medzi riaditeľom a zriaďovateľom, medzi vedúcimi pedagogickými či odbornými zamestnancami.

  • Vkladom môže byť naše úsilie, vedomosti, zručnosti, skúsenosti, čas, obľúbenosť v obci, znalosť legislatívy, pružnosť a pod.
  • Podnetom, prečo danú pozíciu prijímame, môže byť vyšší zárobok, istota, odmeny, spoločenské postavenie, kariéra, pochvala a pod.  

Vyrovnané psychologické kontrakty sú nevyhnutné na kontinuálne harmonické vzťahy medzi zamestnancami a organizáciou, medzi vedúcim pedagogickým zamestnancom a zriaďovateľom školy, medzi rodičom a triednym učiteľom, aj medzi žiakmi a učiteľmi. Rozhodujúce pre pokračovanie vzťahu je naplnenie očakávaní.

Porušenie rovnováhy môže signalizovať, že obe strany sa už nepodieľajú na spoločnom súbore hodnôt alebo cieľov, ktoré si stanovili pri vstupe do spolupracujúceho vzťahu.

Ak organizácia nezohľadňuje, odmieta, nesplní očakávania, potom sa ľudia správajú tak, ako keby sa im niečo, čo im bolo sľúbené, nesplnilo či odmi

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom A

Publikované: Aktualizované:

Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s  § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v  z. n. p.(ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) v spojitosti s § 16 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) každoročne vydáva pokyny na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom.

Používanie novej funkčnej rozpočtovej klasifikácie v školách a školských zariadeniach A

Publikované: Aktualizované:

Pri zostavovaní a realizácii rozpočtu  škôl a školských zariadení sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia.  Významnou zmenou, ktorá ovplyvnila zostavovanie a realizáciu rozpočtu škôl a školských zariadení je imlementácia novej vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy, ktorá je účinná od 1. októbra 2014.

Normatívne prostriedky A

Publikované: Aktualizované:

V súlade s platnou legislatívou a princípmi financovania regionálneho školstva sa zo štátneho rozpočtu školám, školským zariadeniam a iným právnickým a fyzickým osobám (napr. dotácie) poskytujú normatívne a nenormatívne finančné prostriedky.

Nenormatívne prostriedky A

Publikované: Aktualizované:

Pravidlá financovania regionálneho školstva zo štátneho rozpočtu určuje zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“). Zo štátneho rozpočtu  (ŠR) sa okrem normatívnych finančných prostriedkov poskytujú aj  nenormatívne finančné prostriedky.