Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Aj lepšia akustika v triedach môže pomôcť deťom „dohnať“ vymeškané v čitateľskej gramotnosti

Publikované: Autor/i: -

Školy patrili medzi prvé inštitúcie, ktoré museli kvôli COVID-19 zavrieť svoje brány a zostali zatvorené dlhé mesiace. Podľa správy UNESCO tým vážne utrpela čitateľská gramotnosť detí v nižších ročníkoch základných škôl. Kým za bežných okolností by malo do ukončenia 3. ročníka ZŠ vedieť plynule čítať 59 % detí, podľa organizácie bude toto číslo kvôli pandémii nižšie až o 10 %. UNESCO odhaduje, že sa tento problém týka celosvetovo až 100 miliónov detí. Tie budú potrebovať roky nato, aby túto stratu dohnali. Najohrozenejšie sú deti so zdravotným či socioekonomickým znevýhodnením, a tie, ktoré zaostávali už pred pandémiou.

Potvrdzuje to aj náš mini prieskum realizovaný medzi rodičmi a učiteľmi, ktorí tiež pozorujú, že ich deti sa nestihli doma a online naučiť toľko, koľko by sa naučili v škole. „V prvom ročníku sme museli začať po návrate do školy de facto na novo od pravidiel a socializácie a až následne sme mohli prejsť k učivu,“ hovorí riaditeľka Cirkevnej základnej školy a materskej školy Jána Krstiteľa v Partizánskom Daniela Gubková.

Ako pomôcť deťom „dohnať“ stratený čas

Riešením môžu byť podporné lekcie a kurzy, či letná škola, ktorú plánuje na Slovensku viacero škôl, a to napriek tomu, že aj samotní učitelia by si potrebovali oddýchnuť. Nemenej dôležité je deťom doma pravidelne čítať a dohliadnuť na to, aby si sami pravidelne čítali. Tu môžu byť vzo

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Adaptačné vzdelávanie - škola bez právnej subjektivity A

Publikované: Aktualizované:

Adaptačné vzdelávanie pri pracovnom pomere na kratšiu dobu A

Publikované: Aktualizované:

Otázky: Začínajúci učiteľ je prijatý do pracovného pomeru na zástup počas práceneschopnsoti (asi 1 mesiac), bude prijatý ako nekvalifikovaný, pretože nebude spĺňať kvalifikačnú požiadavku – vyučovať aprobačné predmety jeho študijného odboru ani v rozsahu 1/3. V zákone v § 28 ods. 3 sa uvádza, že takýto pedagogický zamestnanec je povinný absolvovať a úspešne ukončiť adaptačné vzdelávanie do dvoch rokov. Kedy má však s ním začať? Čo v prípade, ak je zamestnanec prijatý len na krátke obdobie a teda vieme, že adaptačné vzdelávanie nedokončí? Patrí mu aj v tomto prípade príplatok začínajúceho pedagogických zamestnanca?

Adaptačné vzdelávanie učiteľa náboženskej výchovy A

Publikované: Aktualizované:

Otázka: Učiteľ náboženskej výchovy na skrátený úväzok 2h/týždenne, pracuje na dvoch školách. Ide o jeho prvé zamestnanie v školstve. Kto je povinný zaradiť ho do adaptačného vzdelávania? Patrí mu príplatok začínajúceho pedagogického zamestnanca, aj keď nebude zaradený do adaptačného vzdelávania? Patrí mu príplatok na oboch školách?

Aktualizačné vzdelávanie - uznanie kreditov A

Publikované: Aktualizované:

Otázka Môžem od 1. 9. 2015 za absolvovanie aktualizačného vzdelávania na overenie profesijných kompetencií priznať pedagogickému zamestnancovi kredity?

Atestácia - vychovávateľka ŠKD A

Publikované: Aktualizované:

Vychovávateľka ŠKD, ktorá má študijný odbor predškolská a elementárna pedagogika v študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie, si chce urobiť 1. atestáciu. Ak by nastúpila v budúcnosti ako učiteľka ZŠ – prvý stupeň, bola by zaradená do 10. platovej triedy, keďže atestáciu si urobila v inej kategórii ako bola zaradená, podľa § 27 ods. 4 písm. b)? Ak by mala urobenú aj druhú atestáciu v kategórii vychovávateľ, bola by zaradená v 11. platovej triede ako pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou podľa § 27 ods. 5 písm. b?