Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Malý sprievodca tvorbou výchovného programu ŠKD

Dátum: Rubrika: Vychovávateľ

Východiská tvorby výchovného programu ŠKD 

V príspevku odpovedáme na otázky týkajúce sa inovovaného obsahu Štátneho výchovného programu pre školský klub detí. Našim cieľom je upozorniť na dobré pedagogické skúsenosti. Štátny výchovný program pre školský klub detí nie je vzorom, ale východiskom, ktoré umožní mapovať odlišnosti školských výchovno-vzdelávacích zariadení. Sme presvedčení, že každé školské výchovno-vzdelávacie zariadenie by malo postupovať individuálnym spôsobom a pripraviť si dokument, ktorý zodpovedá ich konkrétnym možnostiam a podmienkam.

Význam a spoločenské hľadisko dokumentu

Na základe historického vývoja školských družín a potom neskôr školských klubov je často úloha školských výchovno-vzdelávacích zariadení podceňovaná. Niekedy sú vnímané z hľadiska ich sociálnych funkcií a funkcie dozoru nad žiakmi v ich voľnom čase. Myslíme si, že treba zmeniť vnímanie školských výchovno-vzdelávacích zariadení ako inštitúcií, ktoré pomáhajú škole a najmä rodine rozvíjať základné a veľmi dôležité spôsobilosti pre komplexný rozvoj žiakov a ich uplatnenie v praktickom živote.

Pedagogickou výzvou súčasnosti je neformálne vzdelávanie. Vychovávateľ vstupuje do úlohy facilitátora, ktorý pripravuje a plánuje podmienky pre učenie sa detí, resp. žiakov na základe ich potrieb a záujmu v súlade tvorivo-humanistickom výchovou a zážitkovým vyučovaním.

Školský klub detí (ďalej len „ŠKD“) je definovaný ako súčasť školy. Rodičia hodnotia školu nielen podľa úrovne vzdelávania, ale aj podľa toho, čo je schopná ponúknuť žiakom v ich voľnom čase. Požadujú rôznu úroveň tzv. sociálnej služby – dozor, asistenciu pri odoberaní stravy, písanie domácich úloh, ale aj rozvíjanie záujmov a nadania detí a zmysluplné využívanie voľného času. Výchovný program sa stáva prvou prezentáciou školského zariadenia na verejnosti. Rodičia majú právo vedieť, čo ich deti budú robiť, akými činnosťami sa budú zamestnávať, aké plánované aktivity ich obohatia, čo prispeje k rozvíjaniu ich dispozícií do budúcna. Výchovný program môže byť motiváciou, podnetom k tomu, prečo si rodičia dajú dieťa práve do školského klubu, resp. do školy, ktorá školský klub prezentuje a zastrešuje.

Výchovný program školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia nie je prísne časovo uzavretý dokument, ktorý zväzuje až konzervuje v čase. Ide o živý organizmus, otvorený dokument rámcového charakteru, ktorý sa v priebehu školského roka vyvíja, upresňuje, dopĺňa. Je zostavovaný tak, aby umožňoval zmeny. Vychovávateľky ho môžu operatívne a efektívne využívať na základe ponúkaných možností výberu, mal by predovšetkým inšpirovať. Je charakterizovaný ako základná informácia o fungovaní školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia, je stručnou analýzou obsahu výchovy a vzdelávania, ponukou záujmových a zážitkových činností a informácií o prevádzkových možnostiach a organizácii výchovy a vzdelávania. Ponúka obraz v zrkadle vlastnej inštitúcie.

Za dôležité možno považovať funkcie výchovného programu:

  • informačná funkcia,
  • motivačná funkcia,
  • komunikačná funkcia, napr. praktické informácie charakteru prevádzky zariadenia pre rodičov,
  • marketingová funkcia, existencia trhu s voľným časom je výzvou pre každé výchovno-vzdelávacie zariadenie, musia nielen prežiť v konkurencii, ale sa aj presadiť vlastnou, špecifickou ponukou,
  • hodnotiaca funkcia je skrytá v postupnom preukazovaní formulovaných cieľov a poslaní ŠKD a spokojnosti zákazníka (rodiča, dieťaťa, zriaďo­vateľa), teda v hodnotení zariadenia a jeho činnosti smerom k verejnosti.

Výchovný program je verejným dokumentom, preto je nevyhnutné pri spracovaní a zverejňovaní informácií dbať na jeho vlastnosti: stručnosť a konkrétnosť, jasnosť a zrozumiteľnosť, prehľadnosť zvolenej formy spracovania, pragmatickosť a vecnosť. Pri spôsobe spracovania by mala byť využitá autonómnosť spracovateľov – kolektívu vychovávateliek, ich tvorivosť, zohľadňovanie vonkajších, vnútorných podmienok, aktívny prístup vychovávateliek z hľadiska využitia dobrých pedagogických skúseností a požiadaviek rodičov a detí.

Prípravná fáza tvorby výchovného programu

Riaditeľ školy pravdepodobne poverí zodpovedného pedagogického zamestnanca tvorbou výchovného programu. Toto rozhodnutie je významnou výhodou, pretože vychovávateľky vedia, čo všetko im ponúkajú miestne podmienky, ich schopnosti a dobré pedagogické skúsenosti. Za samozrejmosť možno považovať využitie vybratých nástrojov strategického plánovania a nástrojov pedagogického diagnostikovania a zisťovania postojov a názorov detí/žiakov a ich rodičov. Odporúčaná a využívaná je metodika SWOT analýzy na hodnotenie silných, slabých stránok, príležitostí a ohrozenia. Metodika STEPE je určená pre získavanie informácií analýzou predovšetkým vonkajšieho prostredia. Odporúčame využiť aj dotazníkové, resp. anketové zisťovanie

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk