Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Vyhľadávanie

Výsledky vyhľadávania

Online časopis

Stres, osobnostné vlastnosti a copingové stratégie v pedagogickej praxi

Rubrika: Ľudské zdroje Vydanie: 11/2014

Od učiteľa dnešnej doby sa očakáva, aby komplexne spĺňal požiadavky modernej existencie. Má byť vysoko odborne erudovaný, musí kráčať s dobou aj v oblasti informačných technológií, má mať prehľad o dynamike vývoja spoločnosti. Učiteľské povolanie je vystavované nadmernej záťaži. Za stresujúce sa pov

Online časopis

Direktor

Rubrika: Editoriál Vydanie: 11/2014

Direktor – v Slovníku slovenského jazyka nájdeme pod týmto označením slovo „riaditeľ, správca“. Synonymický slovník upresňuje, že ide o osobu spravujúcu, resp. riadiacu istý organizačný úsek. V našom prípade tak môžeme hovoriť o osobe riadiacej školu, školské zariadenie.

Online časopis

Triednické hodiny - áno či nie?

Rubrika: Manažment Vydanie: 10/2014

Podľa vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 224/2011 Z. z. triednická hodina už nie je súčasťou rozvrhu hodín. V príspevku sa budeme venovať téme triednických hodín a zodpovieme na otázku, čo je náplňou práce triedneho učiteľa.

Online časopis

Strach nás odrádza od dobrých rozhodnutí

Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory Vydanie: 11/2014

Je riaditeľkou Základnej školy sv. Cyrila a Metoda na Bernolákovej ulici v Košiciach. Škola pod jej vedením sa úspešne zapája do projektov podporených zo štrukturálnych fondov EÚ v rámci OP Vzdelávanie, Comenius, nadáciami Renovabis, Pontis, Orange konto a iných. Škola získala v roku 2012 ocenenie M

Online časopis

Finančná gramotnosť v základných školácj v SR z pohľadu ŠŠI

Rubrika: Štatistika Vydanie: 11/2014

Národný štandard finančnej gramotnosti vymedzuje šírku poznatkov, zručností a skúseností v oblasti finančného vzdelávania a manažmentu osobných financií. Finančná gramotnosť je v ňom definovaná ako schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov

Online časopis

Hra ako hlavná metóda rozvoja osobnosti dieťaťa v predškolskom veku

Rubrika: Vzdelávanie Vydanie: 10/2014

Hra je pre dieťa predškolského veku významnou činnosťou. Spravidla je charakterizovaná ako jeho hlavná činnosť. Jej spontánnosťou, symbolickosťou, ale aj prvkami fantastickosti sa vytvárajú priaznivé podmienky pre rozvoj osobnosti dieťaťa. Hra umožňuje primerané a žiaduce pôsobenie na perceptuálno-m

Online časopis

Význam pedagogické diagnostiky při péči s SPU a SPUCH

Rubrika: Problémy z praxe Vydanie: 10/2014

S ohledem na nutnost posílení odborných kompetencí učitelů při rozpoznávání základních znaků specifických poruch učení a chování (dále SPUCH) se text zaměřuje právě na možnosti pedagogické diagnostiky, na metody, kterých může učitel ve své práci využít, pozornost se soustřeďuje na popis konkrétních

Online časopis

Školský sociálny pracovník – ďalšie poschodie nádeje

Rubrika: Ľudské zdroje Vydanie: 10/2014

S funkciou sociálneho pedagóga sa v školskom zákone, v literatúre, aj v tomto časopise stretol takmer každý. Cieľom tohto príspevku je poukázať na cesty a možnosti, ktoré môže riaditeľ školy a zriaďovateľ využiť na zlepšenie sociálnej klímy v škole a na podporu detí, ktorým hrozí, že „vypadnú“ zo sy

Online časopis

Sťažnosti vybavované Štátnou školskou inšpekciou

Rubrika: Štatistika Zo seriálu: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania - Štátna školská inšpekcia Vydanie: 10/2014

V období od 1. 9. 2012 do 31. 8. 2013 bolo do centrálnej evidencie kancelárie hlavného školského inšpektora doručených 480 podaní, z toho 452 smerovalo voči školám a školským zariadeniam. Z uvedeného počtu bolo 319 klasifikovaných ako sťažnosť, z nich prešetrených bolo 135. Činnosť súvisiaca s preše

Online časopis

Ako neprísť o kvalitného učiteľa...

Rubrika: Editoriál Vydanie: 10/2014

„Tento môj učiteľ je fajn. Vie pohotovo reagovať na zmeny, ktoré prináša doba. Je výborným odborníkom v predmete, ale aj zručným metodikom. Deti ho zbožňujú, je pre ne prirodzenou autoritou. Vie si vybudovať rešpekt. Je náročný, ale spravodlivý a dokáže byť zároveň citlivý na individuálne potreby sv

Online časopis

K samohodnoteniu škôl v Strednej Európe

Rubrika: Hodnotenie Vydanie: 8 - 9/2014

V školstve, a to nielen na Slovensku, ale aj v európskom a v celosvetovom meradle neexistuje zatiaľ štandardizovaný model hodnotenia kvality ako je tomu v priemysle a v službách, napr. ISO, EFQM, CAF a pod. Tieto modely hodnotenia kvality nie sú v súčasnej podobe pre školy optimálne, a to najmä pret

Online časopis

Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v školách a školských zariadeniach

Rubrika: Organizácia Vydanie: 8 - 9/2014

Príspevok je venovaný problematike uzatvárania dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v školách a školských zariadeniach. Cieľom je poukázať na zmeny vyplývajúce z novely zákona č. 311/2001 Z. z. – Zákonník práce.

Online časopis

Trestnoprávna zodpovednosť mladistvých (2.)

Rubrika: Právo Zo seriálu: Trestnoprávna zodpovednosť mladistvých Vydanie: 8 - 9/2014

V poslednej dobe sa čoraz väčšia pozornosť venuje problematike trestnej činnosti mládeže, jej príčin, dôsledkov, vhodného pôsobenia a trestania. Vzhľadom k rozvíjajúcej sa osobnosti mladistvých je pri riešení trestnej činnosti potrebné čo najviac eliminovať ďalšie možné narušovanie, ktoré im hrozí v

Online časopis

Prevencia kyberšikanovnia v prostredí slovenských škôl

Rubrika: Problémy z praxe Vydanie: 8 - 9/2014

Informačno-komunikačné technológie sú významným prostriedkom v živote človeka. Využívajú sa v práci, v škole, ale aj vo voľnom čase. Slúžia na komunikáciu a získavanie informácií rôzneho charakteru. Sú dostupné skoro pre všetky vrstvy obyvateľstva rôzneho veku. V spojení s určitými negatívnymi ľudsk

Online časopis

Informačno-komunikačné technológie vo výchovno-vzdelávacom procese

Rubrika: Súčasné trendy Vydanie: 8 - 9/2014

Správy ŠŠI o stave výchovy a vzdelávania v SR už viac rokov konštatujú, že napriek zlepšovaniu materiálno-technického vybavenia škôl je najslabším článkom rozvíjania kľúčových kompetencií žiakov ich rozvíjanie v oblasti informačno-komunikačných technológií (ďalej „IKT“). V článku pomenujeme kompeten

Online časopis

Hodnotenie kvality predškolského vzdelávania - Medzinárodný program predškolskej pedagogiky v magisterskom štúdiu

Rubrika: Vzdelávanie Vydanie: 8 - 9/2014

Dnes by bolo už asi aj nezodpovedné zatvárať oči pred skutočnosťou, že veľkou slabinou predškolskej pedagogiky v slovenských podmienkach, na univerzitnej, vedeckej či koncepčnej úrovni, je jej izolácia od medzinárodného diania, uzavretosť a zacyklenosť do seba, čo ju nesmierne ochudobňuje o nové pod

Online časopis

Správa o stave vytvárania podmienok inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v šk. roku 2012/2013 (2.)

Rubrika: Štatistika Zo seriálu: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania - Štátna školská inšpekcia Vydanie: 8 - 9/2014

Stav a úroveň výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (ďalej „SZP“) sa sledovali v priebehu komplexných inšpekcií v 86 základných školách (ďalej „ZŠ“). Z nich v 44 subjektoch sa úloha neplnila – 8 škôl bolo zriadených v oblastiach osídlených prevažne obyvateľstvom marginal

Online časopis

Učenie sa cudzieho jazyka v predškolskom veku

Rubrika: Vzdelávanie Vydanie: 3/2015

Súčasné trendy v európskych krajinách vedú k vyučovaniu cudzieho jazyka čoraz v nižšom veku. Pôvodný cieľ Európskej Únie zaviesť učenie aspoň 2 cudzích jazykov v ranom veku[1] bolo pre väčšinu EU krajín nereálne a preto nová výskumná skupina odborníkov v dokumente A Policy Handbook[2] udáva ako cieľ

Online časopis

Podstata tímov v školskom prostredí

Rubrika: Ľudské zdroje Vydanie: 3/2015

Medzi tímami, skupinami či kolektívmi na pracoviskách existujú rozdiely v určitých znakoch. Efektívne a vyspelé tímy stavajú na rovnováhe cieľov, úloh a možností ich dosiahnutia a na kompetenciách svojich členov. V školách môžu pôsobiť formálne i neformálne tímy a môžu byť prínosom pre deti, školu,

Online časopis

Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia (2.)

Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia Vydanie: 7/2014

Samohodnotenie školy (sebahodnotenie, vnútorné hodnotenie, autoevaluácia) je systematickým zbieraním, triedením a vyhodnocovaním validných a reliabilných údajov o škole, požiadaviek a potrieb jej zákazníkov za účelom ďalšieho rozhodovania. Škola sa môže rozvíjať iba vtedy, ak pozná svoje nedostatky