Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Prvé výsledky výskumu PISA 2015 z oblasti tímového riešenia problémov

Publikované: Autor/i: -

Prvé výsledky medzinárodného výskumu 15- ročných žiakov z oblasti tímového riešenia problémov z pohľadu Slovenska (výber)

Slovenská republika sa v rámci medzinárodnej štúdie PISA 2015 zapojila aj do testovania novej domény – Tímové riešenie problémov. Medzinárodné porovnanie vychádza z výsledkov merania tejto domény v 52 krajinách sveta pri otestovaní schopnosti 15- ročných žiakov. 

Testovanie sa snaží sa monitorovať, ako jednotlivec dokáže pri riešení konkrétneho problému spolupracovať. Spolupráca na riešení problému totiž môže priniesť efektívne delenie práce, pohľad na jeho riešenie z rozličných perspektív, môže zvýšiť kreativitu a zlepšiť kvalitu riešení, ktoré poskytnú rôzni členovia tímu.

V súčasnosti nie je dôležité zamerať sa výhradne na nadobúdanie konkrétnych vedomostí, dôležité sú aj ďalšie schopnosti, ktoré žiaka na trhu práce nediskriminujú – medzi ne patrí aj schopnosť pracovať v kolektíve na riešení problémov.

Tímové riešenie problémov je schopnosť jednotlivca efektívne sa zapájať do procesu, pri ktorom sa dvaja alebo viacerí spolupracovníci snažia riešiť problém tým, že si navzájom vymieňajú svoje znalosti a snahu potrebnú na dosiahnutie riešenia a spájajú svoje vedomosti, zručnosti a úsilie na dosiahnutie tohto riešenia.

Kľúčové prvky zohľadňované pri tvorbe úloh: 

  • Kontext problémov ovplyvňuje to, ako budú problém riešiť jednotlivci, ktorí majú o tomto probléme rozdielne informácie. Rámec identifikuje dva pohľady na kontext úloh a to prostredie (technické/netechnické) a zameranie oblasti, kde problém vzniká (osobné/sociálne).
  • Povaha problémovej situácie opisuje, či je informácia o probléme úplná alebo nie, keď sa riešiteľ s problémom zoznamuje. Rozlišujú sa statické situácie, ktoré poskytujú o probléme úplné informácie, alebo interaktívne, v ktorých musí riešiteľ získať dodatočné informácie, aby mohol problém vyriešiť.
  • Postupy sú kognitívne procesy uplatňované pri riešení problému. Kognitívne procesy, ktoré sa pomocou týchto úloh skúmali, sú: poznávanie a porozumenie, vyjadrovanie a formulácia, plánovanie a vykonávanie, sledovanie a posudzovanie.

Základné kompetencie:

  • preukázať a udržiavať spoločné porozumenie,
  • podniknúť kroky vhodné na vyriešenie problému,
  • preukázať a udržiavať organizáciu tímu.

Výsledky Slovenska

Hodnota priemerného výkonu bola v tejto doméne štandardizovaná na 500 bodov so štandardnou odchýlkou 100 bodov. Priemerný výkon slovenských žiakov v tímovom riešení problémov bol 463 bodov, čo je štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín OECD.

Vo všetkých zúčastnených krajinách dosiahli dievčatá signifikantne lepšie skóre ako chlapci. V rámci Slovenskej republiky mal rozdiel hodnotu 30 bodov, čo je porovnateľné s priemerom krajín OECD (29 bodov).

Okrem priemerného výkonu žiakov v krajine je dôležité tiež rozvrstvenie 15-ročných žiakov do jednotlivých vedomostných (referenčných) úrovní, od úrovne 1 (najnižší výkon) až po úroveň 4 (najvyšší výkon).

Až 9,5 % slovenských žiakov má v oblasti riešenia problémov výkon pod úrovňou 1 (priemer OECD je 5,7 %). Výkon na najvyššej úrovni (úroveň 4) bol zaznamenaný u 2,6 % slovenských žiakov (priemer OECD je 7,9 %).

Čo všetko vplýva na výkon v oblasti tímového riešenia problémov? 

Socioekonomický status žiaka - väčšine krajín v oblasti tímového riešenia je percentuálny podiel vplyvu socioekonomického statusu na výkon žiaka slabší ako v matematickej, prírodovednej a čitateľskej gramotnosti.

Oceňovanie vzťahov a spolupráca - dievčatá viac oceňujú vzájomné vzťahy a naopak, chlapci viac oceňujú tímovú spoluprácu. Sociálne znevýhodnení žiaci viac oceňujú tímovú spoluprácu, zatiaľ čo žiaci s vyšším socioekonomickým statusom viac oceňujú vzájomné vzťahy.

Výkon žiakov v oblasti tímového riešenia problémov a prírodovednej gramotnosti a jeho súvislosť s postojmi k tímovému riešeniu problémov

Žiaci, ktorí nesúhlasia s tvrdením „Rád/Rada vidím úspech svojich spolužiakov“ ako aj s tvrdením „Beriem do úvahy, čo iných zaujíma“ majú výrazne nižší výkon v oboch sledovaných oblastiach, ako žiaci, ktorí s týmito tvrdeniami súhlasia.

Zdroj a ďalšie informácie: http://www.nucem.sk/documents/27//PISA_2015_timove_riesenie_problemov.pdf



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk