Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Špecifické vlastnosti lídrov

Publikované: Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Nikdy nepochybujte o tom, žeby malá skupina mysliacich, odhodlaných ľudí mohla zmeniť svet. V skutočnosti je to presne tak! Margaret Meadová

Vedúci zamestnanci dobre poznajú zaslúžený potlesk, keď sa akcia podarí, plán naplní, projekt je úspešne na konci. Príde úsmev, úľava a spolu s ňou aj spomienky na proces plánovania, prípravy a dôležitých rozhodnutí. V tej chvíli si vybavíme vzdor kolegov, ktorých presvedčili až lepšie argumenty. Vidíme aj obavy rodičov, ktoré sa vytratili až potom, keď cítili náš pokoj. A máme skúsenosť aj s nespútanosťou žiakov, ktorí vykročili na správnu cestu až vtedy, keď sme im otvorili tie správne dvere. Vtedy prichádza chvíľa, ktorá je lepšia ako tá najlepšia. Nie výsledok, ale proces s odstupom času vieme hodnotiť ako motivujúci. Prekonávanie prekážok, energia, ktorú do zmien vkladáme, ak je úspešne premenená, stáva sa zdrojom našej vnútornej sily a efektivity krokov pre budúcnosť.

Kľúčové vlastnosti vedúcich zamestnancov

Efektívni lídri sa vyznačujú niekoľkými špecifickými vlastnosťami (modifikované podľa Kosturková, 2020).

Nevzdávajú sa a úlohy dokončia. Sú schopní analyzovať problém, vyvinúť systém, štruktúru, stratégiu na riešenie problému. Majú celý repertoár alternatívnych stratégií. Zbierajú dôkazy, že ich stratégia funguje a ak nefunguje, skúšajú inú. Rozoznávajú, kedy treba odmietnuť myšlienku, nápad. Majú systematické metódy analyzovania problému. Vedia, ako začať, ktoré kroky vykonať, aké údaje generovať, zhromažďovať.

Premýšľajú skôr, než začnú konať. Formujú vízie produktu, akčný plán, cieľ. Snažia sa pochopiť smery, vyvinúť stratégiu riešenia.

Trávia veľa času a energie počúvaním. Niektorí psychológovia sa domnievajú, že schopnosť počúvať iného človeka, vcítiť sa doň a porozumieť jeho pohľadu je jednou z najvyšších foriem inteligentného správania. Byť schopný parafrázovať predstavy, zisťovať ukazovatele pocitov, pohybových stavov v reči úst a tela (empatia), presne vyjadrovať pojmy, emócie a problémy iného človeka – sú všetko náznaky správania pri počúvaní. J. Piaget to nazval prekonaním egocentrizmu (Piaget, J.; Inhelderová, B., 1970). Náš mozog vďaka svojej plasticite je schopný prepájať, meniť sa, sám sa opravovať, aby sa stal inteligentnejším.

Efektívni lídri sú flexibilní. Po prijatí ďalších údajov majú schopnosť zmeniť názor. Zapájajú sa do viacerých simultánnych výstupov a aktivít, čerpajú z repertoáru stratégií riešenia problémov a môžu trénovať flexibilitu štýlov. Vytvárajú a hľadajú nové prístupy a majú dobre vyvinutý zmysel pre humor. Predstavujú si rad následkov. K problému pristupujú aj z nového uhla pohľadu pomocou nového prístupu [deBono (1970) to označuje ako bočné uvažovanie].

Berú do úvahy alternatívne hľadiská, narábajú s viacerými zdrojmi informácií súčasne.

Sú schopní metakognície (schopnosť naplánovať stratégiu na získanie potrebných informácií, uvedomiť si vlastné kroky a stratégie pri riešení problému a uvažovať a hodnotiť produktivitu vlastného myslenia).

Sú precízni. Prehodnocujú pravidlá riadenia, modely, vízie a skúmajú kritériá, ktoré majú uplatniť. Výsledok zahŕňa presnosť, precíznosť, správnosť. Mario Matthew Cuomo, americký demokratický politik, raz povedal, že jeho vystúpenia by sa nikdy nekonali, keby nemal termín, vďaka ktorému prestal na nich pracovať.

Efektívni lídri vedia, ako klásť otázky, aby vyplnili medzery medzi tým, čo vedia a čo ne

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Kategórie - Riadenie školy