Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Školská mediácia

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Rovesnícka mediácia

Roviny rovesníckej mediácie v prostredí školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Riešenie konfliktu medzi žiakmi tak, že o ňom rozhodne dospelá autorita, je jednoduché, no z dlhodobého hľadiska neučí žiakov procesom zmierovania, tvorby dohôd, nevedie ich k vzájomnému rešpektu a k objasneniu pocitov, ktoré konflikt sprevádza. R...

Hlavné úlohy koordinátora rovesníckej mediácie v škole

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Požiadavky na rovesníckeho mediátora môžu byť súčasťou pedagogických debát v rámci pracovných porád, stretnutí členov metodických orgánov školy. Diskusie kľúčových osôb v procese implementovania programu rovesníckej mediácie by nemali chýbať ani p...

Ako pripraviť dieťa na vstup do školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Dieťa v predškolskom veku je zväčša po duševnej, telesnej i sociálnej stránke zrelé na vstup do školského života. Ak navštevovalo predškolské zariadenie, kontakt s rovesníkmi sa stal prirodzenou súčasťou jeho rovesníckej skúsenosti. Predškolák je ...

Formovanie kritického myslenia

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Zvedavosť detí je uchopiteľná v ich naliehavej potrebe dostať odpoveď na každú myslenú a vyslovenú otázku. Tejto túžbe objavovať súvislosti vieme pomôcť aj my, rodičia, učitelia, vychovávatelia.

Kritické myslenie - základná výbava nových generácií

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Arnold Kiss

Článok obsahuje vysvetlenie myšlienky, prečo potrebujeme zmeniť spôsob, akým sa dnešná generácia žiakov učí v oblasti kritického myslenia a princípy, ktorými sa pri tejto zmene riadiť. “Šia­len­stvo je ro­biť rov­nakú vec opa­ko­vane a oča­ká­vať ...

Nudím sa - ako podporovať kritické myslenie žiakov

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

„Ako si dospel k tomuto názoru?",  „Rada by som ťa pochopila správne, ako si to myslel?, „Skúsme sa vrátiť k faktom z tvojho uhla pohľadu.“ Zvedavosť u žiaka je vzácna vlastnosť. Skúsme dopriať žiakom polemizovanie s argumentmi. Dovoľme im vyslovi...

Kde a kedy treba konflikty riešiť

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Konflikty v školskom prostredí sa vyznačujú veľkou flexibilitou. Na niektoré treba reagovať hneď a niektoré si žiadajú odstup. A sú aj také, ktoré si riešenie nepýtajú. Tak ako prídu, aj odídu. 

Cieľové skupiny rovesníckej mediácie

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Cieľom implementovania rovesníckej mediácie do školského prostredia je pomôcť žiakom, študentom rozpoznať blížiaci sa konflikt a vedieť ho riešiť. Špecifickosť školského prostredia ovplyvňuje rôznorodosť cieľovej skupiny, žiakov, študentov, rozdie...

Mediácia konfliktov detí v rannom veku

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

V záveroch Európskej komisie v príspevku Európa 2020, kde sa hovorí o boji proti predčasnému ukončeniu školskej dochádzky, sa píše: "Skúsenosti detí nadobudnuté v ich útlom veku vytvárajú základ pre všetko neskoršie učenie". V rannom veku sa stimu...

Možnosti mediácie pre prácu so žiakmi so ŠVVP

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Chápanie škôl ako učiacich sa komunít, kde snaha zlepšovať sa a preberať za svoje vzdelávanie zodpovednosť, je základom stabilizácie a napredovania. Ak vychádzame z predpokladu, že školská trieda patrí medzi základný sociálny priestor žiaka, tak j...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk