Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Mediácia

Miesto mediácie v školách

Kategória: Mediácia Autor/i: PaedDr. Mária Čačková

Hlavnými činiteľmi výchovnovzdelávacieho procesu sú žiak, učiteľ a rodič. Pri ich vzájomnej komunikácii vznikajú zaujímavé, mnohokrát neštandardné situácie. Tie vytvárajú mediačné možnosti a snahu o predchádzanie, alebo o zmierenie konfliktu. Ak h...

Začiatok konfliktu - hra na pozorovanie

Kategória: Mediácia

Cieľ: naučiť žiakov diskutovať v skupine aj o negatívnych javov slušne a s úctou k partnerovi v komunikácii, vyvolať reflexiu, uvažovať o negatívnych javoch v tíme.

Školy v etickom riziku - dôvera, sebaúcta, otvorenosť

Kategória: Klíma školy Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Dôležitú úlohu pri ovplyvňovaní etického prostredia školy zohráva manažment školy - riaditelia škôl a bezprostrední riadiaci pracovníci na všetkých úrovniach školy, resp. školského zariadenia. Škola, ktorá sa usiluje znížiť pravdepodobnosť neetick...

Neefektivní komunikace

Kategória: Mediácia Autor/i: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, PhD.

Neefektivní způsoby komunikace jsou, bohužel, v naší společnosti často používané (Kopřiva a kol, 2008). Jsou to věty, které jsme slýchávali jako děti, a proto je máme v mysli zakódovány a naskakují nám podvědomě. Další faktor, který nás může svádě...

Telefón - hra na aktívne počúvanie

Kategória: Mediácia

Cieľ: tréning aktívneho počúvania.

Labyrint - hra na aktívne počúvanie, komunikáciu

Kategória: Mediácia

Cieľ: vedieť aktívne počúvať, ale aj zadávať jasné pokyny, inštrukcie.

Tvoje meno je ... - hra na komunikáciu, spoznávanie sa

Kategória: Mediácia

Cieľ: naučiť sa rýchlo reagovať, zapamätať si mená spolužiakov, reagovať pod stresom.

Problémové správanie žiaka - prejavy, príčiny a riešenia

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Každá situácia, ktorá je svojou podstatou problémová, môže z hľadiska vplyvu zainteresovaných osôb prinášať rôzne riešenia. Ak riešime iba správanie problémového žiaka a nepozrieme sa na jeho problémy v kontexte dosahu ďalších osôb, naše závery ne...

Ľudský vejár - aktivita na prácu s dynamikou skupiny

Kategória: Mediácia

Cieľ: vedieť sa dohodnúť na pravidlách, spôsobe realizácie hry, príp. meniť pravidlá podľa potreby.

Reakcia dieťaťa na konflikt

Kategória: Mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

Reakcia dieťaťa na konflikt v rodine môže byť rôzna. Môže sa prejavovať klamstvom, drobnými krádežami, ľahostajnosťou. Deti môžu prejavovať vo zvýšenej miere rozmaznanosť, neposlušnosť, ale aj zvýšená poslušnosť. Používajú nadávky, osočovanie, odv...

Spätná väzba je pre učiteľa dôležitá

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

"Vaša hodina bola vynikajúca. Oceňujem prácu s dynamikou skupiny.“, „Použili ste zaujímavú metódu, na ktorú žiaci hneď zareagovali.“, „Počúvam na vašu prácu samé pozitívne správy.“, „Rád podporím dobré myšlienky a tie vaše ma zaujali.“ Pochvala ri...

Kríza v škole - systém včasného varovania

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Zmeny sú procesnou záležitosťou, potrebujú podporu, motiváciu, nadšenie, presvedčenie. Dôležitou otázkou v procese zmien preto je, koľko kolegov, pedagógov, nepedagogických pracovníkov cíti potrebu niečo zmeniť. V každom pedagogickom tíme sú kľúčo...

Citové vydieranie v pedagogickom tíme

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Citové vydieranie patrí k manipulatívnemu druhu správania. Môžeme sa s ním stretnúť aj v pedagogických tímoch medzi kolegami. Jeho cieľom je snaha vyvolať  strach, nutnosť pomoci, výčitky svedomia. Ten, kto sa pokúša takto manipulovať, často moral...

Kľúčové prvky spolupráce učiteľa s rodičom

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Komunikácia triedneho učiteľa s rodičom a rodiča s triednym učiteľom tvorí základ pre kvalitu spolupráce. Vzťah medzi učiteľom a rodičom nepredstavuje pre dieťa dva odlišné svety, ktoré chce vnímať oddelene. Dieťa nemá túžbu podľa aktuálnej nálady...

Formovanie kritického myslenia

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Zvedavosť detí je uchopiteľná v ich naliehavej potrebe dostať odpoveď na každú myslenú a vyslovenú otázku. Tejto túžbe objavovať súvislosti vieme pomôcť aj my, rodičia, učitelia, vychovávatelia.

Vývoj konfliktu

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Konflikty v školskom prostredí majú svoj vývoj. Ich riešenie ovplyvňuje štádium, v ktorom sa sporné strany nachádzajú. Rozoznanie fáz konfliktu nám pomôže zorientovať sa v spleti pocitov. 

Zákaz styku rodiča s dieťaťom a informácie o prospechu a dochádzke žiaka

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Mária Stanislavová

Ak má otec zakázaný styk s dieťaťom, do akej miery môže škola informovať o prospechu a dochádzke žiaka, pokiaľ sa otec zaujíma? Môže škola poskytovať aj informácie o ospravedlnených a neospravedlnených hodinách?

Konflikty v školskom prostredí

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Mediácia v školskom prostredí sa môže týkať rôznych cieľových skupín. Môže ju využívať manažment školy - riaditelia, zástupcovia riaditeľov, vedúci metodických orgánov školy, výchovní poradcovia, preventisti, ale aj triedni učitelia, špeciálni ped...

Spätná väzba v školskom prostredí

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Úspech prináša optimizmus a pozitívnu náladu. V tomto období je manažment škôl náchylnejší nevšímať si prejavy nespokojnosti ľudí v tíme, názorovým rozdielom neprikladá váhu. Nebezpečným pre riaditeľa školy sa stáva pocit sebauspokojenia. Pedagógo...

Kritické myslenie - základná výbava nových generácií

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Arnold Kiss

Článok obsahuje vysvetlenie myšlienky, prečo potrebujeme zmeniť spôsob, akým sa dnešná generácia žiakov učí v oblasti kritického myslenia a princípy, ktorými sa pri tejto zmene riadiť. “Šia­len­stvo je ro­biť rov­nakú vec opa­ko­vane a oča­ká­vať ...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk