Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Školská mediácia

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Školská mediácia

Zisťovanie klímy v pedagogickom tíme alebo v tíme metodického orgánu školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: RNDr. Helena Vicenová

Klíma školy je v pedagogickom slovníku definovaná ako sociálno-psychologická premenná vyjadrujúca kvalitu interpersonálnych vzťahov a sociálnych procesov, ktoré fungujú v danej škole tak, ako ju vnímajú, prežívajú a hodnotia učitelia, žiaci, príp....

Mediácia zo zákona - fázy mediácie

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Ing. Bronislava Švehláková

Mediácia je na Slovensku upravená zákonom č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov. Zákon bol novelizovaný. Poslednú úpravu priniesol zákon č. 390/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o dopln...

Diskusia v tíme a facilitácia stretnutí

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

„Základom spravodlivosti je dôvera, to znamená stálosť a úprimnosť v slovách i dohodách.“ Marcus Tullius Cicero Kultúra prejavu musí byť vlastná vedúcemu zamestnancovi aj vtedy, keď sa stáva facilitátorom diskusie. Facilitátor diskusieje osoba, kt...

Mediácia podľa zákona, mediácia ako odborná metóda a mediácia ako forma prevencie

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Vychádzajúc z pojmu mediátor definovaného v § 3 zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov možno mediátora, resp. koordinátora mediácie v školskom prostredí rozlíšiť v závislosti od kompetencií, ktoré v školách a školských...

Emocionálna inteligencia a ako ju treba rozvíjať

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

Riaditeľ, ktorý dokáže spozorovať učiteľovu, rodičovu, či dokonca svoju frustráciu v priebehu spoločného stretnutia, dokáže omnoho skôr a adekvátnejšie reagovať na vznikajúcu situáciu, čím zároveň predchádza konfliktným situáciám. Harris, Hopkins,...

Riešenie etických dilem a konfliktov - prípadová štúdia

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Etické myslenie je normatívne. Naše hodnotenia by sme mali vždy najprv považovať za hypotézy, ktoré sme vždy ochotné revidovať. Keď uskutočňujeme etickú voľbu, neriadime sa tým, čo je pre mňa alebo tím dobré, ale tým, čo je dobré pre každého. Nikd...

Roviny rovesníckej mediácie v prostredí školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Riešenie konfliktu medzi žiakmi tak, že o ňom rozhodne dospelá autorita, je jednoduché, no z dlhodobého hľadiska neučí žiakov procesom zmierovania, tvorby dohôd, nevedie ich k vzájomnému rešpektu a k objasneniu pocitov, ktoré konflikt sprevádza. R...

Pomoc a prekážky

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Cieľ: rozmýšľať v rovine pozitívnych a negatívnych prejavov, ktoré prispievajú, resp. škodia vyriešeniu konfliktných situácií. 

Kazuistika - Rozvod a dve maloleté deti

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Ing. Bronislava Švehláková

Pre lepšie pochopenie princípov mediácie uvádzame príklady kazuistík z praxe mediátora. Kazuistiky môžu pomôcť pedagogickým aj odborným zamestnancom vnímať dieťa a rodinu dieťaťa komplexnejšie aj z pohľadu krízových situácií v rodine. Mediátorka:...

Mediácia - využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov - inovačné vzdelávanie

Kategória: Školská mediácia

Centrum ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave ponúka inovačné vzdelávanie - MEDIÁCIA - využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov pre pedagogických zamestnancov.

Recipročné očakávania a lojalita

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

„Nikdy nepochybujte o tom, žeby malá skupina mysliacich, odhodlaných ľudí mohla zmeniť svet. V skutočnosti je to presne tak!“ Margaret Meadová Vstup zamestnancov do pracovného pomeru nie je iba záležitosťou pracovnej zmluvy a v nej zadefinovanej p...

Práca rovesníckych mediátorov v skupine – odporúčania z praxe

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Jednou z foriem vzájomného učenia sa, ktorá sa osvedčila pre tréningové stretnutia rovesníckych mediátorov, je práca žiakov v skupinách. Keďže rovesnícki mediátori pracujú vo vekovo heterogénnych tímoch, delenie žiakov na skupiny by malo zohľadňov...

Miesto činu

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Cieľ: identifikovať najnebezpečnejšie miesta v škole a v jej okolí, kde sa žiaci, študenti stretávajú s prípadmi agresívneho správania, šikanovania, hádok a konfliktov z hľadiska ich vlastných skúseností a postrehov.

Súhlas rozvedených rodičov pri prestupe na inú školu

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

V poslednej dobe riešime zápisy, resp. prestupy žiakov rozvedených rodičov. Žiadame súhlas oboch rodičov s prestupom na našu školu, ale väčšinou súhlas od otca nemáme. Rodičia spolu roky nekomunikujú, nevedia kde žije, atď. Bez súhlasu odmietame d...

Očakávania od programu rovesníckej mediácie

Kategória: Školská mediácia

Cieľ: zistiť a zreflektovať očakávania rovesníckych mediátorov od programu rovesníckej mediácie s cieľom nastaviť vhodné tréningové aktivity.

Hlavné úlohy koordinátora rovesníckej mediácie v škole

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Požiadavky na rovesníckeho mediátora môžu byť súčasťou pedagogických debát v rámci pracovných porád, stretnutí členov metodických orgánov školy. Diskusie kľúčových osôb v procese implementovania programu rovesníckej mediácie by nemali chýbať ani p...

Aktivity na posilnenie spolupráce v tíme

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

Každý z nás dennodenne prichádza do kontaktu s ľuďmi. Kým niektorí nás len tak míňajú, s inými sme nútení zotrvať v jednom fungujúcom celku. V zborovniach či v triedach, základom priaznivej klímy je spolupráca. Čím rôznorodejšie osobnosti sa v jed...

Denník pozorovateľa

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Cieľ: umožniť rovesníckym mediátorom pozorovať okolie, zápisom situácie do denníka pozorovateľa zreflektovať osoby, veci, dej, diskutovať o možných pocitoch z pohľadu zúčastnených osôb aj o vlastných pocitoch, ktoré pozorovaná situácia vyvolala.

ROZHOVOR: Zvládanie konfliktov je individuálna práca na sebe samom

Kategória: Školská mediácia Autor/i: prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD.

prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD. - Univerzitné vzdelanie získal v odbore pedagogika, liečebná pedagogika, PhD. v odbore pedagogická psychológia. Absolvoval výcvik v skupinovej psychoterapii, tréning v Rogeriánskej psychoterapii, kurz Ericksonov...

Ako pripraviť dieťa na vstup do školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Dieťa v predškolskom veku je zväčša po duševnej, telesnej i sociálnej stránke zrelé na vstup do školského života. Ak navštevovalo predškolské zariadenie, kontakt s rovesníkmi sa stal prirodzenou súčasťou jeho rovesníckej skúsenosti. Predškolák je ...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk