Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Školská mediácia

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Školská mediácia

Hlavné úlohy koordinátora rovesníckej mediácie v škole

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Požiadavky na rovesníckeho mediátora môžu byť súčasťou pedagogických debát v rámci pracovných porád, stretnutí členov metodických orgánov školy. Diskusie kľúčových osôb v procese implementovania programu rovesníckej mediácie by nemali chýbať ani p...

Aktivity na posilnenie spolupráce v tíme

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

Každý z nás dennodenne prichádza do kontaktu s ľuďmi. Kým niektorí nás len tak míňajú, s inými sme nútení zotrvať v jednom fungujúcom celku. V zborovniach či v triedach, základom priaznivej klímy je spolupráca. Čím rôznorodejšie osobnosti sa v jed...

ROZHOVOR: Zvládanie konfliktov je individuálna práca na sebe samom

Kategória: Školská mediácia Autor/i: prof. PaedDr. Vladimír Labáth PhD.

prof. PaedDr. Vladimír Labáth, PhD. - Univerzitné vzdelanie získal v odbore pedagogika, liečebná pedagogika, PhD. v odbore pedagogická psychológia. Absolvoval výcvik v skupinovej psychoterapii, tréning v Rogeriánskej psychoterapii, kurz Ericksonov...

Ako pripraviť dieťa na vstup do školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Dieťa v predškolskom veku je zväčša po duševnej, telesnej i sociálnej stránke zrelé na vstup do školského života. Ak navštevovalo predškolské zariadenie, kontakt s rovesníkmi sa stal prirodzenou súčasťou jeho rovesníckej skúsenosti. Predškolák je ...

Striedavá starostlivosť nekomunikujúcich rodičov

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Ing. Bronislava Švehláková

Mediácia pomáha pri riešení sporov v rodine, či ide o rozvody alebo rozchody rodičov, majetkové spory, resp. iné spory v rodine, ktoré negatívne ovplyvňujú všetkých jej členov. Najčastejšie riešenými spormi sú práve spory rozchádzajúcich sa rodičo...

Aktuálne odporúčania k školskej a rovesníckej mediácii v legislatíve a v usmerneniach

Kategória: Legislatíva

Ponúkame prehľad aktuálnej legislatívy, ktorá reaguje na tému využívania mediácie, resp. mediačných zručností v školskom prostredí. 

Aktivity pre začínajúceho učiteľa, školského mediátora - práca s dynamikou skupiny

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

„Keď som sa pred piatimi rokmi pripravovala na prvý týždeň v škole, priala som si, aby mi niekto premietol, ako vyzerá prvý týždeň v škole. Bolo to náramne vzrušujúce vedieť, že budem mať konečne vlastný tím (rozumej triedu), ktorú som mohla formo...

Striedavá starostlivosť komunikujúcich rodičov

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Ing. Bronislava Švehláková

Konflikt medzi rodičmi ovplyvňuje správanie dieťaťa/žiaka v škole. Mediácia pomáha pri riešení sporov v rodine, či ide o rozvody alebo rozchody rodičov, majetkové spory, resp. iné spory v rodine, ktoré negatívne ovplyvňujú všetkých jej členov. Naj...

ROZHOVOR: Učiteľ je v procese rozpadu rodiny neraz ako mediátor

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

JUDr. Dagmar Tragalová - Je riaditeľkou Mediačného centra Poprad, prezidentkou Asociácie mediačných centier na Slovensku, absolvovala špecializáciu v rodinnoprávnych sporoch na Slovensku, aj v Čechách. Spolupracuje s OZ Spoločnosť pre vzdelávanie ...

Konferencia Asociácie mediátorov Slovenska v Modre

Kategória: Konferencie, semináre Autor/i: Asociácia mediátorov Slovenska AMS

Asociácia mediátorov Slovenska si vás dovoľuje pozvať na odbornú konferenciu Aktuálne výzvy v mediácii - MLČANLIVOSŤ A ETIKA.

Právna úprava mediácie v slovenskom práve

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

Základný hmotnoprávny predpis v znení prvého zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov upravuje výkon mediácie, základné princípy, organizáciu a účinky mediácie. Zákon nemá upravený špecifický procesný postup vedenia medi...

Komunikačné zručnosti a neutrálny jazyk

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová

V komunikačnom procese využívame množstvo zručností. Ako odosielateľ využívame verbálne prostriedky (jazyk) a neverbálne prostriedky (reč tela). Ako prijímateľ uplatňujeme najmä prvky aktívneho počúvania, ktoré sa prejavujú verbálne (verifikačné o...

Roviny rovesníckej mediácie v prostredí školy

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Riešenie konfliktu medzi žiakmi tak, že o ňom rozhodne dospelá autorita, je jednoduché, no z dlhodobého hľadiska neučí žiakov procesom zmierovania, tvorby dohôd, nevedie ich k vzájomnému rešpektu a k objasneniu pocitov, ktoré konflikt sprevádza. R...

Aktívne riešenie šikanovania - právna zodpovednosť organizácie a zamestnanca

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Martin Biskupič

Aktívne riešenie šikany by malo byť nielen samozrejmosťou, ale zákonnou povinnosťou. Štatutár každej vzdelávacej inštitúcie zodpovedá za vytvorenie vhodných podmienok pre žiakov, zamestnancov, bez prejavov akejkoľvek šikany.

Súhlas rozvedených rodičov pri prestupe na inú školu

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

V poslednej dobe riešime zápisy, resp. prestupy žiakov rozvedených rodičov. Žiadame súhlas oboch rodičov s prestupom na našu školu, ale väčšinou súhlas od otca nemáme. Rodičia spolu roky nekomunikujú, nevedia kde žije, atď. Bez súhlasu odmietame d...

Komunikačné zručnosti a aktívne počúvanie

Kategória: Školská mediácia Autor/i: Ing. Bronislava Švehláková

Efektívna komunikácia je súborom komunikačných zručností, ktoré vieme rozvíjať po celý život. Optimálna komunikácia v blízkom vzťahu je priamy, úprimný a otvorený spôsob sebavyjadrovania, ktorý berie do úvahy ako vlastnú sebaúctu, tak aj úctu k pa...

Komunikačné bariéry

Kategória: Školská mediácia Autor/i: JUDr. Dagmar Tragalová

Psychika človeka, jeho osobnosť, stereotypy v správaní, spôsob spracovania informácii sú zodpovedné za komplikácie v komunikácii. Vonkajšie bariéry súvisia aj s prostredím, v ktorom komunikácia prebieha, témou komunikácie, prítomnosťou iných osôb ...

Miesto mediácie v školách

Kategória: Školská mediácia Autor/i: PaedDr. Mária Čačková

Hlavnými činiteľmi výchovnovzdelávacieho procesu sú žiak, učiteľ a rodič. Pri ich vzájomnej komunikácii vznikajú zaujímavé, mnohokrát neštandardné situácie. Tie vytvárajú mediačné možnosti a snahu o predchádzanie, alebo o zmierenie konfliktu. Ak h...

Začiatok konfliktu - hra na pozorovanie

Kategória: Školská mediácia

Cieľ: naučiť žiakov diskutovať v skupine aj o negatívnych javov slušne a s úctou k partnerovi v komunikácii, vyvolať reflexiu, uvažovať o negatívnych javoch v tíme.

Školy v etickom riziku - dôvera, sebaúcta, otvorenosť

Kategória: Klíma školy Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Dôležitú úlohu pri ovplyvňovaní etického prostredia školy zohráva manažment školy - riaditelia škôl a bezprostrední riadiaci pracovníci na všetkých úrovniach školy, resp. školského zariadenia. Škola, ktorá sa usiluje znížiť pravdepodobnosť neetick...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk