V pracovných vzťahoch sa občas nevyhneme rozhovorom, ktoré sú nepríjemné, citlivé alebo konfliktné. Môžu sa týkať zlyhania, rozdielnych postojov, nesplnených očakávaní alebo zlých rozhodnutí. To, ako takéto rozhovory vedieme, má priamy vplyv na dôveru, vzťahy aj výkonnosť tímu.
DO POZORNOSTI TRÉNING PRIAMO VO WOLTERS KLUWER - Program rovesníckej mediácie v školskej praxi | Wolters Kluwer SR ...
Pocit nepohody pri kritických rozhovoroch je prirodzený, najmä ak sme už podobnú situáciu zažili a zanechala v nás nepríjemné pocity. Príprava, sebareflexia a empatia sú kľúčom k tomu, aby sme ich zvládli dôstojne a efektívne.
Prečo je príprava na rozhovor dôležitá? Bez prípravy riskujeme, že zareagujeme impulzívne alebo nevedome podporíme konflikt. Naopak, keď si vopred ujasníme cieľ rozhovoru, čo chceme komunikovať (a čo radšej nie), aké emócie sa môžu objaviť, ako vytvoriť bezpečný priestor, zvyšujeme šancu, že rozhovor povedie ku konkrétnemu riešeniu a nie k ďalšiemu zraneniu.
Všímajme si tón hlasu (napätie, zvyšovanie hlasu, chvenie), mimiku (grimasy, vyhýbanie očnému kontaktu), reč tela (prekrížené ruky, odklon tela, nervózne pohyby),zmeny v správaní (zdržanlivosť, výbušnosť, ironické poznámky).
Ak spozorujeme náznaky nesúhlasu či napätia, oslovme ich priamo, ale jemne.
Príklady:
- „Všimol som si, že kývaš hlavou – vidíš to inak? Poďme si to objasniť.“
- „Zdá sa mi, že s tým nie si úplne v súlade. Chceš k tomu niečo dodať?“
- „Poďme si to ešte raz prejsť – možno som niečo zle pochopil.“
- „Vyzeráš, že ťa to znepokojilo. Povedz, čo ti beží hlavou.“
- „Nechcem ísť ďalej, kým si nevyjasníme, či sme na jednej vlne. Čo by si k tomu povedal ty?“
Útočnosť alebo podráždenosť môžu byť znakom toho, že druhá strana zažíva negatívne emócie, ktorých si nemusí byť vždy vedomá, a nemusí to nutne byť útok na nás.
Môže to byť obranný mechanizmus v reakcii na strach, frustráciu, stres, smútok alebo iné emócie. Ak si tieto pocity všimneme, je dôležité spomaliť, nesnažiť sa bojovať alebo reagovať agresívne, ale skôr sa sústrediť na pochopenie a dialóg.
Príklady:
Zlá reakcia: „Nemusíš na mňa kričať!“
Lepšia reakcia: „Vidím, že ťa to rozrušilo. Poďme sa skúsiť o tom porozprávať pokojne.“
Zlá reakcia: „Nerob to, zase sa správaš, ako keby si bol vždy ten najchytrejší!“
Lepšia reakcia: „Chápem, že možno cítite frustráciu. Môžeme sa o tom porozprávať a nájsť lepší spôsob spolupráce?“
Zlá reakcia: „Povedal/a som ti to už tisíckrát! Prečo to stále nezvládaš?!“
Lepšia
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).