Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Príčiny radikalizácie mládeže vo veku 14 až 17 rokov

Publikované: Autor/i: -

Hlavné zistenia z kvalitatívneho výskumu december 2017 – január 2018 (výber)

IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže v spolupráci v spolupráci s Nadáciou otvorenej spoločnosti realizovali kvalitatívny výskum zameraný na hlbšie porozumenie príčinám radikalizácie a súvisiacim potrebám mládeže. Z ich záverov vyberáme. 

U tínedžerov – radikálov boli identifikované viaceré prejavy extrémizmu.

Medzi organizovanými formami a extrémistickými prejavmi existuje súvislosť. Radikálov môže radikalizovať aj kontakt s verbálnou a fyzickou agresivitou., sólo radikáli môžu využívať nelegitímne prostriedky na dosiahnutie cieľov a tínedžeri s neutrálnym názorom sa môžu pridať na stranu s negatívnym, ale aj pozitívnym názorom.

Radikálni tínedžeri žijú naprieč regiónmi, mestami, dedinami, rôznymi rodinami, typmi škôl, líšia sa stupňom radikálnej aktivity, sú medzi nimi chlapci, dievčatá rôznej národnosti a prináležitosti.

Sú v rôznom veku, z väčšinovej aj z menšinovej spoločnosti, z rôzneho sociálneho zázemia, sú na ZŠ, SŠ, na gymnáziách, ľahšie sa identifikujú na SOŠ (otvorenejší názor). Môžu mať psychické, mentálne, sociálne, rodinné či iné problémy, ktoré neriešia, alebo sa pokúšajú riešiť bez väčších úspechov, problémy v škole (učenie, motivácia, vzťahy, nízka úroveň a kvalita školy). Chcú niekam patriť, blízke prostredie ich neprijíma, spôsobuje im traumu, je plné problémov, sú ľahko ovplyvniteľní, chcú sa odlíšiť. Imponuje im štruktúra zaužívaná vo vojsku, majú nenaplnenú túžbu po disciplíne, vizuálne sa môžu, ale aj nemusia odlišovať, radi diskutujú, ale môžu byť aj menej komunikatívni. Nemajú schopnosť primeranej sebakritickosti.

Radikalizmus je výsledkom viacerých činiteľov, určujúcim je špecifické rodinné zázemie.

Rodičia, príp. starší súrodenci sú sympatizantmi, členmi extrémistickej politickej strany. Rodiny môžu byť neúplné, rekonštruované. Sú frustrovaní zo spoločnosti, politického systému, nespravodlivosti, veľkých sociálnych rozdielov, nedôveryhodnosti politikov, ľudí, chaosu, neporiadku v spoločnosti, chudobného Slovenska, zo školy, ktorú navštevujú, aj zo seba, že nemôžu navštevovať inú (lepšiu) školu, sú frustrovaní.

Výrazný vplyv majú aj politické „karty“.

Rómovia sú nepriateľmi v nefungujúcom systéme, ktorý chcú zmeniť. Hnevá ich, že znepríjemňujú život „väčšine“ (dvojitý meter). Postoj k migrantom kopíruje negatívne nálady v spoločnosti, vyjadrenia politikov, extrémisti v politike hovoria pre nich zrozumiteľnou rečou, obhajujú ich aj s rodinami, ponúkajú podpornú sieť, osobnú ochranu, vzťahy, nasledujú ich, lebo chcú vyskúšať niečo nové.

Neradikálnych  a radikálnych tínedžerov extrémistickej pravice rozdeľujú riešenia, ktoré by jedni aj druhí volili na pálčivé sociálno-politické problémy na Slovensku.

 

Radikáli

Neradikáli

Slovensko

Hovoria o kultúrnych, historických pamiatkach a prírodných krásach.

Pozitívne vnímajú nielen prírodu, históriu a kultúru, ale aj ľudí a medziľudské vzťahy.

Regionálne rozdiely

Častejšie hovoria o výrazne vyššej kvalite života na západe Slovenska, majú silnejšiu väzbu na vidiek, menšie mestá.

 

Vnímajú veľké ekonomické rozdiely, viac príležitostí v meste ako na vidieku.

Sociálne rozdiely

Spája ich rovnaká myšlienka rovnosti, požadujú zmenu doterajšieho spoločenského a politického systému.

V oveľa menšej miere reflektujú sociálne rozdiely, častejšie hľadajú možnosti aktívneho zapojenia do pomoci menšinám, takmer neuvažujú nad zmenou spoločenského systému.

Komunizmus

Vzývanie socializmu, komunizmu, myšlienky rovnosti a blahobytu.

 

Migranti

Strach z terorizmu, ekonomického rozvratu, kriminality, vychádzajú z informácií reprodukovaných medzi sebou a zo zdrojov na sociálnych sieťach.

Majú obavy z toho, že migranti obsadia nízkopríjmové pracovné miesta, vnesú ekonomickú, kultúrnu, bezpečnostnú nestabilitu, ale objavuje sa aj pozitívny postoj.

Rómovia

Prezentujú výrazne negatívny postoj, ktorý nemusí vždy korešpondovať s osobnou skúsenosťou, častejšie generalizujú a (niektorí) presadzujú radikálne riešenia.

Negatívny postoj k Rómom, predsudky vyplývajú z osobnej skúsenosti, citlivejšie reagujú na rozdiely medzi Rómami, častejšie hovoria o potrebe pomáhať Rómom.

História Slovenska

Vysvetľujú históriu počas 2. sv. vojny podľa údajných necenzurovaných zdrojov, bez úsilia o hľadanie pravdy či diskusie.

Majú typický alebo silný nezáujem o históriu, s tým spojená neznalosť, alebo rôzna úroveň znalostí nadobudnutých v škol.

Solidarita

Rozlišujú medzi ľuďmi, ktorí si pomoc zaslúžia. U radikálov s vyšším stupňom aktivizmu solidarita s Rómami neprichádza do úvahy.

Buď potrebu solidarity nepociťujú, alebo sa ani neangažujú. Solidarizujúci neradikáli sa zastávajú pomoci či podpory pre všetkých, ktorí to potrebujú, nielen pre vybrané skupiny.

Seniori

Vystupujú ako lobisti za zvyšovanie dôchodkov, vyčítajú im vytrvalú voličskú priazeň vládnej strane, niektorí hovoria, že pre voličov by mal byť horný vekový limit.

Majú sklon vnímať postavenie seniorov v spoločnosti ako bezproblémové, zvlášť, ak boli dobre sociálne situovaní už počas aktívneho života, alebo ak doposiaľ pracujú.

Dnešní neradikálni tínedžeri a radikálni tínedžeri z krídla extrémistickej pravice majú aj spoločné naratívy.

 

Radikáli

Neradikáli

Médiá

Veria ľuďom v svojej radikálnej skupine, prípadne rodine s príbuzným razením.

Považujú za dôveryhodné zdroje ľudí zo svojej rodiny, školy, záujmových skupín.

Väčšina tínedžerov neverí mienkotvorným médiám.

Politici

Nedôverujú politikom, súčasnej vláde.

Extrémistom zväčša nedôverujú, niektorí ich však hodnotia ambivalentne.

Korupcia

„Systém na Slovensku je prehnitý“, korupcia je najmä vo vrcholovej politike.

Korupciu spontánne nespomínajú (odcudzenie so širším spoločenstvom).

Obavy ‒

strach

Formulujú obavy o Slovensko, z diania vo svete, strach (vojna, konšpiračné teórie o riadení sveta, prenasledovanie ľudí, ktorí poznajú „pravdu“), iní sa ničoho neboja, ale sú skeptickí.

Žijú starosťami primerane svojmu veku, obavy spájajú s blízkou budúcnosťou (úspešné absolvovanie školy, nájdenie práce či partnera/ky), domnievajú sa, že na Slovensku sa zmena k lepšiemu v dohľadnom čase neudeje.

Snívajú o pozitívnych a dobrých veciach, ale spoločnosť, v ktorej veci nefungujú, v nich vzbudzuje silnú frustráciu, neistotu, rezignáciu. Radikálni tínedžeri sa ocitajú na periférii väčšinovej spoločnosti, do ktorej nie je pre nich jednoduché sa zaradiť. Veľkú rolu môže zohrať reintegrácia prostredníctvom formálneho/neformálneho vzdelávania.

Frustráciu pociťujú aj vo vzťahu k životu v škole a po škole. Chceli by mať dobré vzťahy s (neradikálnymi) rovesníkmi, s učiteľmi, chceli by poznávať, diskutovať, pomáhať, ale aj niečo získať. Po vyučovaní im chýbajú možnosti ne/formálneho vyžitia, financie, čas, logistické riešenia na presuny, činorodé nastavenie. Majú tendenciu pre individuálne aktivity, poznanie a snahu o zisk. V neformálnom vzdelávaní sa osvedčili vzdelávacie aktivity založené na priamej skúsenosti, kultúrnom zážitku, interaktívnych stretnutiach, oral history.

V škole radikálnym tínedžerom veľmi chýba dobré, záživné vzdelávanie v peknom prostredí. Chcú diskusiu, zážitky, hravú formu, dôstojné prostredie, modernú infraštruktúru, vzdelávacie pomôcky.

Nechce sa im angažovať v prospech iných (u mladých radikálov s vyšším stupňom aktivity platí opak). Starším radikálom chýbajú debaty o problémoch Slovenska. Učitelia sa konfrontácii vyhýbajú (nevedia ako a kedy pracovať s radikálmi, ich názormi, nevedia zvládnuť ohnivé názorové konfrontácie, nie sú si istí, či nevštepia svoje názory, zvlášť, ak sympatizujú s radikálmi, necítia sa povolaní komentovať spoločensko-politické dianie, majú rôzne skúsenosti s rodičmi, keď sa učiteľ ocitol v konflikte s hodnotami/výchovou rodiny).

Učitelia a pracovníci s mládežou upozorňujú na dve oblasti závažných problémov, a to deficit kritického myslenia u tínedžerov – povrchné čítanie, nepreverovanie informácií, slepá dôvera k jednoduchým vysvetleniam a v rámci vyučovania nie je čas a ani podmienky na budovanie (osobného) vzťahu a dôvery so žiakom.

Zdroj:www.iuventa.sk (krátené)



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články