Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Emócie školských psychológov

Publikované: Autor/i: Mgr. Tamara Valentíková

Článok analyzuje emocionálne výzvy školských psychológov, ako je zvládanie náklonnosti zo strany žiakov alebo kolegov, práca s obeťami traumy a konflikty v hodnotách pri rozhovoroch s rodičmi či študentmi. Zdôrazňuje, že emócie nie sú len doménou žiakov, ale ovplyvňujú aj odborníkov, ktorí s nimi pracujú. Článok podčiarkuje význam sebauvedomenia, emocionálnej regulácie a asertivity v profesionálnom zvládaní týchto situácií. Autor odporúča pravidelnú reflexiu, supervíziu a tréning na podporu emocionálneho zdravia, čím sa zlepšuje efektivita práce psychológov a vytvára podporné prostredie v školách.

Emócie nie sú v poradenskom procese v škole len záležitosťou žiakov – aj školskí psychológovia zažívajú širokú škálu citových reakcií, ktoré môžu ovplyvniť ich prácu s deťmi, rodičmi a pedagógmi. Tento článok prináša pohľad na výskumy, ktoré skúmajú emocionálne zážitky psychológov v školskom prostredí, a ponúka odporúčania, ako s týmito výzvami narábať.

Aj keď školskí psychológovia pracujú v inej dynamike ako napríklad klinickí terapeuti, téma nevhodných prejavov náklonnosti zo strany študentov alebo dokonca kolegov môže byť prítomná. Výskumy naznačujú, že náklonnosť, či už romantická alebo sexuálna, môže psychológov zaskočiť, ak na také situácie nie sú pripravení.

Školskí psychológovia by mali byť schopní efektívne zvládať tieto situácie, aby zachovali profesionálne hranice a vzťah založený na dôvere.

Použitie kognitívno-behaviorálnych stratégií, ako je sebauvedomenie a stanovenie hraníc, môže pomôcť psychológom zvládnuť nepríjemné pocity a asertívne komunikovať svoje očakávania. Dôležité je pravidelne reflektovať svoje pocity. Praktizovanie a využívanie záznamov myšlienok môže pomôcť zlepšiť identifikáciu a povedomie o svojich emóciách. Tým, že si uvedomujú a skúmajú svoje pocity nepríjemnosti, školskí, ale aj iní psychológovia

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Doplatenie kreditového príplatku N

Publikované:

Školská psychologička je zamestnaná v plnoorganizovanej ZŠ od 26. 9. 2016, do práce nastúpila bez odbornej praxe. Za inovačné a aktualizačné vzdelávania (potrebné pre vykonávanie jej odbornej činnosti) získala 30 kreditov k 22. 8. 2017 a 31 kreditov k 30. 12. 2017. Kreditové vzdelávanie si financovala sama, po ukončení vzdelávania zamestnávateľa nepožiadala o uznanie získaných kreditov, nakoľko disponovala informáciou, že musí spĺňať podmienku 3-ročnej praxe. Zamestnávateľ jej kreditový príplatok nevyplácal. Od 8. 1. 2018 do 1. 9. 2018 mala dva pracovné pomery u jedného zamestnávateľa – úväzok 1 v rozsahu 87,5 % , úväzok 2 v rozsahu 50 % (financovaný z projektových prostriedkov). Od 1. 9. 2018 má 1 pracovnú zmluvu na dobu určitú, úväzok v rozsahu 100%. Akým spôsobom a za aké obdobie môže zamestnávateľ spätne doplatiť kreditový príplatok?

Získavanie, priznávanie a uznávanie kreditov A

Publikované: Aktualizované:

Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci v kariérovom systéme naďalej získavajú kredity len za absolvovanie akreditovaných programov kontinuálneho vzdelávania v SR alebo za absolvovanie vzdelávania v zahraničí v zahraničnej vzdelávacej inštitúcii, nie však za overenie profesijných kompetencií.

Platené voľno na prípravu a obhajobu záverečnej práce pri štúdiu na vysokej škole A

Publikované: Aktualizované:

Otázka:  Učiteľka materskej školy - spĺňajúca kvalifikačné požiadavky na základe stredoškolského vzdelania (SpŠ, odbor učiteľka MŠ) si v súčasnej dobe zvyšuje kvalifikáciu štúdiom v bakalárskom odbore predškolská a elementárna pedagogika. Má nárok na 5 dní plateného voľna na prípravu a obhajobu záverečnej práce a vykonanie záverečnej skúšky, ak so zamestnávateľom nemá uzatvorenú kvalifikačnú dohodu a jej štúdium nie je zaradené do plánu kontinuálneho vzdelávania?

Nárok na štúdijné voľno bez zaradenia do plánu kontinuálneho vzdelávania N

Publikované:

Otázka: Učiteľka ide robiť skúšky z atestácie a nie je v pláne kontinuálneho vzdelávania. Má nárok na študijné voľno?