Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Diagnostikovanie školskej pripravenosti dieťaťa zo strany základnej školy

Publikované: Autor/i: PaedDr. Jana Kmeťová

Vstupnou bránou do prvého ročníka základnej školy je pre dieťa zápis. Zápis do školy je legislatívnym aktom. Zákonný zástupca dieťaťa si tak plní svoju zákonom danú povinnosť prihlásiť dieťa na povinnú školskú dochádzku. Musí tak urobiť každý zákonný zástupca, bez ohľadu na to, či bude mať dieťa odklad plnenia povinnej školskej dochádzky.

Zo strany detí predstavuje zápis väčšinou prvé oboznámenie sa s prostredím, s pedagogickými zamestnancami. Pre školu je zápis prvou príležitosťou na zoznámenie sa s dieťaťom, posúdenie, či je na školu dieťa zrelé, pripravené. Učiteľky by mali pri zápise rozlíšiť deti, ktoré sú na vstup do školy spôsobilé, a tie, pre ktoré je vhodný odklad povinnej školskej dochádzky najmä z dôvodu nezrelosti, nepripravenosti.

Z tohto hľadiska podľa Bednárovej a Šmardovej (2012) zápis plní depistážnu funkciu, mal by však plniť aj funkciu preventívnu, a to práve z toho dôvodu, aby bolo rodičom vysvetlené, v čom je ich dieťa nepripravené na plnenie školskej dochádzky a navrhnúť možné riešenia.

Formu, obsah a rozpätie zápisu si volí každá škola podľa svojich potrieb a skúseností. Na väčšine škôl je overovaná vývinová úroveň schopností a zručností potrebných pre zvládanie trívia (čítanie, písanie, počítanie), pozornosť je venovaná tiež sociálnej a emocionálnej zrelosti

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk