Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Deti so špecifickými poruchami učenia

Publikované: Autor/i: Mgr. Karola Dobrotka Martáková

...A AKO ICH STIMULOVAŤ

Úlohou každej školy je vzdelávať a vychovávať žiakov, ktorí ju navštevujú, pripraviť ich do práce a na rozličné životné situácie, v ktorých sa ocitnú. Škola tiež priebežne overuje schopnosti a znalosti svojich žiakov, čím poskytuje prehľad o kvalitách a výkonnosti jednotlivých detí. Stáva sa, že niektoré deti nespĺňajú očakávania a požiadavky zo strany školy, čo môže byť dôsledkom špecifických porúch učenia.

Diagnostika a podpora pri špecifických poruchách učenia u detí

U niektorých detí môžeme špecifické poruchy učenia badať od začiatku školskej dochádzky alebo sa objavujú postupne, ako sa nároky na žiaka zvyšujú s prechodom do vyšších ročníkov.

Odborná literatúra uvádza, že špecifické poruchy učenia sú v Medzinárodnej klasifikácii chorôb uvedené v kapitole F81 pod poruchami psychického vývoja. Predstavujeme definíciu špecifických porúch učenia, ktorá sa postupne vyvíjala na základe praktických skúseností:

  • je ovplyvnená osobnostnými faktormi dieťaťa, ako motivácia k výkonu, impulzivita, emocionálna labilita, nervozita, sebahodnotenie;
  • ovplyvňujú ju rodinné prostredie, podpora dieťa alebo jeho sociálna deprivácia;
  • ide o poruchu jedného alebo viacerých psychických procesov (dysfunkciu centrálnej nervovej sústavy), ktoré zahŕňajú porozumenie alebo chápanie hovorenej alebo písanej reči, čítania, písania, pravopisu alebo matematického usudzovania;
  • z nej plynúce ťažkosti vychádzajú z vnútorných dispozícií dieťaťa a môžu trvať celý život;
  • môže sa vyskytovať aj s ďalšími poruchami.

Ak zistíme, že dieťa má problémy s učením aj napriek silnému úsiliu, času a energii, ktoré venuje školským prípravám a opakovane zlyháva, môže byť užitočné podstúpiť odborné vyšetrenie v Centrách poradenstva a prevencie u psychológa a špeciálneho pedagóga, ktorí môžu overiť možné špecifické poruchy učenia u dieťaťa.

Odborníci používajú konkrétne metódy na identifikáciu a diagnostikovanie možných špecifických porúch učenia. Ak sa potvrdi

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk