Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zvládanie náročných situácií s deťmi
Dátum: Rubrika: Duševné zdravie
V PREDŠKOLSKOM VEKU
Predškolský vek, obdobie medzi tretím a šiestym rokom života, je označovaný za vek hry, počas ktorého sa deti pripravujú na život v spoločnosti. V tomto čase dochádza k jedinečnému rozvoju schopností dieťaťa, či už psychomotorických, kognitívnych (poznávacích), osobnostných, sociálnych, morálnych, alebo jazykových.
Deti sú v tomto veku často egocentrické – vnímajú situácie iba zo svojho pohľadu a ťažko oddeľujú realitu od fantázie. Hra umožňuje dieťaťu vyrovnať sa s realitou. Podporovanie detí v hre je prospešné, najmä keď sa realizuje v bezpečnom prostredí, kde je dieťa akceptované so všetkými jeho silnými aj slabými stránkami. Je dôležité nesúdiť jeho správanie, ale snažiť sa pochopiť jeho prejavy.
Vývinové úlohy predškolského veku
V priebehu predškolského veku čelí dieťa mnohým vývinovým úlohám, kedy sa potrebuje naučiť presadiť sa aj spolupracovať s ostatnými, čo mu umožňujú najmä vzťahy s rovesníkmi. Najviac takýchto skúseností môže získať v materskej škole, ktorá môže byť pre niektoré deti výzvou. Napriek tomu, že cieľom materskej školy je uľahčiť dieťaťu adaptáciu na nové prostredie, podporovať rozvoj jeho individuálnych spôsobilostí, motivovať ho k tvorivým aktivitám, môžu byť niektoré situácie pre dieťa náročné a potrebuje pomoc pri zvládaní problémového správania.
Adaptácia dieťaťa na materskú školu
Začiatok dochádzky do materskej školy môže pre dieťa predstavovať značnú výzvu pri prispôsobovaní sa novému prostrediu. Pred samotným nástupom býva užitočné, ak rodičia umožnia dieťaťu návštevu škôlky, zoznámia ho s jeho učiteľkami a s trpezlivosťou odpovedajú na všetky jeho otázky. Osvedčený spôsob, ktorý pomáha dieťaťu lepšie sa adaptovať, je tzv. adaptačný pobyt, pri ktorom podľa vzájomnej dohody s materskou školou v nej trávi dieťa prvé dni len dve hodiny, pričom sa tento čas postupne predlžuje až na celé doobedie.
Je vhodné, aby rodičia nezdržovali lúčenie sa s dieťaťom, dieťa nechali pani učiteľke a uistili ho, kedy pre neho prídu. Na posilnenie pocitu bezpečia môže rodič dieťaťu pomôcť zanechaním malého predmetu, ktorý mu ho pripomína, napríklad náramok, gumička do vlasov pre dievčatá, alebo
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 6/2025
