Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zmeny vo financovaní regionálneho školstva

Dátum: Rubrika: Financovanie

V príspevku sa budeme venovať zmenám vo financovaní regionálneho školstva od 1. septembra 2017 – novela zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení zákonom č. 182/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Upozorníme na podstatné zmeny účinné od 1. septembra 2017 a na ich aplikáciu v riadiacej praxi.

Financovanie regionálneho školstva je legislatívne upravené zákonom č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“), v ktorom sa ustanovuje:

  • a) financovanie základných škôl, stredných škôl, materských škôl pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a školských zariadení zriadených okresnými úradmi v sídle zo štátneho rozpočtu,
  • b) poskytovanie príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelávanie detí, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v materských školách, príspevku na záujmové vzdelávanie pre žiakov škôl a dotácií zo štátneho rozpočtu.

Financovanie regionálneho školstva zo štátneho rozpočtu sa uskutočňuje prostredníctvom kapitoly ministerstva školstva a kapitoly ministerstva vnútra.

Cez ministerstvo školstva sa poskytujú finančné prostriedky:

a) pre VÚC na:

  1. výchovno-vzdelávací proces a prevádzku škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie,
  2. osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
  3. príspevok na dopravu,
  4. príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode,
  5. príspevok na školu v prírode,
  6. príspevok na záujmové vzdelávanie,
  7. mimoriadne výsledky žiakov,
  8. riešenie havarijných situácií,
  9. rozvojové projekty,
  10. financovanie nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  11. odchodné,
  12. úhradu nákladov súvisiacich so starostlivosťou o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca školy, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, na úhradu vakcíny proti chrípke a vakcíny proti hepatitíde typu A a B,
  13. dohodovacie konanie,

b) na dotácie,

c) na vydávanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov centrálne financovaných ministerstvom školstva, na tvorbu a vydávanie metodických pomôcok a na poskytnutie príspevku školám, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, na zakúpenie schválených učebníc, schválených učebných textov, schválených pracovných zošitov a odporúčaných učebníc,

d) na zabezpečenie celoslovenských kôl súťaží a predmetových olympiád žiakov škôl.

Cez ministerstvo vnútra sa poskytujú finančné prostriedky pre obce, štátom uznanú cirkev alebo náboženskú spoločnosť, inú právnickú osobu alebo fyzickú osobu a pre okresné úrady v sídle kraja:

  1. na výchovno-vzdelávací proces a prevádzku škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, verejných materských škôl a verejných školských zariadení,
  2. na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
  3. na dopravu,
  4. na kurz pohybových aktivít v prírode,
  5. na školu v prírode,
  6. na záujmové vzdelávanie,
  7. na mimoriadne výsledky žiakov,
  8. na riešenie havarijných situácií,
  9. na rozvojové projekty,
  10. na financovanie nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  11. kapitálové výdavky,
  12. odchodné,
  13. na úhradu nákladov súvisiacich so starostlivosťou o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca školy,
  14. na úhradu vakcíny proti chrípke a vakcíny proti hepatitíde typu A a B,
  15. dohodovacie konanie,
  16. na zabezpečenie okresných a krajských kôl súťaží a predmetových olympiád detí a žiakov škôl a školských zariadení.

Podľa zákona č. 597/2003 Z. z. sa zo štátneho rozpočtu poskytujú do regionálneho školstva normatívne a nenormatívne finančné prostriedky. Tieto finančné prostriedky sa používajú na financovanie nákladov na mzdy a platy, vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, prevádzky, modernizácie učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácií. Ich účel je zákonom stanovený a zriaďovateľ školy je povinný zabezpečiť použitie týchto finančných prostriedkov v súlade so stanoveným účelom.

Normatívne financovanie regionálneho školstva

Normatívne finančné prostriedky sú účelovo určené na financovanie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistnéhona sociálne poistenie, príspevku na DDP a príspevkuna starobné dôchodkové sporenie, prevádzky, modernizácie učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácií.

Normatívne finančné prostriedky ministerstvo školstva rozdeľuje na časť finančných prostriedkov určenú na:

  • normované ročné náklady na mzdy a platy, vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov – mzdový normatív,
  • výchovno-vzdelávací proces a na prevádzku školy – prevádzkový normatív.

Mzdový normatív

  • vyjadruje normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovno-vzdelávací proces a zamestnancov, ktorí zabezpečujú prevádzku školy, pripadajúce na jedného žiaka. Mzdový normatív sa určuje v závislosti od druhu školy, typu školy, zaradenia pedagogických zamestnancov do platových tried, personálnej náročnosti študijného odboru alebo učebného odboru, formy štúdia a vyučovacieho jazyka.

Prevádzkový normatív

  • vyjadruje normované ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a prevádzku školy bez osobných nákladov (ďalej len „prevádzkové náklady“) pripadajúce na jedného žiaka. Určuje sa v závislosti od druhu školy, typu školy, ekonomickej náročnosti študijného odboru alebo učebného odboru, formy štúdia, vyučovacieho jazyka a teplotných podmienok v mieste školy.

Aké zmeny od 1. septembra 2017 nastali pri normatívnom financovaní regionálneho školstva?

Po novele zákona č. 597/2003 Z. z. od 1. septembra 2017 sa pri určovaní mzdového a prevádzkového normatívu pre základné školy bude ako ďalšie kritériumzohľadňovať aj veľkosť školy. Z dôvodu veľkosti školy bude možné normatív zvýšiť najviac na dvojnásobok. Od 1. septembra 2017 sa tak veľkosť školy stáva povinným kritériom pri normatívnom financovaní škôl vrátane škôl s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie. Veľkosť školy sa zohľadňuje pri prideľovaní finančných prostriedkov na osobné náklady a prevádzkové náklady, a to prostredníctvom kompenzačného príspevku, t. j. podľa § 4 ods. 1 a prílohy č. 7 nariadenia vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zar

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály