Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vzdelávanie detí a žiakov s nadaním
Dátum: Rubrika: Vzdelávanie
ŠKOLSKÝ ZÁKON, PODPORA NADANIA
Článok sa zaoberá vzdelávaním nadaných detí a žiakov v kontexte školského zákona a vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 307/2008 Z. z., pričom zohľadňuje rozvoj intelektového, umeleckého a športového nadania. Rozlišuje inštitucionálne a individuálne podmienky podpory nadania; analyzuje aspekty diagnostiky, prijímania a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu týchto žiakov.
Podľa filozofie Immanuela Kanta je talent prirodzeným nadaním alebo výnimočnou vlastnosťou poznávacích schopností, ktorá nie je výsledkom učenia, ale vrodenou predispozíciou každého jednotlivca. Tento vrodený dar sa prejavuje v podobe tvorivej vynaliezavosti, hlbokej prenikavosti a jedinečnej originality myslenia. Talent alebo nadanie sú vnímané ako vrodené schopnosti, ktoré si vyžadujú nielen uznanie, ale aj cielenú pedagogickú podporu. Pojmy „nadanie“ a „talent“ sa často používajú ako synonymá. Nadanie (talent) predstavuje danosti a vlastnosti jedinca, ktoré mu umožňujú dosahovať vysoké výkony v oblasti ľudskej činnosti.
Za nadané deti alebo mládež sa považujú deti alebo žiaci, ktorí v porovnaní s rovesníkmi dosahujú alebo majú potenciál dosahovať vysoko nadpriemerné výkony v niektorej oblasti, prípadne vo viacerých oblastiach činnosti. Pre rozvoj týchto schopností v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu sú dôležité tri úrovne činností: záujmová, výkonnostná a vrcholová (Koncepcia rozvoja nadaných detí a mládeže v SR, 2007).1
Záujmová úroveň sa týka zapájania detí a mládeže do rôznych záujmových aktivít, pričom súvisí s ich záujmovými preferenciami, ktoré im umožňujú čo najlepšie sa realizovať. V tejto fáze dochádza aj k prvej selekcii potenciálne nadaných jedincov. Do úrovne záujmu patrí napríklad činnosť krúžkov, klubov, ale aj diferencované školské vyučovanie, ponuka rozširujúcich a dobrovoľných aktivít v rámci školského vyučovania, ako aj pestré a podnetné prostredie školy a triedy.
Výkonnostná úroveň sa týka dosahovania nadpriemerných výsledkov v určitých oblastiach, pričom tieto výkony sú ovplyvnené vonkajšími okolnosťami, ako sú napríklad súťaže. V tejto fáze prebieha výber potenciálne nadaných jedincov, ktorého cieľom je poskytnúť systematický program na zvyšovanie ich výkonnostnej úrovne. Zahŕňa napríklad vyššie kolá súťaží, niektoré sústredenia, ale aj možnosť absolvovať nepovinne voliteľný rozširujúci predmet alebo prípravu na predmetovú olympiádu.
Na vrcholovej úrovni dosahujú nadané deti a mládež výkony výrazne nad priemer. Aktivity sú podmienené externou selekciou, ktorej cieľom je identifikácia nadania. Väčší dôraz sa kladie na individuálnu prácu s nadaným žiakom. Na tejto úrovni sa zaraďuje napríklad práca mentorov, ktorí pomáhajú usmerňovať a rozvíjať talent žiaka a poskytujú konkrétne aktivity na jeho rozvoj. Žiak môže spolupracovať s vysokou školou už počas stredoškolského štúdia, napríklad získavať skúsenosti vo vedeckom výskume. Do tejto kategórie patria aj špeciálne školy a triedy pre intelektovo nadaných žiakov, ako aj ich inkluzívne vzdelávanie.
Cieľom výchovy a vzdelávania žiakov s nadaním je dosiahnuť optimálny rozvoj ich potenciálu a pripraviť ich na tvorivé využitie nadania v prospech spoločnosti. Dôraz sa kladie na harmonický rozvoj osobnosti nadaných žiakov, ich emocionálne vlastnosti a sociálne vzťahy (Výchova a vzdelávanie žiakov s nadaním, NIVaM).2
Kľúčové aspekty
Práca s nadanými deťmi a mechanizmus ich podpory sú zakotvené v legislatíve, ktorá zaväzuje vzdelávacie inštitúcie vytvárať vhodné podmienky pre rozvoj ich nadania. Podpora a rozvoj nadania a talentu detí a žiakov sú upravené v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“). Školský zákon sa zaoberá aj zabezpečením špecifických vzdelávacích programov, pedagogickej podpory a foriem pomoci, ktoré umožňujú nadaným deťom naplno rozvíjať ich potenciál.
Podľa § 2 písm. p) školského zákona sa dieťaťom s nadaním alebo žiakom s nadaním rozumie dieťa alebo žiak, ktorý vyniká nadpriemernými schopnosťami v intelektovej oblasti, umení alebo športe, alebo dosahuje v týchto oblastiach mimoriadne výsledky či výkony oproti rovesníkom. Jeho nadanie sa prostredníctvom výchovy a vzdelávania cielene rozvíja.
Školský zákon v § 103 – § 106 sa zaoberá:
- podmienkami výchovy a vzdelávania detí a žiakov s nadaním,
- zriaďovaním škôl a tried pre deti a žiakov s nadaním,
- prijímaním detí a žiakov s nadaním,
- organizáciou výchovno-vzdelávacieho procesu s prihliadnutím na druh nadania.
Podľa § 103 ods. 1 školského zákona sa
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 6/2025
