Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Význam poradenstva pri uplatnení sa na trhu práce

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Cieľom príspevku je význam poradenských služieb pri výbere vzdelávania a vhodnej kariéry, na základe analýzy osobnostných dispozícií a vytvorenia predpokladov celoživotnej zamestnateľnosti. Pri riešení disproporcií na trhu práce sa treba zaoberať tým, či by vhodne organizovanými poradenskými službami nebolo možné čiastočne eliminovať narastajúcu nezamestnanosť. Základnou požiadavkou výstupu vzdelávania musí byť pracovné uplatnenie, začlenenie sa do spoločnosti a ďalší osobný rozvoj.

Rozvoj kariérneho poradenstva je ovplyvňovaný úrovňou neistoty na trhu práce. Zmeny v ekonomike majú dosah na jej nestabilitu. Disproporcie, ktoré takto vznikajú sú spôsobené pomalou tvorbou pracovných príležitostí v určitých povolaniach, ich nevhodnou voľbou. Výber vzdelávania, povolania a profesijnej dráhy by mal vychádzať z osobných dispozícií a korešpondovať s odbormi, ktoré ponúkajú uplatniteľnosť na trhu práce. Ak je nízka, je spôsobovaná prebytkom absolventov daného študijného odboru, alebo úbytkom pracovných miest, ktoré sa na ne viažu.

Kariérne poradenstvo sa stáva významnou súčasťou celoživotného vzdelávania a je zamerané na riešenie špecifických problémov súvisiacich s prípravou na kariéru a jej následným smerovaním.

Celoživotné vzdelávanie je vnímané ako každá cielená vzdelávacia činnosť, ktorej cieľom je stále zlepšovať vedomosti, zručnosti a kompetencie. Ide o systém umožňujúci prístup k vzdelávaniu od útleho detstva až po iniciatívny život v seniorskom veku, ktorý sa spája s aktívnym pôsobením a začleňovaním jednotlivca do spoločnosti, s jeho vnútorným naplnením a uspokojením osobných záujmov.

Európska komisia v súvislosti s implementáciou Li­sa­bon­skej stratégie vníma celoživotné vzdelávanie ako koncept zastrešujúci všetky:

  • kategórie vzdelávacích aktivít – formálne, neformálne a neinštitucionálne vzdelávanie,
  • stupne vzdelávania – vzdelávanie v MŠ, ZŠ, SŠ, na VŠ a ďalšie vzdelávanie.

Vláda SR schválila Stratégiu celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva v apríli 2007 s výhľadom jej naplnenia do roku 2015. Jej hlavným cieľom bolo posilniť povedomie jednotlivca o potrebe jeho permanentného vzdelávania, ktoré mu poskytne zručnosti a kompetencie na udržateľnú zamestnateľnosť, na uplatnenie sa v spoločnosti a na rozvoj jeho osobných záujmov. Jedným z výstupov Stratégie 2007 bol v decembri 2009 prijatý zákon č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní.

Pri zabezpečovaní systému celoživotného vzdelávania sa treba sústrediť na koordinovanú aktivitu všetkých zainteresovaných aktérov, t. j. na občanov, vzdelávacie inštitúcie, poradenské centrá, zamestnávateľov, profesijne, odborové združenia, ale aj miestne a re­gionálne samosprávy, personálne agentúry a mimovládne organizácie.

V centre pozornosti celoživotného vzdelávania je učiaci sa jednotlivec, ktorý má prístup k školskému vzdelávaniu (zaručenému Ústavou Slovenskej republiky), ako aj k ďalšiemu vzdelávaniu so zachovaním princípov kvality a rovnosti príležitostí v každom veku a bez ohľadu na jeho predchádzajúce vzdelanie.

Úlohou poradenstva je rozvoj kvality ľudských zdrojov vhodným rozvojom ich osobnosti, ktorá predstavuje súhrn zdedených a pod tlakom výchovy a spoločnosti nadobudnutých vlastností, schopností, zručností a kvalít psychických procesov a možností uplatnenia sa v národnom hospodárstve v odbore, ktorý jedinec ukončil. Kariérne poradenstvo, ako aj charakteristiky štruktúry osobnosti a tvorba typológii osobnosti majú svoje korene v antike.

Poznanie základných typológií osobnosti človeka v psychológii osobnosti má zásadný význam najmä pri výbere odboru a úrovne vzdelávania, ktoré vytvárajú základ profesijného života jedinca.

Typológie sú vypracované na základe psychických vlastností človeka, dynamiky jeho psychických činností, emocionálnej stability a sú významné pri plánovaní a príprave kariéry. Poznatky sú využívané aj zamestnávateľskými subjektmi pri:

  • nábore a výbere zamestnancov do organizácie,
  • ich rozmiestňovaní na pracovné pozície,
  • tvorbe pracovných skupín,
  • poverovaní funkciami.

Kariéra človeka je dôležitým faktorom, ktorá ovplyvňuje celý život, umožňuje sebarealizáciu, uspokojovanie potrieb a zažívanie úspechu. Smerovanie kariéry a voľba nevhodného povolania, môže pôsobiť na jedinca stresujúco a negatívne ovplyvňuje kvalitu jeho života. Vystihnúť problematiku voľby povolania nie je jednoduché. V praxi existuje veľa teórií, pričom každá poníma vhodnosť voľby povolania z odlišných hľadísk a zdôrazňuje rôzne premenné.

Pri voľbe povolania by mali byť v zhode požiadavky povolania a osobnostné vlastnosti ako črty, schopnosti a záujmy. Okrem želaní v rannom školskom veku, záujmov a schopností v puberte, sa zdôrazňuje sa aj faktor hodnôt.

Legislatívne podmienky pre realizáciu poradenstva

Zmeny podmienok na trhu práce si vyžadujú zvýšený dôraz na prípravu jednotlivcov. Keďže kvalifikačná príprava potrebuje isté časové obdobie, musí sa zosúladiť potreba absolventov s nárokmi národného hospodárstva na určité profesie. Dôraz treba klásť na výber vzdelávania pre výkon určitého povolania a profesijnej dráhy.

Rezort školstva zabezpečuje poradenstvo, ktoré sa týka psychologického, pedagogického a kariérneho, t. j. študijno-profesijného poradenstva. Povinnosťou poradenského systému v školstve je ponúkať prehľad o formálnom a neformálnom systéme vzdelávania, podrobne poskytovať informácie o aktuálnych odboroch vzdelávania, o študijných programoch.

Poskytovanie poradenských a výchovných služieb je upravené:

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály