Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vyučovanie založené na kompetenciách

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy

VZDELÁVANIE PRE BUDÚCNOSŤ

Článok sa zaoberá vzdelávaním založeným na kompetenciách, ktoré reflektuje súčasné potreby vzdelávacieho systému, rozvíja zručnosti žiakov pre budúcnosť a vyzdvihuje praktické učenie. Zdôrazňuje dôležitosť autonómie žiakov v učení s účinnou podporou učiteľa. Porovnáva klasické vyučovacie metódy s vyučovaním založeným na kompetenciách a predstavuje potrebné zmeny v školách a v prístupe učiteľov na podporu takéhoto vzdelávania.

Tradičný vzdelávací systém je založený na klasickom vyučovaní, na preferovaní faktických vedomostí; žiak je najmä v roli prijímateľa vedomostí a menej v roli ich kreovania vlastnou činnosťou a pod. Tento systém vzdelávania už prestáva plniť požiadavky súčasnosti a najmä budúcnosti. V rýchlo sa meniacom svete, v ktorom sú mnohé poznatky ľahko dostupné z rôznych zdrojov, sa v edukácii stávajú dôležitejšími zručnosti a kompetencie. Z nich vo vzťahu k žiakovi uvedieme napr.:

  • vedomostné kompetencie – vedieť sa učiť, schopnosť získavať a používať vedomosti atď.,
  • akčné kompetencie – vedieť využívať vedomosti a preukázať ich atď.,
  • metodické kompetencie – na základe vedomostí, získavať ďalšie vedomosti atď.,
  • kompetencie úsudku – porovnávať, posúdiť, hodnotiť pre a proti atď.,
  • sociálne kompetencie – vedieť pracovať samostatne aj v skupine, vedieť akceptovať rôzne pozície v triede atď.,
  • digitálne kompetencie atď.

Koncept vzdelávania založeného na kompetenciách získal v posledných rokoch globálny význam. Moderný svet od zamestnancov vyžaduje flexibilitu, kreativitu a schopnosť riešiť komplexné problémy. Tieto schopnosti sa nerozvíjajú len memorovaním ako u tradičného vzdelávania, ale aj praktickým učením a rozvojom kľúčových zručností, neraz presahujúcich školský rámec. Zameranie je na samostatné aplikovanie vedomostí a zručností na riešenie problémov.

Podstata vzdelávania založeného na kompetenciách

V literatúre sa tradičné vyučovanie charakterizuje: „Čo sme sa dnes naučili, aké učivo sme prebrali.“; kompetenčné vyučovanie charakterizuje: „Čo môžeme urobiť, ako môžeme využiť a aplikovať to, čo sme sa dnes naučili.“ Ak sme u nás v súvislosti s pripravovanou kurikulárnou reformou zaznamenali myšlienky, že žiak by mal v učení postupovať vlastným tempom a obsah učiva, ktoré si má osvojiť, nemá byť ohraničený ročníkom, ale môže byť rozdelený do viacerých (cyklus), že takýto prístup dôslednejšie rešpektuje individuál­ne osobitosti žiakov, že vo vzdelávaní sa treba orientovať nie na sumu vedomostí, ale najmä na porozumeniu učivu, na to, aby ho žiak vedel využívať v ďalšom učení a aj v živote, teda na zručnosti a pod., vyvolávalo to diskusiu a kritické hlasy o konci systematického vzdelávania a pod. Doterajší systém vzdelávania bol značne unifikovaný – striktný obsah učiva, rozdelenie vzdelávania a žiakov do ročníkov, tried s presne stanoveným obsahom, s pevným rozvrhom, s presne stanovenou dĺžkou vyučovacích hodín, s pevne stanovenými požiadavkami na vedomosti s vymedzenými stupňami hodnotenia a pod. Pod vplyvom zaužívaného systému sa zmeny môžu javiť ako niečo mimoriadne, nové, pre niektorých až nerealizovateľné. Táto koncepcia však nie je u nás neznáma, písali o nej napr. M. Ganajová, I. Sotáková, M. Siváková, H. Čtrnáctová (2016 a 2018).

Ide o vyučovanie, v ktorom sa žiak učí tak, že už nepočúva len učiteľa, ale pod jeho vedením a usmerňovaním ťažisko učenia sa spočíva na žiakovi. To zásadne mení podstatu vyučovania, edukačnú činnosť učiteľa a aj postoje žiaka k vyučovaniu. Podľa F. Weinerta: „Kompetencie sú kognitívne schopnosti a zručnosti, ktoré majú jednotlivci, alebo ktoré sa môžu naučiť riešením konkrétnych problémov, súvisia s motivačnou, voliteľnou a sociálnou pripravenosťou a schopnosťami úspešne a zodpovedne využívať tieto riešenia v rôznych situáciách.“ (2001, s. 27)

V dynamickom svete si žiaci musia rozvíjať viacero foriem gramotnosti, prehlbovať vedomosti a získavať širokú škálu zručností na riešenie praktických výziev. Vzdelávanie založené na kompetenciách to umožňuje, čo vychádza z jeho definície. V literatúre sa označuje rôznymi pojmami ako vzdelávanie založené na výkone žiaka, kompetenčné vzdelávanie, výučba založená na zručnostiach, učenie vychádzajúce zo zručností, učenie sa praxou, vyučovanie riadením procesu učenia.

Vzdelávan

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály