Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vybavovanie sťažností v školách a školských zariadeniach (2.)

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Vybavovanie sťažností v školách a školských zariadeniach

(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)

V minulom príspevku sme sa venovali problematike sťažností v školách a školských zariadeniach. V aktuálnom príspevku upozorníme manažment škôl a školských zariadení na zmeny pri vybavovaní sťažnosti po novele zákona o sťažnostiach. Pripomenieme, aké chyby robia školy a školské zariadenia pri vybavovaní sťažností.

Postup pri vybavovaní sťažnosti upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach“), ktorý bol od 1. júna 2017 novelizovaný zákonom č. 94/2017 Z. z..

V minulom príspevku sme upozornili na to, že povinnosť postupovať pri vybavovaní sťažností podľa zákona o sťažnostiach majú aj školy a školské zariadenia, ktoré musia mať podľa § 11 ods. 1 citovaného zákona na vybavovanie sťažností vydaný vlastný vnútorný predpis. Pri vybavovaní sťažností občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení treba uplatňovať aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vybavovanie sťažností v školách je v kompetencii zriaďovateľa školy, aj v kompetencii školy. Príslušnosť na vybavenie sťažnosti závisí vždy od osoby sťažovateľa a od predmetu sťažnosti.

Pod vybavovaním sťažnosti rozumieme prijímanie, evidenciu, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti.

Podávanie sťažností

Po novele zákona o sťažnostiach sa ruší možnosť podania ústnej sťažnosti do záznamu a možnosť podávania sťažností prostredníctvom telefaxu.

Sťažnosť musí byť podaná písomne, a to v listinnej alebo v elektronickej podobe.

Po novele zákona o sťažnostiach, ak sa sťažovateľ dostaví k riaditeľovi školy osobne podať sťažnosť, ktorú nemá vyhotovenú písomne, riaditeľ školy alebo iný zamestnanec školy musí sťažovateľa prijať a umožniť mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil. Ak sa k riaditeľovi školy dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec školy.

Otázka č. 1: Môžu sa sťažovať viacerí sťažovatelia? Môže podať sťažnosť zástupca sťažovateľa?

Sťažnosť môžu podať aj viacerí sťažovatelia. Písomnosti ohľadne vybavovania sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov spoločne a nie je v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, škola zašle sťažovateľovi, ktorý je uvedený ako prvý a v sťažnosti uvádza všetky zákonom ustanovené údaje.

Sťažovateľa môže pri podávaní sťažnosti zastupovať zástupca za podmienky, že si sťažovateľ zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva sťažnosť. Súčasťou sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom (notársky overeným) zastupovať sťažovateľa pri podaní sťažnosti a pri úkonoch súvisiacich s vybavovaním sťažnosti. 

Ak zástupca k sťažnosti splnomocnenie nepriloží, škola sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. c) o sťažnostiach. Povinnosť priloženia splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom podľa osobitného predpisu.

Spolupráca sťažovateľa

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály