Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Užívanie drog vo vzťahu k šikanovaniu a k agresivite na školách (2.)

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe Zo seriálu: Užívanie drog vo vzťahu k šikanovaniu a k agresiite

V súčasnosti nie je zriedkavosťou, že počujeme o slovnej, ale aj fyzickej agresii a šikanovaní medzi žiakmi v prostredí škôl. Takéto správanie sa občas vyskytne aj zo strany žiakov a ich rodičov  voči učiteľom a výnimočne sa hovorí aj o podobnom reagovaní učiteľov voči žiakom, čo sa zväčša odohráva na základe úmyselných provokácií. Otázkou je, či výskyt takýchto prípadov možno potvrdiť aj presnejšie, napr. v reprezentatívnych prieskumoch u školskej populácie.

(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)

ESPAD a dodatkové otázky

V dotazníkoch ESPAD z rokov 2007 a 2011 boli k základným otázkam k množstvu a k frekvencii užívania legálnych a nelegálnych drog pridané aj tri dodatkové moduly:

  • A – Integrácia,
  • C – Psychosociálne miery,
  • E – Otázky skríningu (CAST) týkajúce sa úrovne pro­blémov s marihuanou.

Z ďalších otázok špecifických pre krajinu boli štyri z nich na odhad úrovne problémov s alkoholom CAGE a zvyšok sa zameral na odhad znakov závislosti od alkoholu. V meraniach sa použila aj Škála závislosti od alkoholu ADS. Odpovede študentov SŠ na CAGE sa získali aj popri prieskumoch TAD2 v roku 2006 a ESPAD v roku 2007. Na odhad prítomnosti a stupňa znakov syndrómu závislosti sa použila škála ADS a jej podškály:

  • Strata kontroly,
  • Nutkavé pitie,
  • Psycho-percepčné,
  • Psycho-fyzické odvykacie príznaky,
  • Tolerancia.

Do prieskumu ESPAD bolo začlenených aj desať položiek tzv. asociálneho modulu, ktoré mapovali frekvenciu výskytu agresívneho alebo asociálneho správania za predošlých 12 mesiacov, sa týkalo oblastí:

  1. Udrieť niektorého zo svojich učiteľov/učiteliek.
  2. Zamiešať sa do bitky v škole.
  3. Zapojiť sa do bitky, v ktorej skupina priateľov bola proti inej skupine.
  4. Poraniť niekoho natoľko, že potreboval/a obväz alebo lekára.
  5. Použiť akýkoľvek druh zbrane na to, aby získal/a niečo od inej osoby.
  6. Privlastniť si niečo, čo mu/jej nepatrilo, v cene nad 20 €.
  7. Zobrať si niečo z obchodu bez zaplatenia.
  8. Podpáliť niečo zámerne na cudzom majetku.
  9. Poškodiť úmyselne školský majetok.
  10. Dostať sa do problému s políciou kvôli niečomu, čo urobil/a.

Výsledky

V záveroch viacerých programov a projektov proti agresivite a šikanovaniu v školách je uvedené, že väčšie množstvo takýchto problémov sa vyskytuje skôr na druhom stupni ZŠ, než na SŠ, častejšie u chlapcov ako u dievčat.

Výsledky našich prieskumov v rokoch 2007 a 2011 tieto zistenia v zásade potvrdili:

  • Asociálne alebo agresívne správanie bolo častejšie u mladších žiakov základných a u mladších študentov stredných škôl.
  • Asociálne alebo ag
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály