Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Určenie výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku v školách a školských zariadeniach

Dátum: Rubrika: Financovanie

V článku sa formou otázok a odpovedí venujeme problematike financovania škôl a školských zariadení z rozpočtu obce. Odpovedáme na otázky týkajúce sa všeobecne záväzného nariadenia, ktorým obce pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia a pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti určujú podrobnosti financovania škôl a školských zariadení a výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.

Obec sa pri financovaní základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia (ďalej len „školy a školské zariadenia“) riadi najmä zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“), na základe ktorého si musí obec voči školám a školským zariadeniam a tiež voči zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení plniť zákonom stanovené povinnosti.

Obec podľa § 6 ods.12 zákona č. 596/2003 Z. z. je povinná určiť všeobecne záväzným nariadením (ďalej len „VZN“) pre zriaďovateľov súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení a školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti:

  • podrobnosti financovania škôl a školských zariadení,
  • lehotu na predloženie údajov, podľa ktorých bude financovať školy a školské zariadenia okrem údajov podľa § 7a zákona č. 597/2003 Z. z.,
  • výšku finančných prostriedkov určených na mzdy a prevádzku na žiaka, poslucháča a dieťa školy alebo školského zariadenia; v zariadeniach školského stravovania na žiaka školy, skutočného stravníka alebo na jedno hlavné jedlo alebo doplnkové jedlo a
  • deň v mesiaci, do ktorého poskytne finančné prostriedky.

Otázky a odpovede

Otázka: Je obec povinná mať VZN, ktorým určí dotácie na mzdy a prevádzku pre svoje vlastné školy a školské zariadenia, keď na území obce nie je zriadená súkromná a cirkevná škola alebo školské zariadenie?

Podľa § 6 ods. 12 zákona č. 596/2003 Z. z. obec vydáva VZN, ktorým upravuje podrobnosti financovania a výšku finančných prostriedkov určených na mzdy a prevádzku pre zriaďovateľov súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení a pre školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Z cit. ustanovenia je jasná povinnosť obce vydať VZN a nič na tom nemení skutočnosť, že na území obce nie je zriadená súkromná a cirkevná škola alebo školské zariadenie. Čisto teoreticky, obec nemá povinnosť vydať VZN len v prípade, že na jej území nie je žiadna škola a školské zariadenie.

Otázka: Je obec povinná informovať školy a školské zariadenia na svojom území o tom, že sa vydáva VZN a bude sa určovať výška dotácie na mzdy a prevádzku?

Povinnosť obci informovať školy a školské zariadenia zriadené na jej území nevyplýva zo žiadneho právneho predpisu. Treba však upozorniť, že obec pri vydávaní VZN musí postupovať podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Návrh VZN, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, obec musí zverejniť zákonným spôsobom. Dňom vyvesenia návrhu VZN začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu VZN v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu (doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu). Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí obec ako navrhovateľ VZN prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené. Pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu VZN obec musí uskutočniť vyhodnotenie pripomienok, ktoré musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov.

Schválené VZN sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením VZN na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní. Účinnosť nadobúda VZN pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Vyvesenie VZN na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti, okrem toho sa VZN zverejní aj spôsobom v obci obvyklým. Z uvedeného zákonného postupu vyplýva, že prijímanie, schvaľovanie a vydávanie VZN je postupom transparentným a každá fyzická a právnická osoba má možnosť sa nielen dozvedieť, ale aj pripomienkovať návrh VZN.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály