Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Umelá inteligencia – jej výzvy a regulácie

Dátum: Rubrika: Kybernetická bezpečnosť

POVINNOSTI MANAŽÉRA KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI 

Manažér kybernetickej bezpečnosti je zodpovedný za monitorovanie zmien a zabezpečenie dodržiavania príslušných právnych predpisov súvisiacich s kybernetickou bezpečnosťou. Aktuálne prebieha medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu novely zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe.

Osobitná pozornosť sledovaniu vývoja a regulácií umelej inteligencie (AI) je dnes neoddeliteľnou súčasťou povinností manažéra kybernetickej bezpečnosti. AI nie je len technológia; predstavuje aj otázky bezpečnosti, etiky a dôveryhodnosti, ktoré vyžadujú neustály dohľad. Za dôležitosť pre riaditeľa školy možno považovať fakt, že integrácia AI má priamy vplyv na vzdelávací proces, bezpečnosť údajov a ochranu súkromia žiakov a zamestnancov. Významným aspektom je právna úprava, ktorej bol venovaný dodatok vo forme osobitného paragrafu 13b – Základné zásady používania systémov AI vo verejnej správe, čo odráža nové právne predpisy podľa EÚ, vrátane Aktu o umelej inteligencii (nariadenie EÚ 2024/1689) a smernice NIS2 týkajúcej sa kybernetickej bezpečnosti. Tieto právne úpravy výslovne integrujú systémy AI do právneho rámca verejného IT, čím sa zaoberajú ochranou digitálnych identít a očakávanými technologickými zmenami v pedagogickom prostredí.

Umelá inteligencia (AI) má obrovský potenciál transformovať verejnú správu, prinášať efektivitu, transparentnosť a skvalitňovať služby pre občanov. Jej implementácia však prináša aj výzvy a etické otázky, ktoré je potrebné adresovať. Pre školy má tento obsah vysokú dôležitosť, pretože príprava budúcich generácií na prácu s AI a chápanie jej dopadu je kľúčové pre ich schopnosť uplatniť sa v dynamicky sa meniacej spoločnosti. Vzdelávacie inštitúcie musia sprostredkovať vedomosti o AI, aby žiaci a študenti dokázali posúdiť nielen technické aspekty, ale aj etické a správne využitie tejto technológie.

Ako nám môže AI pomôcť vo verejnej správe a v školstve?

  • Automatizácia a zjednodušenie administratívy – AI dokáže prevziať často opakujúce sa a časovo náročné úlohy, ako je triedenie dokumentov, spracovanie žiadostí, generovanie prehľadov či organizácia kalendárov. To uvoľní čas zamestnancom, ktorí sa môžu sústrediť na zložitejšie úlohy vyžadujúce ľudský úsudok. V školstve môže AI automatizovať administratívne úlohy, čo umožní učiteľom sústrediť sa na pedagogickú činnosť.
  • Optimalizácia rozhodovania a tvorba politík – Vďaka schopnosti analyzovať obrovské množstvo dát a identifikovať trendy dokáže AI pomôcť pri tvorbe presnejších politík a lepšom plánovaní. Dokáže napríklad predvídať sociálne a ekonomické problémy, pomáhať pri rozpočtových rozhodnutiach alebo plánovaní infraštruktúry, napríklad kde postaviť nemocnice či školy.
  • Zlepšenie dostupnosti a kvality služieb pre občanov – Inteligentné chatboty a hlasoví asistenti môžu občanom poskytovať rýchle a presné informácie, sumarizovať zákony do jednoduchej reči a nasmerovať ich na správne oddelenia. Tým sa zvyšuje spokojnosť občanov a znižuje administr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály