Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Supervízor v školskom prostredí

Dátum: Rubrika: Personalistika

KOMPETENČNÝ PROFIL 

Cieľom článku je poskytnúť prehľad o kompetenčnom profile supervízora, jeho úlohách v rámci diagnostických, poradenských, terapeutických a preventívnych činností a zdôrazniť význam profesijného rozvoja tejto kariérovej pozície. Osobitnú pozornosť venujeme legislatívnym podmienkam výkonu supervíznej činnosti, organizačným aspektom tejto pozície v školstve a možnostiam odborného rastu supervízora.

Supervízia v školskom prostredí zohráva významnú úlohu pri zabezpečovaní kvality a efektivity pedagogických, poradenských, terapeutických a preventívnych činností. V kontexte kariérových pozícií v školstve je funkcia supervízora špecializovanou činnosťou, ktorá si vyžaduje nielen hlboké odborné vedomosti, ale aj schopnosť reflexie, plánovania a sebarozvoja.

Kariérové pozície pedagogických a odborných zamestnancov

Kariérová pozícia predstavuje funkčné zaradenie pedagogického alebo odborného zamestnanca, ktorý okrem bežných pracovných povinností vykonáva aj špecializované alebo riadiace činnosti. Tie sa realizujú v rámci danej kategórie alebo podkategórie pedagogických a odborných zamestnancov. Ich výkon je integrovaný do primárnej pracovnej náplne zamestnanca.

Na vykonávanie špecializovaných činností je spravidla potrebné dosiahnuť minimálne kariérový stupeň samostatného pedagogického alebo odborného zamestnanca. Navyše, určité špecializované činnosti, vymedzené príslušnými právnymi predpismi, môžu vykonávať iba tí zamestnanci, ktorí absolvovali špecializačné vzdelávanie.

Od 1. januára 2025 platí, že ak bol pedagogický/odborný zamestnanec zaradený do kariérovej pozície supervízor ešte podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024, musí absolvovať špecializačné vzdelávanie v oblasti supervízie alebo akreditovaný vzdelávací program v oblasti supervízie do 31. decembra 2027.

Výnimky z tejto podmienky sa vzťahujú na vybrané skupiny zamestnancov, ako sú:

  • učitelia materských škôl,
  • učitelia prvého stupňa základných škôl bez právnej subjektivity alebo
  • učitelia prvého stupňa základných škôl, ktoré nemajú všetky ročníky,
  • zamestnanci v zariadeniach sociálnej pomoci.

Rovnako sa výnimka uplatňuje na pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí príslušné špecializované činnosti vykonávajú nepretržite najmenej desať rokov.

Splnenie podmienky absolvovania špecializačného vzdelávania sa nevyžaduje, ak pedagogický alebo odborný zamestnanec vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii supervízora nepretržite najmenej desať rokov.

Organizáciu kariérových pozícií a rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností upraví riaditeľ prostredníctvom interného predpisu. Tento dokument sa pripravuje po prerokovaní so zástupcami zamestnancov a po prerokovaní v pedagogickej rade, ak je zriadená. V zariadeniach sociálnej pomoci túto úpravu zabezpečuje riaditeľ daného zariadenia.

Výkon špecializovanej činnosti
v pozícii supervízora

Pedagogickým a odborným zamestnancom vykonávajúcim špecializovanú činnosť v kariérovej pozícii supervízora

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály