Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Štýl vedenia tímu vedúcim zamestnancom

Dátum: Rubrika: Funkčné vzdelávanie

Kvalitný tím vytvára priestor pre participáciu a zvyšuje efektivitu každého člena tímu. Aký štýl vedenia tímu volia vo svojej práci vedúci pedagogickí zamestnanci a vedúci odborní zamestnanci? V príspevku o štýloch vedenia ľudí neprinášame teóriu, ale ponúkame  zaujímavosti z vypracovania 1. dištančnej úlohy frekventantov funkčného vzdelávania skupiny „Vedenie ľudí v škole alebo v školskom zariadení“, ktoré im priniesla praktická skúsenosť.

V rámci funkčného vzdelávania frekventanti odpovedali na otázku - Aký je môj štýl vedenia tímu? Riaditelia, zástupcovia, hlavní majstri odbornej výchovy, vedúci vychovávatelia, vedúci odborných útvarov po nástupe do vedúcej funkcie skúmajú reakcie ľudí v tíme z nového uhla pohľadu. Ich motiváciou kandidovať na vedúcu pozíciu býva často aj snaha zmeniť štýl práce s ľuďmi. Direktivita, ktorú okúsili ako pedagogickí zamestnanci alebo odborní zamestnanci, môže byť impulzom pre zmenu. Snaha o porozumenie a akceptáciu ľudí v tíme ich nasmeruje k demokratickému štýlu, avšak zisťujú, že využitie rôznych štýlov v závislosti od konkrétnej situácie má svoje opodstatnenie. A tak sa vo vedúcej funkcii učia delegovať právomoci, ale aj plánovať, nariaďovať a kontrolovať.

Aký je môj štýl vedenia tímu?

(1) Ak by som mala charakterizovať svoj štýl vedenia/riadenia, určite by som ho charakterizovala ako participatívny štýl – demokratický (delegovanie). Snažím sa v škole viesť obojstrannú komunikáciu medzi mnou a kolegyňami. V styku so zamestnancami dávam všeobecné pokyny. Funguje u mňa princíp „otvorených dverí“, zamestnanci vedia, že za mnou môžu prísť s akýmkoľvek pracovným problémom.

Nechávam zamestnancov, aby pracovali svojim spôsobom, pretože ich prácu poznám, zameriavam sa na konečný výsledok.

(2) Môj štýl vedenia ľudí je demokratický, v niektorých oblastiach s prvkami autokratického štýlu riadenia. Komunikujem a spolupracujem so zamestnancami, často sa s nimi rozprávam, moje dvere sú pre nich otvorené, zaujímam sa o ich súkromné i pracovné problémy, úspechy, spoločne slávime okrúhle životné jubileá. Som otvorená novým nápadom a názorom zamestnancov (nie všetko je však realizovateľné). Snažím sa ich motivovať finančnou odmenou, pochvalou. Podporujem ich v ďalšom vzdelávaní. Snažím sa zabezpečiť to, čo k svojej práci potrebujú, príp. čo by im ju uľahčilo, zmodernizovalo.

Kladiem dôraz na estetické a čisté prostredie, lebo aj to vplýva na dobrú atmosféru a klímu školy.

(3) Po nástupe do funkcie riaditeľa školy som bol zástancom demokratickej formy riadenia školy. Predchádzajúce vedenie školy presadzovalo autokratický štýl. Zamestnanci boli priamo vedení príkazmi riaditeľa, bez možnosti vyjadrenia samostatného úsudku, ktorý bol riaditeľkou už v zárodku priamo potlačovaný. Atmosféra v kolektíve bola napätá. Každý pracovný deň učiteľ prichádzal do práce s obavami, čo zlé vykonal. Bola aj skupina ľudí líškajúcich sa riaditeľke s osobným prospechom dôležitosti a postavenia. Títo ľudia radi vykonávali službu vyzvedačov a udavačov na svojich kolegov. Po trojročnej praxi zástupcu som spoznal charakterové vlastnosti všetkých zamestnancov.

(4) Po zamyslení sa nad mojim štýlom riadenia zamestnancov som sa stotožnila najviac s demokratickým štýlom. Som v pozí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály