Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Strach nás odrádza od dobrých rozhodnutí

Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory

Je riaditeľkou Základnej školy sv. Cyrila a Metoda na Bernolákovej ulici v Košiciach. Škola pod jej vedením sa úspešne zapája do projektov podporených zo štrukturálnych fondov EÚ v rámci OP Vzdelávanie, Comenius, nadáciami Renovabis, Pontis, Orange konto a iných. Škola získala v roku 2012 ocenenie MŠVVaŠ SR − Príklad dobrej praxe. Žiaci dosahujú výborné vzdelávacie výsledky. Riaditeľka školy tvrdí, že nič čo robia, nie je len formálne a centrom ich snaženia je žiak. Zisťovali sme, v čom spočíva tajomstvo  ich úspechu.

„Tvoriť spoločné dobro je namáhavá, ale príjemná práca. Chcem ísť s človekom nielen jednu povinnú míľu, ale aspoň dve. Človek potrebuje sprevádzanie na svojej ceste životom.“ Mária Čačková

Škola, ktorej ste riaditeľkou, má vo svojom školskom programe motto „Učíme sa pre život“. Snažíte sa vytvárať takú klímu, aby žiak mohol zažiť úspech, radosť, sebarealizáciu. Ako a čím sa to dá dosahovať?

Páči sa mi predstava, ktorú sa snažíme v našej škole realizovať. Snažíme sa prinášať život do školy a školu do života. Nič, čo tvoríme, alebo robíme, nie je formálne. Centrom nášho snaženia je žiak a napĺňanie jeho potrieb. Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sme mali na pamäti hlavne meniaci sa koncept detstva našich žiakov. Mysleli sme na to, že slovenská rodina prechádza výraznými zmenami, zhoršuje sa zdravotný stav detí. Využitie voľného času vypĺňa pozeranie televízie a počítačových hier. Internet a informačno-komunikačná technológia sa stali novým fenoménom (stierajú sa rozdiely medzi virtuálnym a reálnym svetom). V praxi pociťujeme, že sa vytvára tlak na integráciu detí so špecifickými potrebami do prostredia bežných škôl. Voľnočasové aktivity nabrali nový rozmer. Zvyšuje sa intelektuálna vyspelosť detí a vzniká potreba vytvárania novej identity. Deti sú dostatočne informované, ale chýba im formovanie a prežívanie získanej skúsenosti. Prehlbujú sa medzi nimi sociálne rozdiely. Skôr dospievajú a predčasne nadobúdajú sexuálne skúsenosti. Silnejú tendencie po individualizme. Znižovanie vplyvu tradičných sprostredkovateľov výchovy, teda učiteľov a rodičov, je signálom naliehavosti zmeniť prístup k novým potrebám detí. Treba ich vnímať a pracovať s nimi tak, aby sa naplnil ich zmysel.

Všetky tieto aspekty sme sa snažili pretaviť do nášho školského vzdelávacieho programu, ktorého súčasťou je aj predmet „Poznaj a ži“. V tomto predmete je hlavným princípom zážitkovosť tak, aby náš žiak mohol zažiť úspech, radosť a sebarealizáciu.

Čo bolo Vašou motiváciou prihlásiť sa na výberové konanie? Aké boli Vaše očakávania a darí sa ich napĺňať?

Mojou motiváciou bol celkom jednoduchý a prozaický dôvod. Manžel menil zamestnanie a mal pracovné miesto v Košiciach, tak sme začali uvažovať aj o zmene

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály