Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Stabilné základy

Dátum: Rubrika: Editoriál

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Vstupujeme do obdobia, kedy je plne rozbehnutý školský rok. Je preto nevyhnutné, zamerať sa na vytváranie stabilných základov, ktoré sú kľúčom k úspešnej a harmonickej vzdelávacej skúsenosti pre žiakov. Stabilné základy totiž pramenia z pevne nastavených procesov a efektívnej tímovej spolupráce. Schopnosť školy spolupracovať a prispôsobovať sa meniacim sa potrebám žiakov je základným faktorom úspechu. Ako lídri vzdelávacieho procesu máte príležitosť vytvárať prostredie, kde sa žiaci cítia byť vnímaní, chápaní a pripravujú sa na svoju budúcnosť. Odporúčame vám preto články, ktoré oboznamujú o zmenách v zákonoch alebo aj také, ktoré predstavujú metódy vyučovania pre pedagógov v každodennej praxi. Tieto zdroje vám pomôžu posilniť svoje metódy riadenia a dosiahnuť nové perspektívy aj míľniky vo vzdelávaní.

Matej Drotár vo svojom článku informuje o novelizácii zákona č. 553/2003 Z. z., ktorá zavádza príplatky pre riaditeľov školských zariadení ako kompenzáciu za ich zodpovednosť a rozsiahle pracovné povinnosti. Novela tiež zavádza príplatok za hodnotenie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a osobitnú stupnicu platových taríf pre nepedagogických zamestnancov.

Ingrid Konečná Veverková sa zaoberá uzatváraním dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v školách, vrátane právneho rámca a nedostatkov, ktoré manažment škôl robí pri ich uzatváraní. Okrem právnych aspektov ponúka odpovede na časté otázky týkajúce sa práv zamestnancov pracujúcich na základe takýchto dohôd.

Erich Petlák sa zaoberá vzdelávaním založeným na kompetenciách, ktoré presúva ťažisko učenia na žiaka a podporuje rozvoj zručností potrebných v súčasnom dynamickom svete. Porovnáva tradičné metódy vyučovania založené na faktických vedomostiach s kompetenčným učením, ktoré uprednostňuje praktické učenie, autonómiu žiakov, autenticitu hodnotenia a efektívne využívanie času a energie učiteľa.

Naďa Bizová sa venuje vrstovníckym interakciám žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na primárnom stupni vzdelávania a identifikuje faktory ovplyvňujúce ich sociálne vzťahy. Vo výskume poukazuje na význam roly pedagógov a školského prostredia pri podpore inkluzívnych interakcií, pričom ponúka metodiky na zlepšenie participácie žiakov so ŠVVP.

Soňa Kollárová a Viktória Virágová analyzujú kyberšikanovanie na slovenských stredných školách z hľadiska pedagogických a odborných zamestnancov, pričom sa zameriavajú na jeho formy, metódy prevencie a riešenia incidentov. Prieskum ukazuje, že najčastejšou formou kyberšikanovania je zverejňovanie zosmiešňujúcich fotografií a videí, zatiaľ čo prevencia sa najčastejšie realizuje prostredníctvom rozhovorov.

Elena Zenkovich sa zaoberá dôležitosťou školy pri integrácii detí cudzincov na Slovensku, zdôrazňuje význam koordinovaných opatrení a podpory vo vzdelávacom prostredí, pričom sa zameriava na úlohu rodičov, koordinátorov, mediá­torov a mimoškolských aktivít. Problematika integrácie je komplikovaná nedostatočnou systematickou podporou, jazykovou bariérou, limitovanými kapacitami a absenciou psychologickej podpory, čo sa prejavilo pri príchode ukrajinských detí po roku 2022.

Michal Pankevič sa zaoberá výberovým konaním na riaditeľa školy, pričom prezentuje výsledky exploratívnej štúdie medzi riaditeľmi a zriaďovateľmi škôl, analyzujúcej transparentnosť a objektivitu procesu. Štúdia poukazuje na nejednotnosť výberových konaní v praxi, problematické aspekty, nedostatky, no navrhuje aj odporúčania na zlepšenie tohto procesu.

Adam Bielesz opisuje Ľudovíta Kilára, ktorý bol výraznou postavou slovenského školstva v druhej polovici 20. storočia, od pedagóga cez vysokého školského funkcionára až po posledného komunistického ministra školstva.

Tak ako sú pevné základy dôležité pre žiakov na dosahovanie ich plného študijného potenciálu, tak aj nadšenie, zodpovedný prístup a dôvera zo strany manažmentu školy môžu byť tým stabilným základom úspešného vzdelávacieho systému.

/redakcia/


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály