Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Správa o stave vytvárania podmienok inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v šk. roku 2012/2013 (2.)

Dátum: Rubrika: Štatistika Zo seriálu: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania - Štátna školská inšpekcia

Stav a úroveň výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (ďalej „SZP“) sa sledovali v priebehu komplexných inšpekcií v 86 základných školách (ďalej „ZŠ“). Z nich v 44 subjektoch sa úloha neplnila – 8 škôl bolo zriadených v oblastiach osídlených prevažne obyvateľstvom marginalizovanej rómskej komunity a navštevovali ich len rómski žiaci a v 36 subjektoch žiakov zo SZP – rómskych žiakov neevidovali.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla - MšP 7/2014)

Výchova a vzdelávanie žiakov zo SZP – rómskych žiakov vo vyhradených triedach

V 6 z kontrolovaných škôl, v ktorých bol vysoký počet prijatých rómskych žiakov (v niektorých školách viac ako 75 %), zriadili so súhlasom zriaďovateľa a s informovaným súhlasom zákonných zástupcov vyhradené triedy pre rómskych žiakov. Ich vytvorenie podmienili najmä dôvody, ktoré podstatne ovplyvňovali organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu – vysoký počet rómskych žiakov v určitom ročníku, požiadavka zákonných zástupcov vzdelávať dieťa vo vyučovacom jazyku maďarskom. Vytvárať inkluzívne školské prostredie v podmienkach týchto škôl nebolo možné. Pedagógovia iniciatívne zapojili jednu školu do národného projektu, v ktorom výchova a vzdelávanie rómskych žiakov prebiehali podľa stanovených pravidiel v osobitne vytvorenej triede.

V Banskobystrickom kraji zriadili z dôvodu vysokého počtu rómskych žiakov v 2 školách s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským 9 vyhradených tried. V 2 triedach zriadených na prvom a v 7 triedach na druhom stupni sa vzdelávalo 195 rómskych žiakov. Zákonní zástupcovia požadovali, aby ich deti navštevovali triedy len s vyučovacím jazykom maďarským, námietky voči zriadeniu tried len s rómskymi žiakmi nemali. V oboch školách sa rómski žiaci vzdelávali aj v bežných triedach s vyučovacím jazykom slovenským s ostatnými žiakmi.

V Prešovskom kraji bolo v 4 ZŠ vytvorených 23 vyhradených tried, v ktorých sa vzdelávalo 361 rómskych žiakov. V jednom zo subjektov boli vytvorené 3 projektové triedy v rámci zapojenia sa školy do národného projektu Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít s cieľom zlepšiť vzdelanostnú úroveň žiakov rozvíjaním potrebných kompetencií pre úspešnú adaptáciu na trhu práce. V ďalších 3 školách boli rómski žiaci vzdelávaní začlenením do tried spoločne s ostatnými žiakmi a vo vyhradených triedach, ktoré boli vytvorené so súhlasom zákonných zástupcov (písomne dokladované) a na základe dlhoročných skúseností pedagogických zamestnancov s prácou v triedach s rómskymi žiakmi (monitorovanie dosahovaných výchovno-vzdelávacích výsledkov a skúmanie faktorov prispievajúcich k ich zlepšeniu). V triedach bola rovnaká vybavenosť ako v bežných triedach, vyučovali v nich učitelia, ktorí učili aj v iných triedach. Nachádzali sa v spoločnej budove, ojedinele boli sústredené na jednom poschodí. Rómski žiaci mali prístup do všetkých školských priestorov, v ktorých sa podľa prevádzkových poriadkov realizovalo vzdelávanie (odborné učebne, telocvičňa, učebne IKT, športový areál...). K dispozícii mali školské šatne, hygienické zariadenia. Prestávky trávili žiaci spoločne v areáli školy.

Zistenia z hospitácií

V triedach len s rómskymi žiakmi bolo vykonaných 100 hospitácií na vybraných vyučovacích hodinách predmetov vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia, matematika a informatika, človek a príroda. Učitelia v snahe pomôcť žiakom zvládnuť požiadavky učebných osnov a vzdelávacích štandardov jednotlivých predmetov vytvárali pre nich primerané podmienky prispievajúce k skvalitneniu vzdelávania, k dosiahnutiu lepších výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov. V triedach s nižším počtom žiakov sa učitelia mohli v jednotlivých fázach hodín viac venovať jednotlivcom, častejšie a podľa potreby voliť individuálny prístup, účinnejšie precvičovať a upevňovať učivo, uplatňovať rovnaké učebné a pracovné tempo, zohľadňovať špecifické potreby žiakov, rozvíjať ich zručnosti. Zriadenie vyhradených tried nenarúšalo korektné a tolerantné interpersonálne vzťahy v školách medzi učiteľmi a žiakmi a žiakmi navzájom. Počas vyučovania boli žiaci aktívnejší, zapájali sa do procesu, rešpektovali pokyny vyučujúcich, nebáli sa komunikovať, vysloviť svoj názor, skúsenosť či odpovedať na otázky, boli otvorenejší, smelší. Vo vyhradených triedach pôsobilo 26 pedagogických asistentov učiteľa a 1 asistent vychovávateľa, ktorý poskytoval pomoc žiakom pri činnostiach v ŠKD. Pedagogickí zamestnanci pracovali so žiakmi so záujmom, snažili sa, aby dosahovali primerané výchovno-vzdelávacích výsledky (3 učitelia absolvovali štátnu skúšku z predmetov rómska kultúra a romológia).

Výchova a vzdelávanie rómskych žiakov v bežných triedach

V kontrolovaných školách

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály