Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Spolupráca je viac ako súťaženie
Dátum: Rubrika: Editoriál
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Je vhodnejšie v tíme podporovať spoluprácu alebo súťaženie? Hoci zdravá konkurencia môže jednotlivcov motivovať k vyššiemu výkonu, dlhodobý úspech tímu sa opiera predovšetkým o kvalitnú spoluprácu. Práve spolupráca umožňuje členom tímu zdieľať nápady, rešpektovať rôzne pohľady a vytvárať riešenia, ktoré by jednotlivec dosiahol len ťažko. Navyše, tímové prostredie založené na dôvere a vzájomnej podpore zvyšuje angažovanosť, emocionálnu pohodu aj celkovú efektivitu práce. Spoluprácu preferujeme aj pri zostavovaní článkov v časopise Manažment školy v praxi. Aj v najnovšom čísle ponúkame zaujímavé témy.
Martina Kosturková sa venuje digitálnej etike v školskom prostredí. Digitálny vývoj je mimoriadne rýchly a dynamický, formujúci našu spoločnosť svojím exponenciálnym rastom, všadeprítomnosťou a globalizáciou. Technológie sú súčasťou života detí a mládeže, ktorí sú nútení čeliť informatívnemu tlaku a negatívnym online situáciám. Digitálna zručnosť zahŕňa flexibilitu a morálnu zodpovednosť.
Elena Zenkovich píše o vzdelávaní detí odídencov. Jej článok sa zaoberá právami a povinnosťami školy voči deťom cudzincov s dočasným útočiskom na Slovensku, zdôrazňujúc rovnaký prístup k vzdelaniu podľa novelizácií zákona od roku 2025. Podčiarkuje vzdelávanie ako kľúč k integrácii a zodpovednosť rodičov za povinné vzdelanie, pričom poznamenáva, že nie všetky školy umožňujú okamžité prijatie.
Ingrid Konečná Veverková sa venuje problematike financovania školského stravovania. Vysvetlí, čo patrí pod zariadenie školského stravovania a ako sú zariadenia školského stravovania financované. Upozorní na zmenu vo financovaní stravovania detí v materských školách. Pokúsi sa nájsť odpovede na množstvo otázok spojených s financovaním školského stravovania.
Dušana Bieleszová v článku Riadené a kritické rozhovory s kolegami ponúka návod, ako viesť náročné a kritické rozhovory s kolegami tak, aby sme zachovali vzájomný rešpekt a dôveru. Zdôrazňuje dôležitosť prípravy, empatie a schopnosti vnímať neverbálne signály. Ponúka aj konkrétne príklady z praxe.
Michal Dzurenko sa venuje kamerovým systémom v školách. V článku sa zaoberá hlavnými funkciami kamerových systémov, účelmi ich použitia a právnymi základmi ich implementácie. Rovnako analyzuje otázky ochrany súkromia pri inštalácii kamier s odkazom na princíp minimalizácie a potrebu zvážiť alternatívne riešenia.
Ladislav Šnapko pokračuje v téme kybernetickej bezpečnosti a píše o bezpečnostných incidentoch. Upozorňuje, že ransomvér je zhubný softvér, ktorý od používateľov vyžaduje výkupné za zašifrované alebo odcudzené dáta. Ochrana pred ransomvérom zahŕňa strategické rozhodnutia.
Zdenka Matulová Juríková píše o organizácii školského roka, ktorá je jednou zo zásadných oblastí, akými sa riadi výchovno-vzdelávací proces v školách a školských zariadeniach.
Adam Bielesz sa v rubrike Z histórie školstva venuje prvému povojnovému školskému roku v gymnáziu v Malackách. Svedectvá čerpá z výročnej správy za školský rok 1945/1946.
Na záver možno povedať, že práve spolupráca je základným kameňom úspechu – nielen v tíme, ale aj v celej vzdelávacej komunite. Každý autor, ktorý prispel do tohto čísla časopisu Manažment školy v praxi, ponúka jedinečný pohľad, ale spája ich aj spoločné úsilie vytvárať hodnotný a podnetný obsah. Veríme, že aj tentoraz nájdete v našich článkoch inšpiráciu, odborné poznatky a impulz na ďalšiu spoluprácu vo vašej každodennej praxi.
/redakcia/
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 5/2025
