Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Školský manažment ako teoria a prax riadenia (2.)

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Školský manažment ako teória a prax riadenia

V článku sa venujeme systémovému charakteru pedagogického riadenia v školách a školských zariadeniach, opíšeme zoznam komponentov školského manažmentu. Rozoberieme funkcie manažéra zabezpečujúce vzdelávací program, ako aj hlavné úlohy školského manažmentu. Venujeme sa aj osobnostným predpokladom na výkon funkcie vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca. 

Dokončenie z predchádzajúceho čísla

Kompetencie školského manažmentu obsahujú celý súhrn rôznych opatrení, ktoré sú zamerané na zabezpečenie efektívneho a stabilného fungovania vzdelávacieho procesu v podmienkach súčasných vzdelávacích a výchovných zariadení. Štruktúra školského manažmentu zahŕňajú úrovne riadenia činnosti pedagogického kolektívu, riadenia činnosti pedagóga a riadenia činnosti žiakov a študentov.

Systémový charakter pedagogického riadenia

Pedagogická realita predstavuje množstvo hierarchicky horizontálne a vertikálne prepojených systémov (systém ponímame ako súhrn prvkov, medzi ktorými vznikajú určité vzťahy). Napr. didaktický systém je časť všeobecného pedagogického systému, ktorú vyčleňujeme a rozoberáme ako relatívne samostatnú, aby sme mohli hlbšie pochopiť procesy, ktoré v nej prebiehajú.

Systémovej podstate pedagogických procesov zodpovedá systémový charakter pedagogického riadenia v hlavných rozmeroch (rovinách).

Vo vertikálnej rovine vyčleňujeme systémy a zodpovedajúce im úrovne riadenia:

  • štátny systém vzdelávania a výchovy celkovo (úroveň štátneho manažmentu);
  • regionálne vzdelávaco-výchovné systémy (úroveň regionálneho manažmentu);
  • vzdelávaco-výchovné systémy VÚC - vyšších územných celkov (oblastná úroveň manažmentu);
  • vzdelávacie inštitúcie a im zodpovedajúca úroveň manažmentu;
  • jednotlivé oddelenia vzdelávaco-výchovných zariadení a im zodpovedajúca úroveň manažmentu.

V horizontálnej rovine hovoríme o nasledujúcich úrovniach kvalifikovaného riadenia:

  • vyučovacie hodiny,
  • samostatná mimoškolská práca,
  • profesionalizmus pedagóga a pod.

Osobitne vyčleňujeme riadenie pedagogických projektov. Ostatné sú relatívne izolované smery (časti) pedagogickej činnosti, vykonávané s určitým cieľom.

Príklad: Na úrovni školy môžu existovať nasledujúce pedagogické projekty: vedecké výskumy pedagógov; vedecké výskumy študentov; učebné hodiny; rozličné výchovné podujatia; vydavateľské projekty; výmena študentov a pedagógov; stavebné projekty; skúškové obdobia; prázdniny; oddychovo-zábavné podujatia.

Do počtu podstatných a stabilných komponentov pedagogických systémov zaraďujeme:

  • ciele (zmysel) fungovania systému, hlavným cieľom je formovanie slobodného, zodpovedného a tvorivého človeka, pripraveného na život v súčasných podmienkach;
  • obsahové naplnenie procesov a podporných procesov;
  • organizácia (formy a metódy) procesov;
  • nabádanie (motivácia) účastníkov pedagogických procesov na dosiahnutie dobrých výsledkov.

Iní bádatelia zoznam komponentov školského manažmentu rozširujú o:

  • vzdelávací komponent - predpokladajúci organizáciu procesu vzdelávania a výchovy v jeho vzájomnej spojitosti s princípmi, metódami, prostriedkami a formami riadenia učebným procesom;
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály