Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Školská samospráva ako forma participácie mládeže (2.)

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy Zo seriálu: Školská samospráva ako forma participácie mládeže

Občania každého veku by mali byť schopní prispievať svojimi postojmi a názormi k riešeniu problémov ovplyvňujúcich prostredie, v ktorom žijú. Je to prejav demokracie vyskytujúcej sa v spoločnosti na všetkých úrovniach, od parlamentnej až po miestnu komunitu, akou je obec či škola. Reálna občianska participácia mladých ľudí sa rozvíja spolu s uznaním oprávnenosti nárokov a uspokojením ich potrieb a záujmov. Žiaci stredných škôl majú možnosť demokraticky ovplyvňovať dianie v škole a participovať na ňom, prostredníctvom žiackych školských rád existujúcich na gymnáziách a stredných odborných školách.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)

Legislatívne im to umožňuje zákon č. 596/2003 Z. z o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V ustanovení § 25 a 26 Žiacka školská rada umožňuje vyjadrovať sa k podstatným otázkam, návrhom a opatreniam školy v oblasti výchovy a vzdelávania, spolupodieľať sa na tvorbe a dodržiavaní školského poriadku a zastupovať žiakov vo vzťahu k vedeniu školy. Úspešné napĺňanie poslania žiackej školskej rady sa odráža v spokojnosti žiakov s činnosťou školy a ich samosprávneho orgánu. Žiacka školská rada tak reprezentuje záujmy žiakov a zastupuje ich nielen vo vzťahu k vedeniu školy, ale a navonok. 

Názory riaditeľov škôl na činnosť žiackych samosprávnych orgánov

Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, konkrétne § 26, charakterizuje a špecifikuje funkciu a právomoci žiackej školskej rady, ktorá ak je na škole zriadená, reprezentuje žiakov strednej školy a zastupuje ich záujmy vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy.

Prvá otázka pre riaditeľov SŠ zisťovala, do akej miery súhlasia, resp. nesúhlasia so znením uvedeného zákona. Väčšina oslovených riaditeľov (245; 70,8 %) uviedla, že so znením zákona súhlasia a nemajú žiadne návrhy na jeho zmenu, 65 riaditeľov (18,8 %) na túto otázku neodpovedalo, 34 riaditeľov (9,8 %) vyjadrilo nesúhlas a predložilo určité návrhy na jeho spresnenie a dvaja (0,6% ) uviedli možnosť neviem.

Z tých, ktorí vyjadrili nesúhlas s uvedeným zákonom:

  • presnejšiu a jasnejšiu formuláciu navrhlo 14,7 % riaditeľov,
  • návrh, že každá trieda by mala mať svojho zástupcu v žiackej školskej rade (počet členov by nemal byť ohraničený v zákone) uviedlo 23,5 % riaditeľov,
  • potrebu dopracovania koordinátorov žiackych škol­ských rád (znížiť úväzok učenia, príplatok ako za triednictvo) uviedlo 23,5 % riaditeľov,
  • náklady na činnosť žiackych školských rád by mali byť riešené osobitným rozpočtom zriaďovateľa uviedlo 11,8 % riaditeľov,
  • zástupcovia žiakov v žiackej školskej rade by mal byť spôsobilí na právne úkony (8,8 %),
  • riaditelia tiež navrhli väčšiu možnosť participácie a právomocí žiackej školskej rady pri podieľaní sa na chode školy/školstva (5,9 %),
  • ministerstvo školstva by malo vypisovať granty a projekty pre žiacke školské rady (2,9 %).

Graf č. 1:   Súhlas resp. nesúhlas so znením zákona (v %)

 

Hodnotenie činnosti žiackej samosprávy

Miera akceptácie žiackych samosprávnych orgánov na SŠ, ich činnosť a tradícia je veľmi odlišná. Zaujímalo nás, ako riaditelia škôl so zriadenou žiackou samosprávou hodnotia jej prínos pre školu. Možno konštatovať, že hodnotenie činnosti žiackeho samosprávneho orgánu vo vzťahu k vedeniu školy, pedagógom a ďalším zamestnancom vyznieva v celku pozitívne. Až tri štvrtiny (75,9 %) oslovených riaditeľov škôl so žiackou samosprávou vníma jednoznačný prínos samosprávy pre školu. Necelých 20 % (17,4 %) riaditeľov však označilo činnosť žiackej samosprávy za formálnu a 6,7 % volilo možnosť „iné“. V rámci uvedenej odpovede 13,0 % respondentov odpoveď nekonkretizovalo, 39,1 % uviedlo, že situácia je rozdielna v závislosti na konkrétnej situácii, niekedy je samospráva prínosom, niekedy je jej činnosť čisto formálna a 26,1 % síce deklarovalo jej prínos avšak očakávania zo strany vedenia boli vyššie. Každý siedmy riaditeľ (13,0 %) v rámci možnosti „iné“ poukazoval na skutočnosť, že žiacka samospráva svoju činnosť orientuje výlučne na spoluprácu pri zabezpečovaní aktivít školy pre žiakov.

Graf č. 2:   Hodnotenie významu žiackej samosprávy pre školu (v %)

 html>

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály