Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Riešenie konfliktu v školskom prostredí

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy

„Mediácia – využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov“ je názov inovačného vzdelávania realizovaného Centrom ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave. Súčasťou záverečnej práce frekventantov vzdelávania môžu byť aj prípadové štúdia. V príspevku prinášame modelovú prípadovú štúdiu zameranú na riešenie konfliktu na pôde školy. Ponúkame konkrétny príklad riešenia konfliktu v triede, analýzu spornej vety z pohľadu aktívneho počúvania, sebareflexiu v problémovej situácii, opis problémového javu, analýzu z hľadiska príčiny, analýzu z hľadiska cieľa a návrh riešení. 

Konflikty sú súčasťou nášho každodenného života. Keď ľudia spolu trávia čas, učia sa, pracujú, tak medzi nimi vznikajú konflikty a ťažkosti. Mnohé z týchto konfliktov sa riešia rôznym spôsobom, ktorý nemusí byť vždy uspokojivý pre všetky strany, ale je akceptovateľný. Školy čelia aj verbálne alebo fyzicky agresívnemu či dokonca násilnému správaniu žiakov. Tieto vzory správania môžu negatívne ovplyvniť aj atmosféru v triede a vytvárať vzájomnú nedôveru. Aj rodičia sú emocionálne bytosti, ak ide o výkony ich detí v škole. Sú rovnako rôznorodí ako žiaci v triede. Nie všetci rodičia sú nároční. Mnohí chcú tie najlepšie výsledky pre svoje deti, no nie vždy majú zručnosti potrebné k tomu, aby to komunikovali jemným spôsobom. Akákoľvek forma agresívneho a násilného správania je však neprijateľná.

V  pedagogickej praxi sme zistili, že úlohou pedagóga je posilňovať kvalitu komunikácie medzi rodičmi a učiteľmi. V ideálnom prípade môžu byť partnermi pri výchove a vzdelávaní detí.

Aj naši žiaci robia to, čo vidia. Sú zrkadlom svojich rodičov a majú tiež svoje problémy. Prežívajú konflikty, ktoré vyplývajú z rozdielnych názorov alebo presvedčení. Niekedy môže dôjsť ku konfliktu, keď sa aktéri navzájom nepochopia a vyvodia si nesprávny záver. Konflikty, ktoré sa nevyriešia zmierlivou cestou, môžu viesť k hádkam a nevôli.

Prípadová štúdia

Konflikt sa odohral na predchádzajúcom pracovisku medzi žiakmi 2. ročníka navzájom a ich rodičmi. Otváral sa nový školský rok, kde druhácka trieda bola rozdelená pre veľký počet žiakov na dve triedy. Rodičia a žiaci sa to dozvedeli pri otvorení školského roka. Boli smutní, frustrovaní, žiaci plakali, pretože dostali nového triedneho učiteľa a novú pani vychovávateľku. Žiaci stratili nielen bývalú pani učiteľku, ale aj niektorých spolužiakov. Rodičom sa nepáčilo zloženie triedy a nespokojnosť komentovali ako vytvorenie elitnej a chudobnej triedy. Dve žiačky sa kvôli tomu začali neustále hádať, pretože doma počuli od svojich rodičov rôzne narážky na tieto triedy. Ich konflikt sme riešili priamo na hodinách. Rodičia o konfliktoch vedeli. Potom nastal konflikt medzi rodičmi navzájom, odohral sa na pôde školy, kde svedkami boli žiaci, iní rodičia a pedagogický kolektív. Rodičia sa pobili pred dverami triedy. Každý presadzoval svoj názor a pravdu, boli veľmi impulzívni, hnev si ventilovali agresívnym správaním, urážaním, používaním vulgárnych slov, osočovaním.

Analýza spornej komunikácie z pohľadu aktívneho počúvania

                   
žiačka
spolužiačka
rodičia
OBSAH
„Moji rodičia povedali o tvojich rodičoch ...“
Neovládla sa, žiačka si stála za svojou pravdou a bola to prirodzená reakcia na útok.  
Rozdelená trieda, rodinné problémy, nezvládli stresovú situáciu (nový triedny učiteľ, zloženie triedy). Situáciu riešili neprimeraným spôsobom.
POCIT
hnev, prekvapenie
beznádej, frustrácia
hnev, frustrácia, nezvládnutie situácie, výbušnosť, nerozhodnosť, impulzívnosť
VZŤAH
vodca skupiny, nevypočuje si názory iných
kamarátka s odlišným názorom
rodičia žiačiek
VÝZVA
vyvolať konflikt, stáť si za svojim slovom
stupňovať konflikt, neochota ustúpiť – trvanie na protichodných pozíciách
neschopnosť vzájomne  spolupracovať,  agresívne konanie

Podľa J. Hanuliakovej a kol. (2016) by mal učiteľ sociálnu klímu ovplyvňovať tak, aby sa každý žiak cítil bezpečne v školskom prostredí. Ak žiak prežíva v triede dôveru k učiteľovi a spolužiakom, je v triede akceptovaný, prežíva pocity spolupatričnosti, spoločenstva a vplyvu. Učiteľ podporuje pozitívnu atmosféru v triede tým, že sleduje žiakov a vníma príznaky problémov ešte skôr, ako sa začína výučba. Ak si učiteľ všimne búrlivé diskusie alebo konflikt medzi žiakmi, jeho úlohou je pokúšať sa riešiť problém ihneď.

Sebareflexia pedagóga v problémovej situácii

  • Ako vnímate konflikt? Keďže nemám rada konfliktné situácie a vyhýbam sa im, tak konflikt v triede vnímam veľmi negatívne. Ak sa vyskytne taká situácie, konflikt riešim hneď.
  • Čo na riešení konfliktu považujete za náročné? Objasňovanie konfliktu – pomoc hovoriacemu, aby videl ďalší uhol pohľadu na problém.
  • Čo Vám pomohlo konflikt spracovať? Uvedomenie si emócií, vyjadrenie názorov žiakov k vzniknutej situácii. Posilnenie dôvery, ktorá zvyšovala ochotu pri spolupráci na riešení konfliktov.
  • Ako ste zvládli komunikáciu so žiakmi, rodičmi, kolegami k téme konfliktu? Nastolila som otvorenú komunikáciu pokojným vyjadrovaním a vzájomným načúvaním, vytvorili sme dohodu, ktorá bola prijateľná pre všetkých zúčastnených, a tak boli spokojní všetci zúčastnení.
  • Aké dôsledky mal konflikt na vzťahy v triede, v pedagogickom tíme, v odbornom tíme po jeho vyriešení? V triede sa zlepšili vzťahy, žiačky si navzájom pomáhali. Rodičia sa navzájom vyhýbali. V pedagogickom tíme po spoločnej dohode sme zakázali rodičom vstup do budovy školy.
  • Ako zvládate negatívne emócie v triede? Po rokoch prace už pružne. Viem pohotovo reagovať a konať.

Analýza z hľadiska opisu stavu

ŽIAČKA
Žiačka kritizovala spolužiačku, navzájom sa ohovárali, ohovárali svojich rodinných príslušníkov.
SPOLUŽIACI
Niektorí ignorovali, iní napodobňovali ich správanie.
UČITEĽ
Ako začínajúci učiteľ som si pýtala rady od kolegov, ako riešiť konflikt medzi spolužiačkami. Hľadala som rôzne riešenia. Z tejto situácie som bola veľmi vypätá.
RODIČ
Na rodičovskom zasadnutí sme riešili drobné škriepky aktívne. Boli to mladí, impulzívni rodičia.

Analýza z hľadiska príčiny 

ŽIAČKA
Rozdelenie triedy, strata spolužiakov a najlepšej kamarátky, v triede chcela byť stredobodom pozornosti, vodca skupiny, iný triedny učiteľ , vychovávateľ, iná trieda.
SPOLUŽIACI
Nechápali ich správanie, niektorí im chceli vyhovieť, napodobňovali ich správanie, boli frustrovaní.
UČITEĽ
Konflikt medzi rodičmi už bol daný, rodičov som dobre nepoznala a bola som začínajúcou učiteľkou. Problém bol v tom, že druhácka trieda sa rozdelila na dve triedy, žiaci dostali nového triedneho učiteľa, rodičia sa o tejto správe dozvedeli až pri otvorení školského roka.
RODIČIA
Nedôverčiví, frustrovaní, sklamaní, znechutení.

Analýza z hľadiska cieľa

ŽIAČKA
Žiačka sa pokúsi získané domáce informácie selektovať, vhodne komunikovať medzi spolužiakmi, pri neslušnom správaní sa ospravedlniť a priznať si chybu. Vydiskutovanie nečakaných situácií v triede, riešenie konfliktov  v triede rôznymi situačnými hrami, vytváranie pozitívnej atmosféry v triede.
SPOLUŽIACI
Otvorene hovoriť o svojich pocitoch. Zistenie príčiny nevhodného správania, posilnenie priateľských vzťahov v triednom kolektíve, otvorene diskutovať o možných následkoch nevhodného správania.
UČITEĽ
Posilnenie dôvery, ktorá zvyšovala ochotu pri spolupráci riešení konfliktov. Analyzovanie situácie a predvídanie dôsledkov jednotlivých krokov riešení. Pomocou otázok sme zvažovali dôsledky ich rozhodnutí.
RODIČIA
Zvládnutie konfliktnej situácie, pochopiť podstatu a aspekty konfliktu, podporovať kooperatívnosť a slušnosť pri riešení konfliktov, a tým zlepšiť vzájomné vzťahy. Umožniť pohádaným rodičom a žiakom spoločný náhľad na ich vzájomný vzťah, a tým ich orientovať na seba. Nastoliť otvorenú komunikáciu danú pokojným vyjadrovaním a vzájomným načúvaním. Vytvoriť a prijať uskutočniteľnú dohodu, ktorá je prijateľná pre všetkých zúčastnených tak, aby boli spokojní všetci.

 Ako reagovať na konflikt inak?

V. Holeček (2014) hovorí, že dôležité je nepristúpiť na žiadny boj a asertívne opakovať svoje požiadavky. Sú aj iné možnosti ako reagovať, napr.:

  • poskytnúť žiakovi priestor k určitej aktivite,
  • ponechať mu voľbu v rozhodovaní,
  • odložiť riešenie na neskôr po odznení emócií,
  • dôležité je nevyhrocovať konflikt,
  • je vhodné občas konfrontovať žiaka so životnou realitou.

Každý človek sa musí z času na čas vyrovnať sa so situáciami, ktoré sú mu nepríjemné. Žiak by mal vedieť, že v živote je niekedy nutné vedieť nájsť a prijímať kompromis pri riešení sporov, občas i ustúpiť a nesnažiť sa vždy zvíťaziť.

Návrh riešení

ŽIAČKA
  1. Hľadať riešenia upokojujúce obe strany.
  2. Nechať priestor vyjadriť svoju nespokojnosť.
  3. Nácvik riešenia konfliktov pomocou situačných hier.
SPOLUŽIACI
  1. Pomocou rôznych aktivít rozvíjať u žiakov aktívne počúvanie, schopnosť konfrontácie názorov, naučiť sa tolerovať iných , vidieť viac stránok jednej situácie.
  2. Vytvoriť kooperáciu v triede, pocit spolupatričnosti, zistiť k akej situácií sa viažu najkrajšie spomienky detí.
UČITEĽ
  1. Otvorená komunikácia so žiakmi a rodičmi.
  2. Spoločné školské aktivity pre žiakov a rodičov (spoločná príprava na adventný čas, príprava kultúrneho programu, rôzne hry pre rodičov a žiakov).
  3. Aktívne počúvanie – prejaviť záujem, pomôcť hovoriacemu, neprerušovať rozhovor,  prejaviť pochopenie.
RODIČ
  1. Otvorená a efektívna komunikácia s učiteľom.
  2. Spolupracovať so školou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodičia sú vzorom pre deti. Zistenie ako riešia konflikty medzi sebou, nám otvára možnosti, ako vnímať prácu so žiakmi.

Naše rozhodnutia pri riešení konfliktov ovplyvňuje sociálna skúsenosť a tej pozitívnej a vhodnej aj v rovine riešenia konfliktov by malo byť čo najviac. Veľká časť postojov voči konfliktom sa vytvorí vlastnými zážitkami v konfliktoch.

Vyriešenie konfliktu môže ovplyvniť ochota rodičov alebo žiakov riešiť konflikt, ich reakcie na vyriešenie konfliktu, aká je napätá situácia,  pohotovosť učiteľa a jej reakcia na vzniknutú situáciu, jeho komunikácia medzi rodičmi a žiakmi, jeho postoj a postoj rodičov a aj žiakov ku konfliktom.

Záver

V našom prípade sa konflikt na pôde školy podarilo vyriešiť. Emocionálne reakcie rodičov narušili ich schopnosť konštruktívne reagovať. Bolo potrebné upokojiť emócie a požiadať o pomoc vedenie školy, pedagogický tím. Ako prevenciu sme využívali rôzne aktivity na aktívne počúvanie, zážitkové učenie, skupinové aktivity, hranie rolí a pre rodičov sme pripravili spoločné školské aktivity. Nebrali sme situáciu osobne. Naučili sme sa kontrolovať svoju vlastnú emocionálnu reakciu, čo nám umožnilo reagovať pokojným spôsobom. Najdôležitejšie je, aby sme sa konfliktom nevyhýbali, ale ich riešili. Stratégie zvládania konfliktov sú dôležité pri udržiavaní medziľudských vzťahov, pozitívneho prostredia v triede a školskej klímy.

LITERATÚRA:

  1. HANULIAKOVÁ, J. a kol. 2016. Stratégie tvorby bezpečnej školy [E - kniha]. Praha: Martin Koláček – E-knihy jednou. 220 s. ISBN 978-80-7512-709-9.
  2. HOLEČEK, V. 2014. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada Publishing. 224 s. ISBN 978-80-247-3704-1.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály