Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Riaditeľ školy – leadership inštitúcie charakteru a kritického myslenia (1.)

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Charakter a kritické myslenie formujú osud našich detí, robia z nich dobrých ľudí a dávajú im nádej na lepšiu budúcnosť. Poslaním súčasnej školy je, aby venovala všetku energiu a zdroje do rozvoja morálnych schopností detí a podpory ich kritického myslenia. Súčasné javy v školskom a mimoškolskom prostredí viac ako kedykoľvek predtým naznačujú, že nikdy nebolo dôležitejšie pestovanie charakteru s kritickým myslením u detí a mladých ľudí ako v súčasnosti. Hlavným lídrom v úsilí a v podpore zmeny myslenia pedagógov je riaditeľ. S hlavnou povinnosťou „mať v rukách vzdelávanie našich žiakov“ treba upriamiť pozornosť na novú kultúru školy aj v tomto smere. Modelovanie a vštepovanie tejto integrity učiacim pomôže budovať lepší svet.

Rozvoj zdravého, šťastného, morálneho, dobrého, spravodlivého a múdreho jedinca je prioritou nášho vzdelávacieho systému. Tento profil je deklarovaný hlavne prelomovým projektom Milénium (Rosa, V., Turek, I., Zelina, M., 2001).

Súčasná spoločnosť nám ukazuje trhliny charakteru človeka a stability jeho sociálno-emocionálnej stránky:

  • rozpad rodiny,
  • zhoršenie zdvorilosti,
  • nekontrolovateľná chamtivosť,
  • všadeprítomná sexuálna kultúra,
  • tlak spoločnosti a pod.

Spoločenská kríza ovplyvňuje aj školu. V tomto momente vidíme priestor na hlbšiu analýzu nášho vzdelávacieho systému a celého procesu rozvoja našich detí v autentickú svojbytnú osobnosť s morálnou zodpovednosťou a reálnym kritickým myslením.

Počas histórie malo vzdelávanie dva veľké ciele: pomôcť ľuďom stáť sa inteligentnými a pomôcť im stať sa dobrými.

Základom bola disciplína, príklad učiteľa, biblické príbehy, z ktorých neskôr niektoré boli ponechané a pridali sa k nim básne, hrdinské príbehy a pod. Keď si deti precvičovali čítanie alebo počítanie, osvojovali si zároveň lekciu o čestnosti, láske k blížnemu, láskavosti k zvieratám, tvrdej práci, šetrnosti, vlastenectvu a odvahe (Lickona, T., 1991).

Súčasnej škole sa vyčíta predimenzovanosť učebných osnov zameraných prevažne na kognitívne výstupy. Navyše súčasná pandémická situácia ukazuje, že edukanti uväznení v domácich učebných prostrediach zostali bez výslovných pokynov na budovanie zručností, bez schopnosti organizovania času, stanovenia cieľov a riešenia problémov. Tu sa prejaví osobnosť indivídua, jednak čeliť virtuálnym problémom v edukačnom procese a jednak niesť zodpovednosť za vlastné výsledky.

Na to, aby žiaci v dnešnej dobe mohli čeliť mnohým výzvam v rámci školského prostredia, ako aj v rámci ich skutočného a virtuálneho života, potrebujú dobre rozvinutý morálny kompas a osobné zručnosti.

Tie môžu nadobudnúť len prostredníctvom dobrého vedenia pedagógov. Tí zasa potrebujú zdravé vybudované prostredie a podporu svojho nadriadeného. Výskum uskutočňovaný Jubilejným centrom charakteru a cností na Birminghamskej univerzite „Výučba charakteru na školách vo Veľkej Británii“ ukázal, že záujem o rozvoj komplexne morálne zodpovednej osoby je pre dobré vzdelávania a prax zásadný (O´Neill, M. a Buchanan, M., 2017).

Riaditeľ školy ako jej líder má veľmi náročnú úlohu. Veľmi dobre si uve

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály