Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Riaditeľ by mal krízové situácie zvládať s rozvahou

Dátum: Rubrika: Rozhovor

Mgr. Zuzana Šimková, riaditeľka ZŠ kpt. J. Nálepku v Stupave 

Vyštudovala Univerzitu Konštantína Filozofa v Nitre, pedagogickú fakultu, študijný odbor Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy. Pôsobila ako učiteľka primárneho vzdelávania v základných školách, aj ako zástupkyňa riaditeľa pre materskú školu v základnej škole s materskou školou. V súčasnosti je riaditeľkou jednej z najväčších škôl na Slovensku v Základnej škole kpt. J. Nálepku v Stupave.

Ste riaditeľkou jednej z najväčších škôl na Slovensku. Koľko máte žiakov, zamestnancov a ako sa dá koordinovať tak veľký tíme?

V našej škole máme momentálne riadne zapísaných 1 209 žiakov. Na prvom stupni je 655 žiakov a na druhom stupni 554 žiakov. Všetkých zamestnancov je 143, z toho 109 pedagogických zamestnancov a 34 nepedagogických zamestnancov. Od prvého dňa môjho nástupu do funkcie riaditeľky školy bolo pre mňa dôležité spojiť tím ľudí, ktorí majú podobnú víziu progresu a rastu školy, akú mám ja a budú sa tak spolupodieľať na jej budovaní. Mojou snahou je vytvoriť spolupracujúce prostredie všetkých organizačných zložiek podieľajúcich sa na výchove a vzdelávaní žiakov. Intenzívne spolupracujem so zástupcami školy, s ktorými mám pravidelné pracovné porady, kde spoločne vyhodnocujeme ciele a úlohy, ktoré sme si zadali. Učitelia prvého a druhého stupňa spolupracujú a komunikujú s mojimi zástupcami. Všetci pedagogickí zamestnanci a všetci odborní zamestnanci sa stretávajú na plánovaných pracovných poradách a zasadnutiach pedagogickej rady.

Do funkcie riaditeľky školy ste nastúpili s určitými víziami. Aké boli a darí sa Vám ich napĺňať? Možno školu s tak veľkým počtom žiakov užšie profilovať?

Profilácia tak veľkej školy, ako je naša, je veľmi náročná Mojou víziou bolo a je vytvoriť moderné humánne a tvorivo-inkluzívne prostredie školy, ktoré poskytuje podmienky pre výchovu a vzdelávanie tak, aby každý žiak mohol naplno rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a návyky potrebné pre jeho budúcnosť. Súčasťou areálu školy je veľké dopravné ihrisko, ktoré ma inšpirovalo a od budúceho školského roka bude súčasťou výchovno-vyučovacieho procesu na prvom stupni aj dopravná výchova. Mojim cieľom je zapojiť školu do projektu Zelená škola.. Pre žiakov 5. ročníka do vyučovacieho procesu plánujeme zaradiť environmentálnu výchovu a pre žiakov 7. ročníka ekológiu. Naďalej budeme u žiakov podporovať komunikačné zručnosti v jazykovej oblasti poskytovaním výučby anglického jazyka metódou CLIL. Máme triedy s rozšíreným vyučovaním telesnej výchovy od 3. ročníka a od 5. ročníka športové triedy zamerané na hádzanú. Škola je zapojená do projektu Zlepšenie prístupu k vzdelávaniu a vzdelávacích výsledkov žiakov so ŠVVP a so SZP v ZŠ v Stupave. V tomto projekte by sme chceli pokračovať aj po jeho ukončení, nakoľko na tak veľkej škole, akou naša bezpochyby je, treba mať tím kvalitných odborných zamestnancov, ktorí pomáhajú začleneným žiakov a sú nápomocní aj učiteľom a rodičom. Pre úspešné naplnenie cieľov je dôležité vyriešiť aj priestorové možnosti školy, ktoré aktuálne nie sú veľmi priaznivé. Intenzívne spolupracujem so zriaďovateľom a spoločnými silami hľadáme riešenia, ako zabrániť dvojzmennej prevádzke.

Máte aj žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami? Ako zabezpečujete výchovu a vzdelávanie týmto žiakom?

V škole máme 78 žiakov individuálne začlenených a 28 žiakov, ktorí nepatria do tejto skupiny, ale majú rôzne poruchy učenia, resp. poruchy správania. Máme aj dvoch žiakov zaradených do skupiny chorých a zdravotne znevýhodnených a dvoch žiakov s intelektovým nadaním. V rámci spomínaného projektu sa nám podarilo rozšíriť tím odborných zamestnancov, ktorí sú pre prácu so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami nevyhnutní. Inkluzívny tím tvorí špeciálny pedagóg, školský psychológ a sociálny pedagóg, ktorí úzko spolupracujú s našim školským špeciálnym pedagógom. Žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je poskytovaná individuálna starostlivosť podľa rámcového učebného plánu školy. Obsah vzdelávania vychádza zo vzdelávacieho programu žiakov s príslušným druhom zdravotného znevýhodnenia. Pracujeme podľa vypracovaných individuálnych výchovno-vzdelávacích plánov, ktoré sa opierajú o odporúčania poradenského zariadenia. Týkajú sa najmä úpravy podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní. Na vyučovacích hodinách učitelia pracujú podľa odporúčaní, vypracovaného individuálneho vzdelávacieho plánu s rešpektovaním individuálneho prístupu k žiakovi. Odborní zamestnanci tvoria podporný tím. Poskytujú žiakom špeciálno-pedagogickú podporu, terapeuticko-korektívne cvičenia, reedukáciu a korekciu, rozvoj špecifických funkcií, priame intervenčné činnosti a tiež krízové intervencie.

Mimoriadne opatrenia priniesli zmenu spôsobu organizácie vyučovania. Ako vyučovanie zvládali učitelia? Akým spôsobom ste prácu koordinovali, resp. ako sa k Vám dostávala spätná väzba?

Mimoriadna situácia zaskočila všetkých a museli sme sa veľmi rýchlo prispôsobiť. Zo začiatku to bolo veľmi náročné, ale učitelia sa k tejto situácii postavili zodpovedne. Rôznymi informačnými kanálmi hľadali spoločne so žiakmi a rodičmi najlepší spôsob komunikácie. Učitelia na komunikáciu využívali hlavne zoom, ktorý sa im osvedčil. S deťmi sa tak vzájomne mohli vidieť a komunikovať každý deň. Okrem „zoomovania“ učitelia využívali Hangouts, Microsoft Teams, WhatsApp, Edupage, Skype, Messenger. Podarilo sa nám počas tejto situácie pre všetkých žiakov a učiteľov zabezpečiť kancelársky balík Microsoft Office 365. S učiteľmi sme pravidelne mali po ročníkoch online porady, na ktorých sme hodnotili priebeh dištančného vzdelávania.

Ako prebiehal návrat žiakov do škôl od júna?

My sme návrat niektorým deťom do školy umožnili už od mája, kedy sa z pani vychovávateliek stali pomocné učiteľky. Pre deti, ktoré mali problémy s pripojením na online výučbu, nemali internet, pre deti cudzincov a pre integrovaných žiakov sme zabezpečili individuálne vyučovanie. Od júna sme pokračovali v dištančnom vzdelávaní, nakoľko 95 % učiteľov na prvom stupni využívalo online vyučovanie a nebolo v našich silách za daných podmienok a opatrení zabezpečiť plnohodnotné vzdelávanie pre všetky deti. Po uvoľnení niektorých opatrení sa brány našej školy otvorili pre žiakov prvého stupňa od 15. 6. 2020. Organizačne to bolo náročné, ale nakoniec sme to všetci všetko spoločne zvládli.

Komunikácia je pracovným nástrojom riaditeľa školy. Netýka sa však len detí a tímu, ale aj rodičov a zriaďovateľa. Aká je spolupráca s rodičmi a so zriaďovateľom?

Spolupráca so zriaďovateľom je efektívna, pri vzniknutých problémoch hľadáme spoločné riešenia, ktoré sú vhodné pre obe strany. Spolupráca školy a rodičov je nemenej dôležitá. Ide o mimoriadne významnú súčasť života školy. Rodičia sú pre našu školu nenahraditeľnými partnermi. V spolupráci s nimi postupne zveľaďujeme areál školy. Začala sa revitalizácia detského ihriska, spolupodieľali sa na zakúpení tabletov pre efektívnejšiu výučbu informatiky na prvom stupni, pripravovali sme brigádu – zveľadenie školského dvora, pozývame rodičov na triedne besiedky, vianočnú akadémiu a mnohé iné.

V pracovnom živote ste si prešli rôznymi pozíciami. Boli ste učiteľkou v ZŠ, zástupkyňou riaditeľa pre MŠ, ŠKD. Aký by mal byť, podľa Vás, kvalitný riaditeľ školy?

Škola je špecifický priestor, kde je klíma veľmi dôležitá a práve riaditelia sú tí, ktorí sú zodpovední za jej finálny obraz. Isté vlastnosti sú nepochybne dôležité a nevyhnutné pre úspešného a kvalitného riaditeľa školy. Každý človek, každý riaditeľ a každá škola je však iná, a podľa mňa nie je možné vyšpecifikovať, aký by mal byť kvalitný riaditeľ. Myslím si, že sa ani nedá určiť kvalitný riaditeľ, ale viacero správnych spôsobov vedenia školy. Kvalitný riaditeľ by mal byť predovšetkým dobrým manažérom. Okrem manažérskych schopností je dôležité, aby rástol aj osobnostne, mal vízie, vedel si vybudovať dobrý tím ľudí, správne sa rozhodovať a mal správny úsudok. Tiež by mu nemala chýbať odvaha, odhodlanie, trpezlivosť, aby dosiahol to, čo chce. Krízové situácie by mal zvládať s rozvahou, mal by si vedieť vypočuť iných a nemalo by mu chýbať nadšenie pre svoju prácu.

Ďakujeme za rozhovor. /redakcia/


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály