Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Riaditeľ ako inovačný manažér vzdelávacej inštitúcie

Dátum: Rubrika: Manažment

V príspevku analyzujeme úlohu riaditeľa v spojitosti s inováciami v školách a v školských zariadeniach. Zdôrazníme nutnosť schopnosti realizovať strategické úlohy. Interpretujeme výsledky prieskumu medzi pedagogickými zamestnancami vo vzťahu k možnostiam pedagogického kolektívu zlepšovať školské prostredie. 

Riaditeľ školy, resp. školského zariadenia ako inovačný manažér sa stretáva s množstvom problémov, napr. s potrebou vytvoriť jasné strategické ciele inovačného rozvoja vzdelávacieho zariadenia, ale aj s absenciou nevyhnutného pedagogického personálu, schopného realizovať strategické úlohy.

V súčasných dynamických podmienkach škôl a školských zariadení je aktuálnou témou zvyšovanie efektívnosti vzdelávania cestou inovačných štýlov riadenia. Tie sú zamerané na transformáciu do kvalitatívne nového stavu. Nevyhnutné sú efektívne spôsoby regulácie socio-kultúrneho prostredia vzdelávacieho zariadenia a dôležité je rozpracovanie a zavedenie nových inovačných technológií do vzdelávania. Riadiaca činnosť sa musí realizovať vedúcim pedagogickým zamestnancom, ktorý je inovačným manažérom.

Profesionálna činnosť riaditeľa v systéme vzdelávania sa stáva tvorivou a dôležitý význam v nej nadobúda schopnosť riaditeľa:

  • konať adekvátne v situáciách s vysokým stupňom neurčitosti,
  • urobiť neštandardné manažérske rozhodnutia,
  • prekonávať stereotypy,
  • prehodnocovať osobné skúsenosti vzájomného pôsobenia s podriadenými. 

Analýza úlohy riaditeĺa v spojitosti s inováciami

V súčasnosti sa nedostatočná pozornosť venuje najmä analýze úlohy riaditeľa školy v spojitosti s inováciami. To vytvára problém nevyužívania inovačných zdrojov pri riadení školy, školského zariadenia. Učiteľ v modernom vzdelávacom procese predstavuje rolu manažéra, facilitátora, stratéga, konzultanta a prostredníctvom interakcií v edukačnom procese podnecuje učenie ako aktívny proces, ktorý sa uskutočňuje na báze edukačných asociácií. Rola učiteľa v tomto procese je vnímaná v rovine sprostredkovateľa, psychologického transferu poznatkov, prepojených vzájomnými vzťahmi, ktoré gradujú ruka v ruke s tempom rozvoja technológií a nutných inovatívnych procesov v oblasti obsahu a formy edukácie (Soroková, 2015b).

Od riaditeľa školy sa vyžaduje zabezp

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály