Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Recenzia knihy: Erich Petlák – Motivácia v edukačnom procese

Dátum: Rubrika: Recenzia

Motivácia v edukačnom prostrední predstavuje dlhodobo skúmanú oblasť pedagogickej reality. Jej interdisciplinárny rozmer dokazujú mnohé psychologické aj pedagogické výskumy. Na prvý pohľad je motivácia vnímaná ako niečo jednoduché a automaticky prítomné počas edukácie. Realita však odkrýva mnohé problémy s motivovaním žiakov do zmysluplnej edukačnej aktivity. Jednou z hlavých príčin je, ako uvádza autor, že "žiak je dnes rozhľadený, oveľa viac cestuje a poznáva svet, veľa sa učí aj samostatne s využívaním rôznych moderných technológií, ktoré ponúkajú také vzdelávacie autodidaktické možnosti, o ktorých sme pred niekoľkými rokmi nemali ani predstavu“. Otázkou ostáva, ako efektívne pracovať s motiváciou, s motivačnými činiteľmi, ktoré ovplyvňujú motiváciu žiakov.Recenzovaná monografia je koncipovaná do šiestich kapitol. Svojím charakterom prezentuje teoretické východiská, ktoré sú doplnené konkrétnymi príkladmi využiteľnými a aplikovateľnými v súčasnej praxi, ako aj konkrétnymi zisteniami z realizovaných výskumov autora.

V prvej kapitole autor upozorňuje na vzťah medzi motiváciou a edukáciou, v ktorej odôvodňuje potrebu venovať sa otázkam motivácie v edukácii aj napriek faktu, že sú k dispozícii viaceré odborné, vedecké výstupy riešenej problematiky.

Teoretické aspekty motivácie prezentuje druhá kapitola. V texte sú uvedené definície motivácie z viacerých zdrojov, pričom autor považuje "za vhodné pripomenúť aj niektoré staršie definovania, a to najmä z dôvodu, aby zdôraznili, že motivácia a s ňou súvisiace edukačné aspekty nie sú len požiadavkou súčasnosti“. Kapitola obsahuje aj akcentovanie na vnútornú motiváciu žiakov, ktorú treba podporovať a rozvíjať. Medzi kľúčové východiská práce učiteľa pri posilňovaní vnútornej motivácie autor zaraďuje podporu a rozvoj žiackej autonómie, podporu a rozvoj samostatnosti a spolupráce, výber úloh a činností, ktoré podporujú aktivitu žiakov, úlohy podporujúce tvorivosť žiakov. Nezastupiteľnú úlohu pri vnútornej žiackej motivácii predstavuje autoregulatívne učenie, „pri ktorom sa zásadne menia pohľady na žiaka z hľadiska jeho postavenia v edukačnom procese, ale aj pohľady na činnosť učiteľa“. Vonkajšia motivácia je spájaná s hodnotením, ktoré býva najčastejšie vnímané s motivovaním žiaka. Autor uvádza, že motivácia odmenami, hodnotením, trestami znižuje vnútorné motívy. Prelínanie uvedených moti

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.