Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Prvý povojnový školský rok vo výročnej správe štátneho gymnázia v Malackách
Dátum: Rubrika: Z histórie školstva
ANALÝZA SYSTÉMOVÝCH PRÍSTUPOV A ZMIEN
V máji 1945 sa po vojne opäť otvorili brány gymnázia v Malackách. Škola však už nebola taká, ako si ju pamätali pred prechodom frontu – a už vôbec nie ako pred vypuknutím druhej svetovej vojny. Gymnázium bolo poštátnené, vyučovanie sa riadilo novými učebnými plánmi a z pedagogického zboru postupne odchádzali františkáni. O týchto, ako aj ďalších zmenách podáva svedectvo výročná správa za školský rok 1945/1946.
Zánik Slovenského štátu a obnovenie Československa nepriniesli úplný návrat k predvojnovému stavu. Už počas Slovenského národného povstania, 6. septembra 1944, vydala Slovenská národná rada (ďalej len „SNR“) nariadenie č. 5/1944 o poštátnení všetkých druhov škôl. Túto právnu úpravu po vojne potvrdilo nariadenie SNR č. 37/1945 zo 16. mája 1945.[1] Na jeho základe bolo po vojne poštátnené aj bývalé františkánske gymnázium v Malackách. Hneď, ako to podmienky aspoň trochu umožnili, brány školy sa v novom režime opäť otvorili. Vyučovanie vo všetkých triedach malackého gymnázia sa začalo 28. mája 1945.[2] Do konca školského roku 1944/1945 zostával presne mesiac.[3] Prvý riadny povojnový školský rok sa začal o niekoľko mesiacov neskôr, 3. septembra 1945, a do školy sa vrátili aj malackí gymnazisti.[4] O tom, čo tento školský rok priniesol, sa dozvedáme z výročnej školskej správy.
Úvod správy obsahuje stručný prehľad personálnych zmien v profesorskom zbore. Hoci nezachytáva zmeny bezprostredne po prechode frontu, ponúka zaujímavé informácie. Františkán Celestín Lepáček zostal riaditeľom aj po poštátnení školy. Až 21. marca 1946 ho vystriedal Ján Žigo, bývalý profesor Štátneho gymnázia v Skalici. Lepáček formálne zostal medzi pedagógmi, ale ako provinciál františkánskej rehole – najvyšší predstaviteľ františkánov na Slovensku – v škole nevyučoval. Poštátnenie sa odrazilo aj v pomere medzi františkánskymi a civilnými profesormi. Kým v poslednom riadnom vojnovom školskom roku dominovali františkáni v pomere 12 : 3, v prvom povojnovom školskom roku mali prevahu už len 9 : 7. Počet pedagogičiek sa oproti vojnovému obdobiu zvýšil o jednu – v Malackách učili dve učiteľky.[5]
Prijímacie skúšky sa konali 3. júla 1945 a školský rok sa začal 3. septembra 1945. Od 22. októbra škola prešla na nové povojnové učebné plány. V kultúrnej práci so študentmi sa čiastočne nadviazalo na medzivojnové tradície. Napríklad 27. októbra 1945 študenti počúvali rozhlasovú reláciu pri príležitosti vzniku Československa a o tri dni neskôr o tejto udalosti diskutovali priamo v škole. Pripomínali sa však aj nové udalosti, ktor
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 5/2025
