Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Profesijný rozvoj ako nástroj strategického riadenia školy
Dátum: Rubrika: Legislatíva
PEDAGOGICKÍ ZAMESTNANCI A ODBORNÍ ZAMESTNANCI
Zákon č. 138/2019 Z. z. upravuje profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov a definuje podmienky pre rozšírenie kompetencií v súlade s kariérnym systémom. Stanovuje plánovanie, organizáciu a hodnotenie vzdelávacích aktivít vedených vedúcimi zamestnancami škôl. Kvalifikačné a inovačné vzdelávania umožňujú nadobudnúť potrebné kompetencie, pričom úspešné absolvovanie je nevyhnutné pre príplatok za rozvoj. Tieto ustanovenia vytvárajú stabilný rámec pre odborný rozvoj a podporujú kvalitu a inovácie v školskom prostredí.
Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov predstavuje jeden z nosných pilierov zabezpečovania kvality výchovno-vzdelávacieho procesu a zvyšovania odborných kompetencií zamestnancov v školstve. Systémové ukotvenie tejto oblasti v slovenskej legislatíve sa opiera najmä o zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“). V kontexte zákona č. 138/2019 Z. z. nadobúda profesijný rozvoj nielen význam ako individuálne právo zamestnanca, ale aj ako riadiaci a strategický nástroj vedenia školy. Vedúci pedagogickí a odborní zamestnanci, najmä riaditelia škôl a školských zariadení, sú zo zákona zodpovední za vytváranie podmienok na profesijný rozvoj a zároveň za jeho efektívne plánovanie, organizovanie a hodnotenie.
Podľa § 40 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. je profesijný rozvoj procesom rozvíjania, prehlbovania, zdokonaľovania, získavania a rozširovania profesijných kompetencií, ako aj overovania a hodnotenia týchto kompetencií. Zároveň ide o proces, ktorý je úzko spätý s kariérnym systémom, hodnotením kvality a motiváciou zamestnancov.
Vedúci zamestnanci majú v rámci riadenia školy povinnosti:
- zabezpečiť plánovanie profesijného rozvoja v súlade s právnymi predpismi;
- vytvárať rovnaké príležitosti na vzdelávanie pre všetkých pedagogických a odborných zamestnancov;
- zabezpečiť vzdelávanie ako súčasť adaptácie, inovácií a zmien v obsahu vzdelávania;
- evidovať dosiahnuté formy vzdelávania a priebežne ich hodnotiť v kontexte potrieb školy.
Zákon presne určuje, ktoré formy profesijného rozvoja je možné akceptovať na účely priznania príplatku za profesijný rozvoj podľa § 64 ods. 3.
Zahŕňajú najmä inovačné vzdelávanie, rozširujúce vzdelávanie a špecializačné vzdelávanie. Vedúci zamestnanci musia dôkladne posudzovať tieto kritériá.
Kvalifikačné vzdelávanie ako nástroj nadobúdania a rozširovania profesijných kompetencií
Kvalifikačné vzdelávanie je základným pilierom prípravy pedagogických a odborných zamestnancov na výkon ich pracovnej činnosti v príslušnej kategórii a podkategórii, či už ide o jej rozšírenie alebo zmenu. V súlade s § 43 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. jeho cieľom je získanie kvalifikačného predpokladu. Bez úspešného absolvovania kvalifikačného vzdelávania by nebolo možné zákonným spôsobom vykonávať príslušnú profesiu v školskom systéme.
Zákon rozlišuje kvalifikačné vzdelávanie podľa cieľového určenia – či ide o vstup do profesie v určitej kategórii [§ 43 ods. 1 písm. a), jej zmenu (písm. b, f), rozšírenie aprobácie (písm. c, d) alebo výkon činnosti v špecifickom prostredí (písm. g – vzdelávanie žiakov so zdravotným znevýhodnením)].
Podľa charakteru týchto cieľov sa kvalifikačné vzdelávanie delí na:
- doplňujúce pedagogické štúdium (ďalej len „DPŠ“),
- rozširujúce štúdium.
Ide o dve formálne ustanovené formy, ktoré majú odlišný obsah, rozsah a organizačné zabezpečenie. DPŠ je určené predovšetkým tým, ktorí potrebujú získať pedagogickú spôsobilosť (najčastejšie absolventi nepedagogických odborov), zatiaľ čo rozširujúce štúdium slúži na prehĺbenie alebo rozšírenie odbornosti v rámci už existujúcich kvalifikácií.
Zaujímavosťou je, že kvalifikačné vzdelávanie podľa § 43 ods. 1 písm. g) môže byť organizované hybridne — buď ako rozširujúce štúdium, alebo ako súčasť základného modulu DPŠ, čím zákon zohľadňuje špecifickosť inkluzívneho vzdelávania a potrebu jeho flexibilnej implementácie.
Zákon presne stanovuje, kto môže byť poskytovateľom kvalifikačného vzdelávania (§ 43 ods. 2), pričom dominantnú úlohu majú vysoké školy. Tie môžu poskytovať buď kompletné študijné programy v súlade s kvalifikačnými požiadavkami [§ 43 ods. 2 písm. a), alebo programy príbuzných odborov, ktoré zodpovedajú vzdelávacím potrebám školského systému (písm. b)]. Okrem akademického sektora môžu vzdelávanie poskytovať aj organizácie zriadené ministerstvom školstva a ďalšie právnické osoby poverené ministerstvom školstva, čo vytvára priestor pre rozšírenie ponuky vzdelávania prostredníctvom akreditovaných alebo poverených subjektov s odbornou garanciou. Tento model je výhodný predovšetkým z pohľadu dostupnosti a regionálnej rozmanitosti, no zároveň si vyžaduje dôkladný dohľad zo strany štátu pri zabezpečovaní kvality.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 6/2025
