Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Prezentačné zručnosti a ich význam v kvalite riadenia

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

Inovácie v rámci sociálnej komunikácie predstavujú nové, moderné a zaujímavejšie podnety zavádzané priamo do vyučovacieho procesu. Postgraduálne edukačné aktivity majú za cieľ zvyšovať efektívnosť komunikácie. Edukácia v rámci prezentačných zručností spĺňa ambíciu atraktívnosti pre študentov, riadiacich pracovníkov a je motiváciou k dosahovaniu lepších učebných výsledkov a k skvalitneniu celkovej sociálno-emočnej klímy. Na dosahovanie týchto cieľov je poznanie prezentačných zručností pomocou dešifrácie manierizmov, poznania emblémov, parakomunikácie, extrakomunikácie, metakomunikácie a celkovej imagetiky jedným z dôležitých krokov úspešnej interpersonálnej interakcie.

 

 

 

„Stredobodom pozornosti sa stávame zvyčajne vtedy, keď odídeme.“ Oskar Wilde

Človek je tvor spoločenský. Potrebuje neustále prichádzať do kontaktu s okolím. Má afiliačno-komunikatívne potreby. Komunikácia umožňuje dorozumievať sa s ľuďmi, vyjadrovať svoje pocity, nálady, pracovať, vzdelávať sa, či vytvárať a upevňovať medziľudské vzťahy. Zároveň je zjednocujúcim prvkom a nástrojom riadenia vyučovacieho procesu. V pracovnom kontexte často záleží na presnosti poskytovania informácií. Je dôležité pochopiť, čo od nás druhý človek v rámci interakcie očakáva. Nedorozumenia môžu spôsobiť nielen poškodenie vzťahov (konflikty), ale aj hmotnú či finančnú škodu. Preto sú komunikačné zručnosti kľúčovým nástrojom pri skupinovom plánovaní, zadávaní úloh, organizovaní a koordinovaní práce tímu, hodnotení a motivovaní ľudí.

Ak sa zaujímame o kvalitu prezentačných zručností, potrebujeme myšlienky v písomnej alebo ústnej forme sformulovať tak, aby druhá strana správne porozumela ich významu, čo nie je samozrejmosťou. Nedorozumenia sú bežné. Potrebujeme byť zruční v tom, ako vyjadrujeme svoje myšlienky a pocity. Komunikačné zručnosti sú kľúčom k tomu, aby sme sa vedeli dohodnúť, zadať úlohy podriadeným, vypočuť si sťažnosť žiaka, rodiča, zriaďovateľa zrozumiteľne prezentovať rozhodnutie, formulovať záujmy strán v konflikte, viesť pracovné stretnutia a pod. Vyžaduje si to znalosť komunikačných postupov a schopnosť používania komunikačných zručností.

Interaktívne pôsobenie a komunikácia predstavujú pre študentov, pedagógov, rodičov a riadiacich pracovníkov priestor, ktorý v sebe spája prvky poznania v oblasti teórie prezentačných zručností, konkrétne v rovine emblémov, manierizmov, parakomunikácie, extrakomunikácie, metakomunikačných prvkov a celkovej imagetiky osobnosti.

Emblémy a manierizmy

Emblémy a manierizmy majú svojrázny komunikačný význam. Celá škála doplnkov, ktoré jedinec volí, vychádza z podvedomej túžby niečo preferovať, ako aj zo snahy o dosiahnutie niečoho, čo je v danej spoločenskej vrstve hodnotené vyššími štandardami. Všetky prvky, ktoré jedinec používa, užíva, prezentuje, napr. náhrdelníky, retiazky, reťaze, koráliky, náušnice, náramky, prstene, stuhy, šály, úprava nechtov, piercing, make-up, vlasová variabilita, jej farebnosť, strih a mnohé ďalšie doplnky sú v ľudskej interakcii nositeľom informácie. Tieto informácie sú signálmi podobné významu emblémov alebo vlajok. Vyjadrujú hodnotovú orientáciu osoby, ktorá je ich nositeľkou, prípadne príslušnosť k určitej skupine.

Emblémy môžu znamenať aj hlásenie sa k určitému životnému štýlu, napr. oblečenie a doplnky v štýle „hippies“, „high society“, „skinhead“, „Harri Krišna“, „etno“ a pod. Niektoré veci, ktoré človek vlastní, môžu mať tiež charakter emblému, napr. prestížna značka auta, hodiniek, odevov, športových potrieb, bývanie v určitej časti mesta, dokonca aj čistokrvný pes, mačka, exotické zviera a iné, môžu predstavovať symbol spoločenského statusu. Úlohu emblému majú aj rozličné uniformy, ktoré signalizujú špeciálne práva a možnosti jej nositeľa oproti tomu, kto ju nemá. Z hľadiska empatie emblémy predstavujú cestu a môžu prispieť k pochopeniu druhého človeka.

Emblémy sú svojrázne komunikačné prostriedky, ktoré vždy obsahujú kultúrny kód, menia sa v rozličných epochách a sú v každej spoločnosti špecifické.

Nosenie emblémov môže byť súhlasné a nesúhlasné:

  • Súhlasné – keď sa emblémy v spojitosti s celkovým správaním objavujú prirodzene, tvoria súčasť osobnosti, čo svedčí to o tom, že osobnosť si našla svoje miesto a formu. Zžila sa s emblémami, ktoré tvoria súčasť svojráznosti konkrétnej osobnosti.
  • Nesúhlasné – ak vzťah k emblémom je dominantný a postrehne ho aj náhodný komunikačný partner, napr. nositeľ emblému má nutkavú potrebu s daným emblémom byť v haptickom kontakte – pohráva sa s obrúčkou, s retiazkami, prikladá si k ústam prívesky, manipuluje s náramkami, neustále si opravuje šál, šatku, golier a pod. Dá sa z toho usudzovať, že osobnosť si ešte len hľadá súlad s daným emblémom. Necíti sa istá. Podvedome signalizuje fakt, že sa nachádza v určitom stave tenzie a manipulácia s emblémami pôsobí na ňu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály