Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Medzigeneračné predsudky
Dátum: Rubrika: Editoriál
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Pracovné prostredie dnes často čelí výzvam, ktoré vyplývajú z rozdielov medzi generáciami. Tieto rozdiely niekedy vedú k vytváraniu stereotypov, čo môže spôsobovať napätie a zmätok v tímovej spolupráci. Aké kroky môžeme podniknúť, aby sme podporili harmonickú spoluprácu rôznych generácií na inovatívnych zmenách? Je dôležité si neustále uvedomovať, že každá generácia prináša na pracovisko unikátne perspektívy a hodnotné skúsenosti, ktoré môžu obohatiť tímovú dynamiku. Aktívne počúvanie a snaha pochopiť jedinečné prístupy kolegov môžu výrazne zlepšiť medzigeneračné vzťahy. Vzdelávacie programy zamerané na pochopenie rozdielov a podobností môžu byť efektívnym nástrojom na budovanie jednotného tímu. Uznávanie a využívanie silných stránok každej generácie nás posúva k úspechu rovnako ako kvalitní autori a aktuálne témy na portáli direktor.sk. Ponúkame ich aj v 4. čísle Manažmentu školy v praxi.
V súčasnosti je riaditeľ školy s právnou subjektivitou nielen štatutárnym orgánom, ale aj zamestnancom školy. Táto dvojitá rola prináša otázky týkajúce sa personálnej agendy a pracovnoprávnych vzťahov. Téme sa venuje Matej Drotár.
O komisiách na ochranu majetku píše Ingrid Konečná Veverková. Riaditeľ školy alebo školského zariadenia má povinnosť hospodáriť so zvereným majetkom efektívne a účinne. Musí chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím a vytvoriť účinný systém finančného riadenia.
Zdenka Matulová Juríková sa v prvom článku venuje kvalifikácii a profesijnému rastu pedagogických a odborných zamestnancov, najmä športovcov, trénerov a umelcov, ktorí sa rozhodnú pôsobiť v školstve. V druhom článku nám autorka ponúka kompetenčný profil supervízora, jeho úlohy a profesijný rozvoj.
V súčasnom technologicky náročnom prostredí je pozícia manažéra kybernetickej bezpečnosti nevyhnutným pilierom ochrany pred kybernetickými hrozbami. Jeho úloha zahŕňa nielen implementáciu bezpečnostných opatrení, ale aj ich praktické aplikovanie v technologickej a procesnej rovine. Téme sa venuje Ladislav Šnapko.
Školy môžu čeliť rôznym krízovým situáciám, ako sú požiar, vyhrážanie útokom, únik nebezpečných látok či kybernetický útok. Michal Dzurenko v tejto súvislosti píše o efektívnej príprave, jasne stanovených postupoch a pravidelných školeniach zamestnancov, ktoré sú kľúčové pre zvládnutie týchto situácií a minimalizáciu následkov.
Manipulácia, často vnímaná ako mocný nástroj, má rôznorodé podoby vrátane emocionálnych hier a gaslightingu. Pedagógovia musia zvládať manipuláciu, aby udržiavali profesionalitu a podporovali kultúru otvorenosti a rešpektu. Rozpoznaniu manipulatívnych vzorcov sa venuje Dušana Bieleszová.
Mária Belešová píše, že učitelia by mali byť garantmi bezpečnosti v školách, avšak ich správanie môže niekedy podnecovať šikanovanie. Úloha učiteľa pri prevencii a riešení šikanovania je rozhodujúca pre vytvorenie podporujúceho školského prostredia.
Komunistické snahy o prispôsobenie školstva sovietskym vzorom v roku 1953 boli zhrnuté v zákone o školskej sústave a vzdelávaní učiteľov. Zákon podporoval výchovu „nových socialistických občanov“. Tieto historické zmeny mali dlhodobý vplyv na školský systém a jeho vývoj. Analýzu zákona nám sprostredkúva Adam Bielesz v rubrike Z histórie školstva.
Každý z nás je unikát. Je nevyhnutné otvoriť sa príležitostiam na vzájomné učenie sa. Práve empatia a schopnosť vidieť hodnotu v odlišnosti sú kľúčom k prosperite a pokroku. Krokom vpred je posun od uniformných riešení v minulosti k uznaniu našich odlišností v súčasnosti. Otvorenosť voči zmene je hnacou silou rozvoja.
/redakcia/
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 4/2025
