Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Krízová intervencia v školách
Dátum: Rubrika: Manažment
PODPORNÉ OPATRENIA
Príspevok sa zaoberá významom krízovej intervencie ako neoddeliteľnej súčasti systému podporných opatrení v školskom prostredí. Prináša prehľad súčasných prístupov, metód a legislatívnych rámcov, ktoré podporujú implementáciu krízovej intervencie s cieľom zabezpečiť psychickú pohodu a ochranu detí a mladistvých v školách. Výsledky výskumu naznačujú potrebu zvyšovania pripravenosti školského personálu a posilnenia multidisciplinárneho prístupu.
Krízová intervencia v školskom prostredí predstavuje špecializovaný a rýchly zásah odborných zamestnancov školy alebo externých subjektov s cieľom zmierniť dopady náhlej a stresujúcej udalosti na psychickú pohodu žiaka, skupiny žiakov alebo školského personálu. Patrí do širšieho rámca preventívnych a intervenčných činností, ktoré podporujú bezpečné a inkluzívne prostredie v školách (Caplan, 1964; Roberts, 2005). V školskom prostredí je tento pojem najčastejšie spojený s prevenciou a zvládaním situácií, ako sú šikana, domáce násilie, úmrtie žiaka, traumatické udalosti alebo správanie vyplývajúce z duševných porúch.
Súčasné poznatky ukazujú, že efektívna krízová intervencia si vyžaduje nielen pripravenosť pedagógov, ale aj funkčné prepojenie medzi školou, rodinou a odbornými službami (Napierkowski, 2019; Tesarová & Kováčová, 2023).
Kľúčová je schopnosť školy:
- včas identifikovať prejavy krízy, napr. náhle zmeny správania, psychické problémy, samovražedné tendencie,
- adekvátne na ne reagovať a
- zabezpečiť stabilizáciu prostredia.
Efektivita krízovej intervencie sa zvyšuje najmä v prostredí, kde je jasne ukotvená spolupráca medzi školskými psychológmi, sociálnymi pedagógmi, učiteľmi a externými službami.
V zahraničných systémoch, ako sú modely „School Crisis Response Teams“ v USA alebo „Critical Incident Management“ v Austrálii, sa krízová intervencia zakladá na štandardizovaných protokoloch (Brock et al., 2009). Slovensko sa v posledných rokoch približuje týmto trendom prostredníctvom systematických zmien v podpore duševného zdravia na školách.
Legislatívne vymedzenie krízovej intervencie v SR
Na Slovensku je krízová intervencia ako súčasť podporných opatrení právne zakotvená vo viacerých právnych predpisoch:
- Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v § 2 ods. 1 písm. c) určuje, že cieľom vzdelávania je aj ochrana duševného zdravia detí a mládeže a podpora ich osobnostného rozvoja. Zákon zároveň definuje podporné opatrenia (§ 144a), ktoré môžu byť preventívne alebo intervenčné.
- Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch vymedzuje úlohu odborných zamestnancov školy (školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg) pri poskytovaní podporných služieb, medzi ktoré patrí aj intervencia v krízových situáciách (§ 24 a 25).
- Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v § 12 a nasl. upravuje poskytovanie krízovej pomoci vrátane spolupráce medzi školami a zariadeniami sociálnoprávnej ochrany, akými sú centrá pre deti a rodiny alebo krízové centrá.
- Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie určuje úlohy a štandardy odborných činností Centier poradenstva a prevencie, ktoré zohrávajú významnú rolu pri riešení krízových situácií v školách.
- Stratégia inkluzívneho prístupu v školách (MŠVVaŠ SR, 2023): dokument odporúča systematické zavádzanie školských podporných tímov a krízových plánov ako nástroja na prevenciu rizikového správania a podporu duševného zdravia detí.
Teoretické aj legislatívne východiská jednoznačne podporujú potrebu integrácie krízovej intervencie ako nástroja na prevenciu, včasnú identifikáciu a riešenie psychických a sociálnych problémov žiakov v školách.
Výskum
Hlavným cieľom predkladaného výskumu bolo analyzovať a zhodnotiť implementáciu krízovej intervencie ako podporného opatrenia v školskom prostredí na Slovensku, so zameraním na úlohu odborných zamestnancov a funkčnosť súčasných intervenčných mechanizmov v prípade výskytu akútnych krízových situácií u žiakov.
Ďalšie čiastkové ciele boli nasledujúce:
- zistiť, aké formy krízovej intervencie školy využívajú (napr. školský psychológ, externé krízové tímy, spolupráca s CPP a i.);
- preskúmať úroveň pripravenosti školských zamestnancov na zvládanie krízových situácií, vrátane ich informovanosti o legislatívnyc
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 6/2025
