Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Krízová intervencia v školách

Dátum: Rubrika: Manažment

PODPORNÉ OPATRENIA 

Príspevok sa zaoberá významom krízovej intervencie ako neoddeliteľnej súčasti systému podporných opatrení v školskom prostredí. Prináša prehľad súčasných prístupov, metód a legislatívnych rámcov, ktoré podporujú implementáciu krízovej intervencie s cieľom zabezpečiť psychickú pohodu a ochranu detí a mladistvých v školách. Výsledky výskumu naznačujú potrebu zvyšovania pripravenosti školského personálu a posilnenia multidisciplinárneho prístupu.

Krízová intervencia v školskom prostredí predstavuje špecializovaný a rýchly zásah odborných zamestnancov školy alebo externých subjektov s cieľom zmierniť dopady náhlej a stresujúcej udalosti na psychickú pohodu žiaka, skupiny žiakov alebo školského personálu. Patrí do širšieho rámca preventívnych a intervenčných činností, ktoré podporujú bezpečné a inkluzívne prostredie v školách (Caplan, 1964; Roberts, 2005). V školskom prostredí je tento pojem najčastejšie spojený s prevenciou a zvládaním situácií, ako sú šikana, domáce násilie, úmrtie žiaka, traumatické udalosti alebo správanie vyplývajúce z duševných porúch.

Súčasné poznatky ukazujú, že efektívna krízová intervencia si vyžaduje nielen pripravenosť pedagógov, ale aj funkčné prepojenie medzi školou, rodinou a odbornými službami (Napierkowski, 2019; Tesarová & Kováčová, 2023).

Kľúčová je schopnosť školy:

  • včas identifikovať prejavy krízy, napr. náhle zmeny správania, psychické problémy, samovražedné tendencie,
  • adekvátne na ne reagovať a
  • zabezpečiť stabilizáciu prostredia.

Efektivita krízovej intervencie sa zvyšuje najmä v prostredí, kde je jasne ukotvená spolupráca medzi školskými psychológmi, sociálnymi pedagógmi, učiteľmi a externými službami.

V zahraničných systémoch, ako sú modely „­School Crisis Response Teams“ v USA alebo „Critical Incident Management“ v Austrálii, sa krízová intervencia zakladá na štandardizovaných protokoloch (Brock et al., 2009). Slovensko sa v posledných rokoch približuje týmto trendom prostredníctvom systematických zmien v podpore duševného zdravia na školách.

Legislatívne vymedzenie krízovej intervencie v SR

Na Slovensku je krízová intervencia ako súčasť podporných opatrení právne zakotvená vo viacerých právnych predpisoch:

Teoretické aj legislatívne východiská jednoznačne podporujú potrebu integrácie krízovej intervencie ako nástroja na prevenciu, včasnú identifikáciu a riešenie psychických a sociálnych problémov žiakov v školách.

Výskum

Hlavným cieľom predkladaného výskumu bolo analyzovať a zhodnotiť implementáciu krízovej intervencie ako podporného opatrenia v školskom prostredí na Slovensku, so zameraním na úlohu odborných zamestnancov a funkčnosť súčasných intervenčných mechanizmov v prípade výskytu akútnych krízových situácií u žiakov.

Ďalšie čiastkové ciele boli nasledujúce:

  • zistiť, aké formy krízovej intervencie školy využívajú (napr. školský psychológ, externé krízové tímy, spolupráca s CPP a i.);
  • preskúmať úroveň pripravenosti školských zamestnancov na zvládanie krízových situácií, vrátane ich informovanosti o legislatívnyc
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály