Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Kritické ignorovanie

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

NOVODOBÁ KOMPETENCIA VO VZDELÁVANÍ

Digitálny svet obsahuje viac informácií ako všetky svetové knižnice dohromady. Súťaž v jeho priestore o našu pozornosť sa zo dňa na deň zrýchľuje. Aj keď máme informácie tzv. na dosah ruky, človek má iba obmedzenú kapacitu pozornosti. Platformy, ktoré kontrolujú naše vyhľadávanie, sa snažia zabrať celý náš kognitívny priestor. Poskytované informácie vyvolávajú v ľuďoch rôzne reakcie a následky môžu byť vážne. Človek stráca svoju autonómiu a môže sa ľahko dostať do situácie, ktorá sa odrazí na jeho psychickom stave. Najviac ohrozené sú deti v školskom veku. Pre ich duševné zdravie je dobré, ak ich vo vzdelávaní správne naučíme, ako si nastaviť obranné mechanizmy.

Mať slobodný prístup k informáciám je skvelá vec, ale vo svete plnom informácií sa musíme naučiť „kriticky ignorovať“. Ignorovať správu, ktorá mi práve „ťukla“, je veľmi náročné. Medzi najväčšie problémy súčasnej edukácie patrí to, kam investovať svoju obmedzenú pozornosť. Predstavy učiteľov a ich žiakov sa značne rozchádzajú. To často vedie ku konfliktom, k nepochopeniu a niekedy až k agresii. Koho treba za to viniť?

Kritické ignorovanie ako kompetencia

World Economic Forum (ďalej WEF; WEF, 2025) aktuál­ne vydalo varovný článok o jednej z najväčších civilizačných chorôb s mnohými negatívnymi dôsledkami hlavne pre kategóriu detí a mládeže, ktorá ovplyvňuje ich zdravie z mnohých uhlov pohľadov. Štyria svetoví odborníci – R. Hertwig, A. Kozyreva, S. Wineburg a S. Lewandowsky – uvádzajú dôvody, prečo si okrem kritického myslenia musíme osvojiť aj kritické ignorovanie – schopnosť vybrať si, čo ignorovať a kde investovať naše obmedzené kapacity pozornosti. Tento interdisciplinárny tím vedcov (filozofia, kognitívna veda a pedagogika) upozorňujú na fakt, že súťaž o našu pozornosť sa za posledné desaťročie zrýchlila, a preto potrebujeme stratégie, ktoré nám pomôžu získať späť nejaký kognitívny priestor. Rovnako sa zhodujeme s ich názorom, že tak, ako máme nekonečné množstvo vysokokvalifikovaných informácií k dispozícii na dosah ruky, tak máme aj neustály prúd nekvalitných, rušivých, falošných a manipulatívnych podnetov. Vedci upozorňujú, že platformy, ktoré kontrolujú vyhľadávanie, boli vytvorené za účelom zisku. Ich obchodný model draží náš najvzácnejší a obmedzený kognitívny zdroj – pozornosť. Tieto platformy pracujú nadčas, aby upútali našu pozornosť poskytovaním informácií, ktoré vzbudzujú zvedavosť, pobúrenie alebo hnev. Čím viac ostanú naše oči prilepené na obrazovke, tým viac reklám nám môžu zobraziť a tým väčšie zisky budú mať ich akcionári.

Kritické ignorovanie je podľa odborníkov komplexný pojem, ktorý sa týka selektívneho vynechávania alebo potláčania určitých informácií, názorov či perspektív v komunikácii, výskume alebo vzdelávaní. Nejde len o obyčajné prehliadanie, ale o aktívne a často vedome cielené ignorovanie, ktoré môže mať rôzne motivácie a dôsledky.

Web je informačný raj a peklo zároveň (WEF, 2025).

Uvádzame dôvody, prečo je potrebné učiť kritickej ignorancii hlavne deti a mládež:

  • Záplava informácií – Deti sú denne vystavené obrovskému množstvu informácií z rôznych zdrojov, pričom nie všetky sú relevantné, pravdivé alebo vhodné pre ich vek. Kritická ignorancia im pomáha vybrať si z tohto množstva to podstatné a ignorovať to, čo je nepodstatné, zavádzajúce alebo škodlivé.
  • Manipulácia a propaganda – Digitálny priestor je plný manipulácie a propagandy, ktoré sa snažia ovplyvniť názory a správanie detí. Kritická ignorancia im pomáha odlíšiť objektívne informácie od manipulatívnych a rozpoznať skryté úmysly tých, ktorí ich oslovujú.
  • Kyberšikana a online hrozby – V digitálnom priestore číhajú na deti rôzne nebezpečenstvá, ako je kyberšikana, nevhodný obsah alebo kontakt s neznámymi ľuďmi. Kritická ignorancia im pomáha vyhnúť sa týmto hrozbám a chrániť svoje súkromie a bezpečie.
  • Strata pozornosti a koncentrácie – Neustále bombardovanie informáciami a podnetmi z digitálneho priestoru môže viesť k strate pozornosti a koncentrácie u detí. Kritická ignorancia im pomáha sústrediť sa na dôležité úlohy a ignorovať rozptýlenia, ktoré ich odvádzajú od učenia a rozvoja.
  • Kognitívne zlyhanie – Neschopnosť rozlíšiť pravdivosť informácií
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály