Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Kompetenčný profil a hodnotenie pedagogického zamestnanca školy (1.)

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Kompetenčný profil a hodnotenie pedagogických zamestnancov

V príspevku sa zameriavame na povinnosť hodnotenia pedagogického zamestnanca riaditeľom školy. Opisujeme funkcie, metódy, formy hodnotenia, definujeme kritériá. Opisujeme aj tvorbu kompetenčného profilu, pričom vychádzame z profesijného štandardu. Systém hodnotenia pedagogických zamestnancov by mal byť funkčný a zrozumiteľný, mal by umožniť porovnateľnosť výsledkov, zabezpečiť stimuláciu a jeho výsledky môžu patriť k rozhodujúcim faktorom odmeňovania.

Hodnotenie pedagogického zamestnanca

Podľa § 5 ods. 2 písm. e) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a podľa § 7 ods. 4 písm. n) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj podľa § 52 zákona NR SR č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých predpisov vyplýva riaditeľovi školy povinnosť hodnotenia pedagogických zamestnancov jedenkrát ročne na konci školského roka.

Hodnotiace schopnosti sú pre riaditeľa školy, resp. školského zariadenia nevyhnutné. Aby kontrola a hodnotenie boli efektívne, vyžaduje si to od riadiaceho zamestnanca uplatnenie tvorivého riadenia. Hodnotenie výsledkov práce, najmä efektívne kontrolné mechanizmy, kladná motivácia, pochvala, odmena, sankcia, opatrenie, záznam sú efektívne len vtedy, ak sú vopred určené pravidlá a kritériá na hodnotenie výsledkov práce (Žáčková, 2007). Systémy hodnotenia výkonov pedagóga sú v našich školách postavené na ročnej periodicite a formálnom hodnotení, ktoré sú zamerané skôr na minulosť. Hodnotením pedagogického zamestnanca chce riaditeľ školy dospieť k zisteniu, v akej miere prispieva výkon konkrétneho pedagóga k úspešnému dosahovaniu cieľov školy vytýčených v školskom vzdelávacom programe.

Tri línie kontroly a hodnotenia školy (Horváthová, 2011):

  1. vytvorenie systému vnútornej kontroly a hodnotenia kvality školy (otvorené sebahodnotenie),
  2. vytvorenie systému kontroly a hodnotenia učebných výsledkov žiakov,
  3. vypracovanie systému hodnotenia pedagogických zamestnancov.

Funkcie hodnotenia

Základné funkcie hodnotenia (Jakálová, 2016):

  • poskytnúť a získať spätnú väzbu o výkone, potenciály, rozvojových potrebách, spokojnosti, názoroch, vzťahoch, úrovni komunikácie, úzkych miestach,
  • navrhnúť a prediskutovať potrebné zmeny týkajúce sa spôsobu výkonu práce, komunikácie, správania sa,
  • stanoviť rozvojové ciele a definovať dohody,
  • orientovať zamestnancov (poskytnúť potrebné informácie),
  • motivovať hodnoteného k vyššiemu výkonu a žiaducemu správaniu,
  • spresňovať podklady pre odmeňovanie, kariérny rast a rozvoj zamestnancov,
  • ovplyvňovať postoje voči škole (posilňovať lojalitu) a pod.

Funkcie hodnotenia (Stranovská a kol., 2018):

  • diagnostická – hodnotí aktuálny profesijný výkon učiteľa,
  • komparatívna – pedagóg môže porovnávať svoj profesijný výkon s výkonom svojich kolegov, resp. sledovať vlastný rozvoj v priebehu získavania nových skúseností,
  • stimulačná – od hodnotenia sa odvíja jeho ďalší kariérny postup,
  • korektívna – slúži ako podklad na korekciu vlastnej činnosti a motivuje ho k hľadaniu spôsobov ako svoj výkon zlepšiť,
  • posudzovateľská – na výsledkoch hodnotenia sú založené spôsoby odmeňovania,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály