Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Komisie na ochranu majetku
Dátum: Rubrika: Financovanie
...V ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZARIADENIACH – EFEKTÍVNE HOSPODÁRENIE
Riaditeľ školy alebo školského zariadenia má povinnosť efektívne a účinne hospodáriť s zvereným majetkom. Musí chrániť zverený majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím. V aktuálnom príspevku upozorňujeme na povinnosť riaditeľa školy alebo školského zariadenia vytvoriť účinný systém finančného riadenia, ktorým zabezpečí hospodárne, efektívne a účelné nakladanie s zvereným majetkom.
Školy a školské zariadenia (ďalej len „školy“) hospodária s majetkom zriaďovateľa, ktorý im zriaďovateľ zveril do správy. Škola má povinnosť so zvereným majetkom hospodáriť efektívne a účinne, chrániť ho pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím. Školy sú povinné používať všetky právne prostriedky na ochranu zvereného majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi.
Riaditeľ školy je zodpovedný za ochranu zvereného majetku pred jeho poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím, a najmä za predchádzanie škodám na majetku. Jeho povinnosti ako štatutárneho orgánu sú vymedzené vo viacerých všeobecne záväzných právnych predpisoch. Podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite je riaditeľ školy povinný vytvárať, udržiavať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci ktorého zabezpečuje účinnú ochranu zvereného majetku a prijíma efektívne opatrenia na predchádzanie podvodom a nezrovnalostiam pri hospodárení a nakladaní so zvereným majetkom.
V systéme finančného riadenia ide o prijatie vnútorných aktov riadenia, ktoré zabezpečia hospodárne, efektívne a účelné hospodárenie so zvereným majetkom a jeho účinnú ochranu. Prvým krokom je vydanie vnútorných predpisov, ktoré upravia pravidlá hospodárenia so zvereným majetkom, pravidlá ochrany majetku, pravidlá inventarizácie majetku a pravidlá vyraďovania a likvidácie majetku. Druhým krokom je zriadenie odborných komisií ako poradných orgánov riaditeľa školy. Tieto komisie vykonávajú svoju činnosť samostatne v rozsahu činností, na ktoré boli zriadené. Môžu byť zlúčené do jednej alebo viacerých komisií v závislosti od veľkosti školy a jej organizačnej štruktúry.
Na účely riadneho plnenia povinností vo vzťahu k zverenému majetku zriaďujú školy najmä tieto typy odborných komisií:
- inventarizačná komisia,
- vyraďovacia komisia,
- likvidačná komisia,
- škodová komisia.
Podrobnosti o zriaďovaní a činnosti komisií ako poradných orgánov nie sú upravené žiadnym všeobecne záväzným právnym predpisom.
ODPORÚČANIE: Spôsob zriadenia a zloženia odbornej komisie, jej náplň činnosti, pôsobnosť a hlavné kompetencie, spôsob jej zvolávania a rozhodovania by mala škola upraviť v štatúte, internom riadiacom akte školy, rokovacom poriadku tejto komisie a podobne.
Odborná komisia by mala zasadať pravidelne, podľa potreby, a to v súlade so štatútom, interným riadiacim aktom školy alebo rokovacím poriadkom komisie. Je zriaďovaná ako poradný orgán riaditeľa školy, ktorý má oprávnenie určiť predsedu, tajomníka a členov komisie, obvykle spomedzi zamestnancov školy v súlade s platnými vnútornými predpismi a aktami riadenia. Členovia komisie sú menovaní písomne na základe menovacích dekrétov. Potvrdením ich prevzatia vyjadrujú súhlas s členstvom v komisii.
Pozn. autorky: Odporúča sa menovať nepárny počet členov komisie, aby sa predišlo nemožnosti prijať rozhodnutie z dôvodu rovnosti hlasov. V prípade párneho počtu členov komisie rokovací poriadok komisie obsahovať mechanizmus na ďalšie rozhodovanie v prípade rovnosti hlasov.
Otázka: Môžu byť členovia inventarizačnej, vyraďovacej, likvidačnej a škodovej komisie tí istí zamestnanci?
Členov komisií menuje riaditeľ školy. Spôsob určenia členov komisie nie je upravený v žiadnom osobitnom predpise, preto je na rozhodnutí riaditeľa, akú metódu menovania zvolí. Pri tomto výbere by mal postupovať v súlade s vnútornými aktmi riadenia (vnútornými predpismi alebo smernicami). Členovia inventarizačnej komisie môžu byť súčasne členmi vyraďovacej alebo likvidačnej komisie, ako aj členmi škodovej komisie. Dôležitým pravidlom by malo byť, že riaditeľ školy by mal vyberať členov komisií s ohľadom na zamedzenie konfliktu záujmov, aby bol zabezpečený nezávislý a nestranný výkon činností komisií.
Inventarizačná komisia
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 4/2025
