Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Flexibilné formy vzdelávania (1.)

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie Zo seriálu: Flexibilné formy vzdelávania

V súčasnej praxi sa v súvislosti s modernými formami vzdelávania stretávame s pojmami e-learning, m-learning, blended learning, dištančné vzdelávanie, distribuované vzdelávanie, flexibilné vzdelávanie, online a offline vzdelávanie a pod. V dobe pred rozvojom elektronizácie a digitalizácie sme boli svedkami vzniku rôznych foriem vzdelávania, ktoré boli založené na komunikácii formou poštovej korešpondencie, resp. formou telefonického spojenia. Obsah vzdelávania bol doručovaný aj poštou vo forme tlačených materiálov, bol vysielaný masmediálnymi prostriedkami (rozhlas a televízia). Charakteristickými črtami tohto typu vzdelávania bolo potlačenie jeho prezenčnej zložky, pretože si nevyžadovalo fyzickú prítomnosť na určitom mieste, ide o tzv. vzdelávanie na diaľku alebo dištančné vzdelávanie.

Úvod

Rozvoj osobnosti žiaka v školskom prostredí do veľkej miery ovplyvňujú metódy a postupy výchovy a vzdelávania, ako aj organizačné formy, ktoré s nimi úzko súvisia. Jednou z kľúčových funkcií vyučovacích metód je regulovať učenie študenta tak, aby jeho výsledkom boli osvojené vedomosti, spôsobilosti a schopnosti, ktoré sú v súlade s vyučovacími cieľmi. Regulácia učenia a poskytnutie priestoru na samostatnú činnosť závisia od vyučovacej metódy. Moderná doba si žiada modernú školu, moderné metódy aj formy vyučovania. Moderné poňatie vyučovacej metódy súvisí s novým pohľadom na edukačný proces odrážajúcim všetky zmeny, ktorými si prechádza súčasná civilizácia. Hovorí sa o zmenách perspektív, nových kontextoch a z nich vyplývajúcich nových kultúr učenia. Oprávnene sú kritizované statické postupy učenia a memorovania poznatkov, ako aj metódy, ktoré sú neprimerané individuálnemu prístupu k žiakovi. Vďaka modelu zmiešaného vyučovania môže vyučovací proces predstavovať modernú interaktívnu formu výučby.

Hlavným predpokladom využívania flexibilnej formy výučby je kvalitnejšia interaktívna komunikácia žiakov, študentov a pedagógov navzájom.

Prioritným cieľom výchovy a vzdelávania je umožniť žiakom získať kompetencie v oblasti komunikačných schopností, využívania informačno-komunikačných technológií, kompetencie v materinskom a v štátnom jazyku, kompetencie k celoživotnému učeniu, sociálne, kultúrne a občianske kompetencie v súlade so školským zákonom a parciálnymi cieľmi stanovenými štátnym vzdelávacím programom pre príslušný študijný odbor. Poslaním školyje pripravovať odborných pracovníkov pre potreby praxe a výchovne pôsobiť na študentov tak, aby školu opustili ako vzdelaní mladí ľudia, ktorí dodržiavajú životné hodnoty a správne etické princípy. Z tohto dôvodu je dôležitá aj spolupráca s rodičmi a inými vzdelávacími a psychologickými inštitúciami. Absolvent školy by mal byť schopný naučiť sa v praxi rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, preberať na seba zodpovednosť a rešpektovať všeľudské etické hodnoty.

Dištančné vzdelávanie

Medzi hlavné charakteristiky dištančného vzdelávania patrí:

  • oddelenie osoby pedagóga a študenta minimálne počas prevažnej doby výučby, kedy sa obaja nemusia nachádzať v tom istom čase a na tom istom mieste (distance ‒ vzdialenosť),
  • poskytnutie obojsmernej komunikácie (pedagóg – študent, vzdelávacie stredisko – študent, študent – študent),
  • používanie rôznych vzdelávacích technológií a médií na spojenie pedagóga a študujúceho a na distribúciu obsahu vzdelávania.

Technológie a médiá, ktoré sa najčastejšie používajú v dištančnom vzdelávaní, sú spracované na báze:

  • tlače (príručky pre samoštúdium, učebnice, skriptá),
  • zvuku (telefón, hlasová rôzny softvér),
  • videa (videokazety, satelitné videokonferencie, mikrovlnné televízne konferencie, internetové videokonferencie.) a pod.

Dištančné vzdelávanie predstavuje multimediálnu formu riadeného samoštúdia, ktorá poskytuje nové vzdelávacie príležitosti a podporné vzdelávacie služby pre samostatne študujúcich účastníkov, kde hlavná zodpovednosť za priebeh a výsledky vzdelávania spočíva predovšetkým na študentoch, ktorí sú oddelení od pedagógov, lektorov, inštruktorov, konzultantov.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály