Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Facilitácia pracovných porád
Dátum: Rubrika: Inšpirácia
AKO NA EFEKTÍVNE STRETNUTIA
Téme facilitácie v školskom prostredí sme sa venovali v júnovom čísle časopisu Manažment školy v praxi. Zamerali sme sa na facilitovanie pri riešení konfliktov. V tomto článku sa pozrieme na to, ako facilitáciu môžu využiť riaditelia na zlepšenie atmosféry a rozhodovacích procesov v pedagogických tímoch. Inšpirovali sme sa prístupom PDCS (Partners for Democratic Change Slovakia), ktoré patrí medzi popredné organizácie v oblasti facilitácie procesov.
Každý riaditeľ školy, školského zariadenia alebo vedúci pedagogický či odborný zamestnanec pozná náročnosť pracovných porád, ktoré sa často zmenia na zdĺhavé diskusie bez konkrétnych výsledkov. Ak chceme, aby porady neboli len povinnými stretnutiami, ale efektívnymi nástrojmi na zlepšenie fungovania školy, je vhodné zamyslieť sa nad tým, ako ich viesť. Jednou z metód, ktorá si získava čoraz viac pozornosti, je facilitácia.
Čo je facilitácia a čím sa líši od vedenia porád?
Facilitácia je proces neutrálneho vedenia skupiny s cieľom umožniť účastníkom plne sa zapojiť do diskusie a spoločne hľadať riešenia. Facilitátor nenavrhuje vlastné názory ani nerozhoduje za skupinu. Jeho úlohou je vytvárať bezpečné a produktívne prostredie, v ktorom môže každý slobodne vyjadriť svoj názor a podieľať sa na rozhodnutiach. Rozdiel medzi klasickým vedením porady a facilitáciou spočíva predovšetkým v prístupe.
Pri vedení porád má vedúci často dominantnú úlohu a kontrolu nad diskusiou, zatiaľ čo facilitácia posilňuje spoluprácu tímu a zdôrazňuje rovnováhu medzi účastníkmi.
V prostredí školy, kde sa stretávajú často rozdielne názory pedagogických zamestnancov, je facilitácia ideálnym nástrojom na zlepšenie spolupráce v tíme. Facilitácia podporuje otvorenú komunikáciu a vzájomné pochopenie. Každý má priestor vyjadriť svoj názor a prispieť k riešeniu.
Príklad:
Ak sa pedagogický tím nevie dohodnúť na organizácii školského výletu, facilitátor môže rozdeliť diskusiu na konkrétne body (trasa, rozpočet, termín) a každému poskytnúť priestor na vyjadrenie.
Facilitácia pomáha pri zvládaní konfliktov. Neutrálny prístup facilitátora pomáha zmierňovať napätie a predchádzať eskalácii konfliktov.
Príklad:
Ak vznikne konflikt medzi dvoma učiteľmi o rozdelení triednych povinností, facilitácia môže pomôcť nájsť kompromis pomocou otvorenej a konštruktívnej diskusie.
Facilitácia prináša efektívne rozhodovanie. Jasná štruktúra porady a zapojenie všetkých účastníkov vedie k lepším a rýchlejším rozhodnutiam.
Príklad:
Ak škola potrebuje rozhodnúť o novom systéme hodnotenia žiakov, facilitátor môže rozdeliť skupinu na menšie tímy, ktoré navrhnú konkrétne možnosti a spoločne ich vyhodnotia.
Prostredníctvom facilitácie sa buduj
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Manažment školy v praxi 3/2025
