Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Druhy právnych predpisov v školstve a ich záväznosť

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Vykonávať funkciu riaditeľa školy a školského zariadenia je nepochybne náročné. Platí to zvlášť v prípadoch, keď riaditeľ chce vykonávať svoju funkciu riadne a dobre. Riaditeľ je v prvom rade pedagogickým, resp. odborným zamestnancom, no zároveň je aj vedúcim zamestnancom. Riadi školu a teda sa dá povedať, že je aj manažérom. Okrem toho v zmysle § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  vykonáva štátnu správu v školstve, čo znamená, že je aj správnym orgánom. V príspevku sa venujeme druhom právnych predpisov a ich záväznosti.

Funkcia riaditeľa v sebe zahŕňa množstvo práv a povinností. Tieto práva a povinnosti, resp. kompetencie vykonáva riaditeľ na základe všeobecne záväzných právnych predpisov. S tým úzko súvisí aj potreba poznať tieto predpisy, resp. v prípade potreby sa v nich rýchlo zorientovať a konať podľa nich. Pre jednoduchšiu aplikáciu všeobecne záväzných právnych predpisov sú často vydávané príslušnými orgánmi usmernenia, pokyny, či pomôcky pre aplikačnú prax. To všetko vytvára širokú spleť predpisov a aktov, v ktorej je veľmi náročné sa orientovať.

Mimoriadne okolnosti spojené s rizikom šírenia koronavírusu celú situáciu ešte viac komplikujú, keďže k množstvu predpisov potrebných pre fungovanie školy pribúdajú ďalšie, ktoré súvisia s protiepidemiologickými opatreniami. Opatrenia sa veľmi často dotýkajú škôl a školských zariadení. Pramenia z nich ďalšie povinnosti pre školy a sú vydávané rôznymi príslušnými orgánmi. Riaditeľ sa často ocitá v situácii, keď nevie, usmernením, resp. opatrením ktorého orgánu sa má riadiť, resp. ktorým z vydaných predpisov sa má riadiť, keďže sa často časovo prelínajú. V praxi vznikajú otázky, ktorý z predpisov je záväzný a ktorý má len odporúčací charakter.

Rozlišovanie právnych predpisov, ktoré sa považujú za všeobecne záväzné právne predpisy, iných záväzných aktov, rôznych odporúčaní, usmernení je pre riaditeľa veľmi dôležité. Podľa § 5 ods. 2 písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ zodpovedá za dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré súvisia s predmetom činnosti školy alebo školského zariadenia. Tejto zodpovednosti sa riaditeľ nemôže zbaviť s odôvodnením, že predpisy nepoznal. Aj pre riaditeľa školy, školského zariadenia platí stará zásada platná už z čias rímskeho práva: „ingnorantia iuris non excusat“ (neznalosť zákona neospravedlňuje). Táto zásada je v podmienkach slovenskej legislatívy vyjadrená v ustanovení § 15 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 400/2015 Z. z.“). Všetko, čo bolo v Zbierke zákonov vyhlásené, sa dňom vyhlásenia stáva známym každému, koho sa to týka.

Vyššie uvedená zodpovednosť riaditeľa zakotvená v ustanovení § 5 ods. 2 písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z. je spojená so sankciou odvolania z funkcie.

V zmysle § 3 ods. 7 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. zriaďovateľ odvolá riaditeľa za závažné porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov. Pre riaditeľa je preto veľmi dôležité zabezpečiť dodržiavanie právnych predpisov v škole, resp. v školskom zariadení.

Všeobecne záväzné právne predpisy

V súlade s § 1 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. sa za všeobecne záväzné právne predpisy považujú:

  • Ústava Slovenskej republiky,
  • ústavné zákony,
  • zákony,
  • nariadenia vlády,
  • vyhlášky a opatrenia ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných orgánov štátnej správy a Národnej banky Slovenska.

Právne predpisy sa vyhlasujú v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorá je verejne dostupná na internetovom portáli Slov-Lex. Nie každý pozná presné názvy právnych predpisov a už vôbec nie ich číselné označenie. Dobrou pomôckou je oficiálna internetová stránka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“), kde sa nachádza sekcia legislatíva a v rámci nej regionálne školstvo. Tam sú uvedené právne predpisy vzťahujúce sa na regionálne školstvo v členení na zákony, nariadenia vlády a vyhlášky ministerstva školstva.

Medzi základné a najdôležitejšie zákony vzťahujúce sa na školstvo možno zaradiť:

  • zákon č. 596/2003 Z. z., ktorý možno neoficiálne nazvať aj kompetenčným zákonom pre oblasť školstva, keďže upravuje pôsobnosť, organizáciu a úlohy orgánov štátnej správy v školstve, obcí, samosprávnych krajov a orgánov školskej samosprávy a určuje ich pôsobnosť v oblasti výkonu štátnej správy v školstve a školskej samosprávy, v oblasti tvorby siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky, zaraďovania, vyraďovania a zmien v sieti a v oblasti zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení;
  • zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“), ktorý upravuje hlavne princípy, ciele, podmienky, rozsah, obsah, formy a organizáciu výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, sústavu škôl a školských zariadení, práva a povinnosti škôl a školských zariadení, práva a povinnosti detí a žiakov a práva a povinnosti zákonných zástupcov;
  • zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje predovšetkým financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie a financovanie materských škôl pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a školských zariadení zriadených okresnými úradmi v sídle kraja, ktoré sú zaradené do siete podľa osobitného predpisu;
  • zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje práva a povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, ich pracovnú činnosť a profesijný rozvoj, pôsobnosť ministerstva školstva, kontrolu v profesijnom rozvoji, správne delikty a Centrálny register pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení.

Vyhlášky a opatrenia Úradu verejného zdravotníctva

V súvislosti s činnosťou školy riaditeľ prichádza do styku predovšetkým so zákonmi, ale aj nariadeniami vlády a vyhláškami ministerstva školstva. V súčasnosti sa často stretávame aj s vyhláškami a opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ÚVZ SR“), ktoré ukladajú rôzne povinnosti a obmedzenia fyzickým osobám a právnickým osobám. Tieto sa často dotýkajú aj škôl a školských zariadení.

V súlade s § 1 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. sa aj vyhlášky a opatrenia ÚVZ SR považujú za všeobecne záväzné právne predpisy a je nutné ich dodržiavať.

ÚVZ SR má pôsobnosť pre celé územie Slovenskej republiky, preto aj jeho vyhlášky a opatrenia majú pôsobnosť na celom území Slovenska, ak v nich nie je uvedený iný rozsah pôsobnosti. Pre oblasť verejného zdravotníctva je zriadených aj 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva s územnou pôsobnosťou pre jeden alebo viac okresov. Aj tieto orgány štátnej správy sú oprávnené vydávať vyhlášky a opatrenia ako právne predpisy so všeobecnou záväznosťou v rámci svojej územnej pôsobnosti.

Rozšírenie právomocí ministerstva v súvislosti s mimoriadnou situáciou

V súvislosti s mimoriadnou situáciou došlo k rozšíreniu právomocí Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (ďalej len „ministerstvo školstva“), ale aj ministra školstva. Podľa § 161k školského zákona počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsob prijímania na výchovu a vzdelávanie, spôsob hodnotenia a spôsob ukončovania výchovy a vzdelávania určuje ministerstvo školstva v súlade s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Zákon týmto ustanovením dáva právomoc ministerstvu školstva určovať spôsob prijímania, hodnotenia a ukončovania výchovy a vzdelávania podľa aktuálnej epidemiologickej situácie odlišne od zákona. Tieto právne akty ministerstva školstva sú záväzné pre každého komu sú adresované, pričom ich záväznosť vyplýva priamo zo zákona.

Podľa § 150 ods. 8 školského zákona, ak sa vyhlási výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia, ak sa nariadi zákaz prevádzky škôl alebo školských zariadení podľa osobitného predpisu alebo ak v období školského vyučovania dôjde k živelnej pohrome alebo k udalosti, pri ktorej môžu byť ohrozené život alebo zdravie detí, žiakov alebo zamestnancov škôl a školských zariadení, minister školstva môže rozhodnúť o:

a) mimoriadnom prerušení školského vyučovania v školách,
b) mimoriadnom prerušení prevádzky v školských zariadeniach,
c) iných termínoch rozhodujúcich pre organizáciu školského roka, najmä o iných termínoch

  1. obdobia školského vyučovania a školských prázdnin,
  2. klasifikácie, hodnotenia, skúšobného hodnotenia pri ukončovaní výchovy a vzdelávania a prijímacích skúšok,
  3. vydávania dokladov o získanom vzdelaní,
  4. podávania žiadostí o prijatie, prihlášok na vzdelávanie, prihlášok na štúdium a konania zápisov,

d) zrušenia vykonania časti alebo formy skúšky, ktorou sa ukončuje výchova a vzdelávanie v strednej škole, v príslušnom školskom roku alebo
e) zrušení vykonania externého testovania žiakov základných škôl v príslušnom školskom roku.

O vyššie uvedených rozhodnutiach informuje ministerstvo školstva prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov a na svojom webovom sídle.

Uvedené rozhodnutia ministra školstva majú povahu všeobecne záväzných právnych aktov vydaných na základe zákona.

Všeobecne záväzné nariadenia obcí a samosprávnych krajov

Obce a samosprávne kraje sú zriaďovateľmi škôl a školských zariadení. V rámci svojej zriaďovateľskej pôsobnosti môžu vydávať všeobecné záväzné nariadenia. Tieto nariadenia však majú obmedzenú pôsobnosť. Ich pôsobnosť je obmedzená územím obce, či samosprávneho kraja alebo ich zriaďovateľskou pôsobnosťou. Obce a samosprávne kraje nimi upravujú niektoré podrobnosti fungovania škôl a školských zariadení, voči ktorým vykonávajú zriaďovateľskú pôsobnosť. Obce a samosprávne kraje vydávajú všeobecne záväzné nariadenia na základe ustanovení zákona, ktoré ich na to splnomocňujú.

Príklad:

  • Ako príklad možno uviesť § 28 ods. 5 školského zákona, podľa ktorého výšku mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy zriadenej obcou určí obec všeobecne záväzným nariadením; tento príspevok sa určuje jednotnou sumou pre všetky deti prijaté do materskej školy. Mesačný príspevok sa uhrádza vopred do desiateho dňa v kalendárnom mesiaci.
  • Príkladom všeobecne záväzného nariadenia obce, ktoré je záväzné na území obce bez ohľadu na zriaďovateľskú pôsobnosť je ustanovenie § 6 ods. 12 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. Všeobecne záväzné nariadenie obce vydané podľa tohto ustanovenia je záväzné aj pre zriaďovateľov cirkevných a súkromných materských škôl, cirkevných a súkromných jazykových, či cirkevných a súkromných základných umeleckých škôl. Všeobecné záväzné nariadenia obce a samosprávneho kraja, tak majú priamy dosah na školy, školské zariadenia (prípadne aj zriaďovateľov) a ich žiakov.

Usmernenia, smernice a pokyny

Inou kategóriou predpisov, s ktorými sa stretáva riaditeľ, sú rôzne usmernenia, smernice a pokyny (prípadne môžu byť tieto akty aj inak pomenované). Ide o iné predpisy, ktoré nespadajú do kategórie všeobecne záväzných právnych predpisov. Aj tieto predpisy však môžu mať záväznosť vo vzťahu k školám a školským zariadeniam. Medzi takéto predpisy patria smernice, pokyny a usmernenia ministerstva školstva.

Podľa § 14 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. ministerstvo podľa tohto zákona riadi výkon štátnej správy na úseku školstva vypracovávaním koncepcií a vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov, smerníc a pokynov a zjednocovaním postupu pri ich používaní a kontroluje tento výkon.

Z uvedeného ustanovenia vyplýva kompetencia ministerstva školstva riadiť výkon štátnej správy na úseku školstva:

  1. vypracovávaním koncepcií,
  2. vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov, smerníc a pokynov,
  3. zjednocovaním pri ich používaní.

Záväznosť všeobecne záväzných právnych predpisov vyplýva priamo zo zákona č. 400/2015 Z. z. Smernice, pokyny a usmernenia ministerstva školstva vydané na základe ustanovenia § 14 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. sú však v zmysle uvedeného ustanovenia záväzné pre školy a školské zariadenia, ktorých sa týkajú.

Príklad:

Ako príklad možno uviesť Metodický pokyn Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 12/2009-R z 27. augusta 2009, ktorým sa určuje postup škôl a školských zariadení pri vykonávaní podnikateľskej činnosti alebo Smernicu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 7/2020, ktorou sa upravuje postup pri udeľovaní a odnímaní čestných názvov školám a školským zariadeniam. Niektoré smernice a pokyny sa môžu týkať aj iných orgánov štátnej správy v školstve v zmysle § 2 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. Uvedené predpisy sa tak môžu týkať napríklad aj obcí.

Do inej kategórie patria rôzne usmernenia a aplikačné pomôcky vydávané ministerstvom školstva ako určitý návod ako postupovať v niektorých prípadoch. Majú povahu akéhosi komentára k niektorým ustanoveniam právnych predpisov. Väčšinou sú vydávané po prijatí novej legislatívy za účelom odstránenia aplikačných problémov, ktoré sa vyskytujú v súvislosti s novou právnou úpravou. Skutočnosť, že tieto materiály nie sú záväzného charakteru vyplýva priamo z ich názvu alebo textu. Niekedy je to výslovne uvedené v texte. Tieto dokumenty sú pomôckou pre riaditeľov, ale aj iných zamestnancov škôl a školských zariadení.



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály