Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dopravná výchova v materskej škole - súbor aktivít

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie Zo seriálu: Dopravná výchova v materskej škole

Najvyšším kurikulárnym dokumentom predprimárneho vzdelávania je štátny vzdelávací program. Téma dopravnej výchovy by sa mala prelínať celým školským vzdelávacím programom a mala by byť zaradená do každodenných činností detí. V príspevku ponúkame vzor vstupnej diagnostiky detí k téme a vybrané aktivity k témam dopravnej výchovy. 

(dokončenie z predchádzajúceho čísla) 

Vstupná diagnostika detí

Vstupná diagnostika môže vychádzať z pozorovania správania detí na vychádzke, na školskom dvore, na dopravnom ihrisku. Môžeme ju realizovať aj pomocou pracovných listov, týkajúcich sa chodcov v cestnej premávke. Pozorovanie prebieha počas jedného týždňa, pričom zistenia zaznamenávame do pozorovacieho hárku. Následne môžeme s deťmi viesť interview, kde sa pýtame na ich poznatky o dopravnej výchove, ale aj na poznatky súvisiace so správaním chodcov v cestnej premávke.

Interview môže pozostávať z vopred premyslených otázok:

  • Kadiaľ prechádzame cez cestu?
  • Je priechod pre chodcov pre ľudí bezpečný?
  • Vieš popísať semafor pre chodcov a semafor pre autá?
  • Aká farba svieti, keď chceme prejsť cez priechod pre chodcov?
  • Čo musíme urobiť predtým,ako vstúpime na priechod pre chodcov?
  • Čo by sme si mali obliecť, aby nás autá pri svetle aj v tme videli?
  • Poznáš nejaké dopravné značky? Aké? Čo znamenajú?

Aktivity k téme ‒ Dieťa ako chodec v cestnej premávke

Zámer ‒ Prostredníctvom hier a edukačných aktivít sa snažíme získavať poznatky v oblasti dopravnej výchovy vzhľadom na chodca v cestnej premávke;rozvíjať poznanie o tom, ako a kde sa pohybujú chodci;stimulovať kognitívne kompetencie dieťaťa pri zdôvodňovaní významu signalizácie na semafore vzhľadom na bezpečnosť detí, ako aj pri poznávaní dopravných značiek pre chodcov, prakticky uplatniť pravidlá správania sa na ulici.

Príklad č. 1: Chodíme po chodníku

Výkonové štandardy (ciele aktivity):

  • Perceptuálno-motorický cieľ: Orientovať sa v priestore vo vzťahu k vlastnej osobe.
  • Kognitívny cieľ:Zdôvodniť význam dodržiavania pravidiel cestnej premávky vzhľadom na bezpečnosť.
  • Sociálno-emocionálny cieľ:Prejavovať radosť z hry.

Pomôcky:rôzne predmety, hračky, na zemi znázornený priechod pre chodcov.

Organizácia aktivity: Na začiatku aktivity sedia deti v triede na koberci, následne sa pohybujú voľne po triede.

Metodický postup: Na začiatku aktivity vedieme s deťmi motivačný rozhovor o ceste do materskej školy a kladieme deťom otázky:

  • Ako chodíte do materskej školy? Chodíte po ceste, po chodníku? Môžeme po chodníku chodiť ako chceme?Môžeme po chodníku utekať?Viete, po ktorej strane po chodníka chodíme?

Pri rozhovore dbáme, aby sa deti neprekrikovali, aby sa snažili prihlásiť sa, keď chcú niečo povedať. Potom deťom recitujeme riekanku:

  • „Chodíme, chodíme, kadiaľ chceme, chodník celý zapraceme. Ak chce chodník voľný byť, musí chodec vpravo ísť“.

Deťom vysvetlíme, že pri rozprávaní uvedenej riekanky chodia voľne po triede, nevrážajú do seba. Bezpečnú chôdzu detí sledujeme. Potom deťom kladieme otázky na predmety a hračky v triede, ktoré môžu ľahko

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály