Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dôležitosť spätnej väzby v procese riadenia školy

Dátum: Rubrika: Manažment

Správne riadiť svojich zamestnancov dokáže len ten, kto je integrovanou osobnosťou, kto je ochotný vyjsť v ústrety svojim spolupracovníkom. Kto chce viesť druhých, mal by byť schopný vcítiť sa do nich, premýšľať o tom, ako ich motivovať a povzbudzovať, a tak prebúdzať ich schopnosti, ktoré sa ukrývajú v každom človeku. Riadiť, viesť človeka neznamená „vyžmýkať“ z neho čo najviac, len aby jeho pracovný výkon neustále rástol.

Ako sa ale dozvedieť, ako sa ľudia cítia, čo ich môže motivovať, ako ich povzbudzovať, ako im radiť a ako ich riadiť?

Jedným z málo využívaných nástrojov je aj spätná väzba. Pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci, ale aj ďalší pracovníci v školstve, rovnako ako žiaci potrebujú spätnú väzbu svojho správania a konania, aby boli schopní vo svete a medzi ľuďimi sa lepši orientovať. Je predsa ľahké povedať "dobre", "pekne", "super", alebo inak prejaviť uznanie. Takáto pochvala robí zázraky. 

Prečo sa potom pozitívneho hodnotenia svojich zamestnancov mnohí nadriadení obávajú?

Problém je v tom, že na riadiacich pozíciách nedokážeme vždy vidieť vykonanú prácu v správnych súvislostiach, alebo ju považujeme za úplnú samozrejmosť. Obávame sa prejaviť uznanie a pochvalu. Nie sme si istí, ako na pochvalu bude reagovať naše okolie. Skúsme sa otestovať.

Príklad:

  1. Napíšte mená troch kolegov, s ktorými ste v kontakte. Pri každom poznamenajte tri udalosti, ktoré sa im v priebehu posledného týždňa podarilo zvládnuť veľmi dobre. Úspechy musia byť konkrétne a objektívne, čo znamená, že si ich mali možnosť všimnúť aj ostatní kolegovia. Ktorému z vami vybraných kolegov ste už povedali, že si jeho výkon ceníte? Kedy mu plánujete poskytnúť spätnú väzbu?
  2. Spomeňte si na nejakú konkrétnu situáciu, kedy vás niekto pochválil. Čo to v nás zanechalo?

Neexistuje žiadne iné ľudské jednanie, ktoré by s tak malým množstvom vynaloženého úsilia dosiahlo taký veľký efekt, ako je vyslovenie chvály a uznania. Jediná potrebná investícia, je dostatok všímavosti a pozornosti. Ak vieme u kolegov zaznamenať ich snahu a výkon, potom by sme mali snahu oceniť a výkon odmeniť. Aby sa naši zamestnanci cítili isto, potrebujú objektívne informácie o tom, ako ich pracovný výkon zapôsobil. Túto potrebu istoty a uznania, ktorá je uspokojovaná práve spätnou väzbou, nájdeme v pyramíde potrieb podľa Maslowa hneď na druhej priečke.

Kvalifikovaná spätná väzba nadriadeného poskytuje zamestnancom pocit istoty a do značnej miery uspokojuje aj ich potreby.

Spätná väzba (feedback) je základným predpokladom procesu učenia sa a rastu každého jednotlivca. Predstavme si školu, kde by nikto zo žiakov a učiteľov  nedostal jasne najavo, čo urobil dobre a čo urobil zle. Proces učenia by tým bol úplne znemožnený, žiaci a uči

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály